6275
Sök

Minsta däck dim på 8,5 & 10" breda fälgar?

LillNaisarn
4 juli 2008
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder undrar jag vad minsta däck dim man kan klämma på 8,5" och 10" breda fälgar är?

Funderade på om det går att montera 225 eller 235or på 8,5" och 265or på 10" vad skulle ni rekomendera utan att det blir ngt "tyskstuk"

Tack på förhand !

LillNaisarn
5 juli 2008
Trådstartare
#2
ewrs skrev:
Mina fälgar är 8,5"*18" och jag har 235/40 på dessa. Funkar fint. smile

Tack för ditt svar då vet jag att man kan iaf beställa 235or till fram.

Ingen som alls har ngt svar ang minsta däck dim på 10" ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 juli 2008
#3
LillNaisarn skrev:
ewrs skrev:
Mina fälgar är 8,5"*18" och jag har 235/40 på dessa. Funkar fint. smile

Tack för ditt svar då vet jag att man kan iaf beställa 235or till fram.

Ingen som alls har ngt svar ang minsta däck dim på 10" ?

På 8.5 " vet jag folk som brukar köra 215.. jag kör 225er på mina 8.5 å de är fint...sen beror de som sagt på hur stor fälgkant man har för de kan ibland se lite dumt ut...

10" är ju 25 cm så under 250 ska du nog inte gå i alla fall...visst de går ju...


LillNaisarn
5 juli 2008
Trådstartare
#4
Xuri skrev:
På 8.5 " vet jag folk som brukar köra 215.. jag kör 225er på mina 8.5 å de är fint...sen beror de som sagt på hur stor fälgkant man har för de kan ibland se lite dumt ut...

10" är ju 25 cm så under 250 ska du nog inte gå i alla fall...visst de går ju...

Jag vill gärna undvika tyskstuk eller dyl då man ska när lönen kommer denna månad köpa nya fälgar vore ej så skoj om man körde på för smala sulor sen och fälgarna tar stryk av det .

Tänkte mest om man "törs" köra på 265or bak eller om man "måste" gå upp till 275or för att vara säker.

Tack för ditt svar !
Senast redigerat av LillNaisarn (5 juli 2008)

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 juli 2008
#5
LillNaisarn skrev:
Xuri skrev:
På 8.5 " vet jag folk som brukar köra 215.. jag kör 225er på mina 8.5 å de är fint...sen beror de som sagt på hur stor fälgkant man har för de kan ibland se lite dumt ut...

10" är ju 25 cm så under 250 ska du nog inte gå i alla fall...visst de går ju...

Jag vill gärna undvika tyskstuk eller dyl då man ska när lönen kommer denna månad köpa nya fälgar vore ej så skoj om man körde på för smala sulor sen och fälgarna tar stryk av det .

Tänkte mest om man "törs" köra på 265or bak eller om man "måste" gå upp till 275or för att vara säker.

Tack för ditt svar !

Tyskstuk :p  De beror på hur fälgkanten ser ut!  vissa fälgkanter går typ inte å rädda med bredare sulor så är de bara :p


LillNaisarn
5 juli 2008
Trådstartare
#6
Xuri skrev:
Tyskstuk :p  De beror på hur fälgkanten ser ut!  vissa fälgkanter går typ inte å rädda med bredare sulor så är de bara :p

Ah tack för ditt svar!

Jag bifogar en bild på fälgarna som ska köpas ifall det kan vara till ngn hjälp
http://www.fastcartp.se/linked/falg2.jpg
Tackar & bockar för din hjälp!

Svartrök
673 Inlägg
5 juli 2008
#7
205or ska inte vara något problem på 8,5" bredd (tänkte själv montera det på mina 9" breda polobakfälgar) förutsatt att däckprofilen inte är extremlåg.

på 10"arna borde du kunna åka på 225or, även det förutsatt att inte profilen är för låg.

Tänk på att med väldigt mycket "tyskstuk" så finns viss risk att du tappar däckstryck vid hård kurvtagning och dylikt så man måste kolla luften ofta smile

Jag har fel ibland... men inte ofta

LillNaisarn
5 juli 2008
Trådstartare
#8
Thorsholm skrev:
205or ska inte vara något problem på 8,5" bredd (tänkte själv montera det på mina 9" breda polobakfälgar) förutsatt att däckprofilen inte är extremlåg.

på 10"arna borde du kunna åka på 225or, även det förutsatt att inte profilen är för låg.

Tänk på att med väldigt mycket "tyskstuk" så finns viss risk att du tappar däckstryck vid hård kurvtagning och dylikt så man måste kolla luften ofta smile

Ja det blir rätt så låg profil för att försöka hålla rullomkretsen så nära orginal det går 30 i profil fram och 25bak blir det så gummi snoddar kommer det att vara som, törs tyvärr inte gå upp större då kommer jag ej att kunna sänka bilen så pass mycket jag vill.

Tack för ditt svar !

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
6 juli 2008
#9
Thorsholm skrev:
205or ska inte vara något problem på 8,5" bredd (tänkte själv montera det på mina 9" breda polobakfälgar) förutsatt att däckprofilen inte är extremlåg.

på 10"arna borde du kunna åka på 225or, även det förutsatt att inte profilen är för låg.

Tänk på att med väldigt mycket "tyskstuk" så finns viss risk att du tappar däckstryck vid hård kurvtagning och dylikt så man måste kolla luften ofta smile

Jag vill inte ens tänka på hur fälgkanterna ser ut med dem dimensionerna, stenskott deluxe.

Hade kört MINST 225 fram och 255 bak om jag var du.

LillNaisarn
6 juli 2008
Trådstartare
#10
J-P-R skrev:
Jag vill inte ens tänka på hur fälgkanterna ser ut med dem dimensionerna, stenskott deluxe.

Hade kört MINST 225 fram och 255 bak om jag var du.

Tack för ditt svar!

Det blir nog 235 fram och 265or bak alt 275or får se vad däckhandlaren tycker behövs till fälgarna vill inte precis köpa nya och få dom blästrade efter ett tag m stenskott är inte så vackert speciellt då dom är "chromade" .


Sök