5618
Sök

Ryckig gång, 1,9 TDI

4 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
Tjenare

Jag chippade min bil för någon vecka sedan och har upplevt ett litet problem. Bilen fungerar utmärkt om du varvar den hyfsat högt i varv genom varje växel. Men lägger du t.e.x i 6:an när du ligger i ca 70-80 och trycker gaspedalen i botten så börjar bilen att rycka lite, svårt att förklara men som om den får för lite soppa eller käns nästan lite som en början till hjulspinn (det sistnämnda är det absolut inte). Släpper jag bara gasen lite och sedan trycker full pedal igen när det börjar rycka så slutar den att rycka.

Det här fenomenet uppstår som sagt när jag kanske ligger i 1700 varv och lägger gaspedalen i botten. Varvar jag bilen lite i växeln under så där är bra varv på motorn när jag lägger i nästa växel så är det aldrig några problem. Likså om jag inte trycker gaspedalen helt i botten utan kör mer normal körning så händer heller inget.

Tycker allt det verkar lite konstigt för bilen fungerar som sagt utmärkt bara man drar på lite eller kör normal körning. Men kör man ett mellanting och kanske gasar på lite i 3:an, lägger i fyran och gasar upp lite och sedan går direkt till 6:an och därifrån ska avancera lite "lugnt" och trycker in pedalen i botten då rycker den lite.

21 Inlägg
8 juli 2008
Hej!
Jag hade en hyundai coupe som hade ett liknande problem.
Dock uppstod inte problemet efter chippning men ja tror att du är på rätt spår
jag tror de kan vara ett par olika anledningar,
1. Lufintaget - För lite/för mkt luft kan göra lite ryckig gång. (vet ej om dessa inställnigar ändrats?)
    Har du möjligtvis bytt insug/filter i samband med trimmningen?
2. Lambda sonden. De du beskriver är typiskt för en bil med problem med lambdan = avgasvärdena.
    Lambdan är oftast tyvärr rätt dyrt att byta men om de bara är vid låga varv 1700? så tror ja knappt
    inte att de kan vara det för om ja tänker på mitt problem kunde ja få en ryckig gång även vid andra
    delar av varvregistret. Bara problem specifikt vid 1700 verkar ändå inte vara lambdan

Se dina problem som utmaningar och gör dom till möjligheter

4 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
Nej lambasonden tror jag itne det är, svårt att den gick sönder det första den gjorde. Bilen har varit såhär från första dagen. När jag hade chippat den och testade bilen så var det mitt på dagen. Så då blev det bara lugn körning blandad med att varva ur hela registret på bilen på exempelvis påfartsvägar och delar av motorvägen. Då går den som sagt som den ska. Var när jag kom hem och körde lite mer varierat som jag märkte det här. Som sagt så är det bara när jag ligger i en hög växel och drar full platta när varvtalet ligger lågt som det rycker lite. Borde i sådana fall hända även vid exempelvis högre varv och när jag drar på lite där.

Luftintaget har jag inte ändrat på, dock så tänkte jag sätta in ett större insug på bilen de kommande dagarna. Förhoppningsvis så är det så att bilen får för lite luft in i motorn, om annat så får jag väl lämna in bilen så den blir original igen:)
Senast redigerat av HEFAB (8 juli 2008)

BTLulle
8 juli 2008
Nu pratar vi diesel, den får garranterat för mycket luft då alla dieslar i dag har luftöverskott då dom är standard, om den får för lite luft så ryker den svart och då menar ja svart. Är den chippad eller har du en extern box?? Börja med att byta bränslefiltret om det inte är gjort, blir det fortfarande inte bättre skulle jag gissa på att det är LMM:en som börjar ge upp men enda sättet att kolla den är att man kör bilen och loggar värderna på den och kollar om den ligger inom "bör" värdet under drift. Montera INTE ett öppnare filter för då kan jag garantera att inom några 1000 mil så får du byta LMM:en. dom flesta dieselbilar i dag har rejält tilltaget insug så du ska trimma mycket innnan du måste ersätta luftfilter och filterboxen med något annat, är det en VAG diesel så är det inte det som är problemet.

MVH Peter

4 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
För det första så är den chippad, precis gjort med.

Testat lite mera nu med bilen för att klarlägga symptomen än tydligare. Den går ryckigt när jag ligger på låga varv med hög växel och då jag trycker gasen i botten. Ligger jag kring 1700-2000 i varv och trycker gasen i botten på fyran, femmans och sexans växel så börjar den rycka. Släpper jag bara gasen lite och gasar igen så drar den som den skall.

I de lägre växlarna så fungerar den utmärkt under hela registret. Om jag varvar bilen högre i växlarna under så varvet är högre än kring 1700-2000 varvtalet när jag lägger i nästa växel så drar den som den skall. Den ryker heller inget svart, inte som jag kan se och det borde jag sett om röken var svart.

Jag funderar på om det är någon form av säkerhetssystem som går i eftersom turbon går så tungt då? Ligger man i hög växel och lågt varv och trycker plattan i botten får ju turbon jobba hårdare. För att beskriva hur det känns mer noggrant då den "rycker" så känns det som om man kör på en småguppig väg och det guppar till lite i bilen. Det kanske är så att jag helt enkelt ligger i för hög växel?

BTLulle
8 juli 2008
Om det är en VAG diesel så börjar den gå dåligt om säkerhetsystemet går in och det gör den ända till man startar om. gissar fortfarande på LMM:en prova att plocka lös den och spruta ELEKTRONIKRENGÖRING inget annat på den INTE 5-56 eller nått annat smörjmedel ta sen och blås den ren med tryckluft och och testa om det hjälper. OM det inte hjälper så skulle du kolla med den som chippat den om han har varit med om samma fenomen förut, kan ju vara så att han ligger på gränsen med något värde så att han behörver backa lite.

MVH Peter

110 Inlägg
8 juli 2008
Ravemeister skrev:
Hej!
Jag hade en hyundai coupe som hade ett liknande problem.
Dock uppstod inte problemet efter chippning men ja tror att du är på rätt spår
jag tror de kan vara ett par olika anledningar,
1. Lufintaget - För lite/för mkt luft kan göra lite ryckig gång. (vet ej om dessa inställnigar ändrats?)
    Har du möjligtvis bytt insug/filter i samband med trimmningen?
2. Lambda sonden. De du beskriver är typiskt för en bil med problem med lambdan = avgasvärdena.
    Lambdan är oftast tyvärr rätt dyrt att byta men om de bara är vid låga varv 1700? så tror ja knappt
    inte att de kan vara det för om ja tänker på mitt problem kunde ja få en ryckig gång även vid andra
    delar av varvregistret. Bara problem specifikt vid 1700 verkar ändå inte vara lambdan

Hm på våran bil så är lambda sonden paj och det märks bara på att den typ inte orkar på dom låga varven och att den inte drar iväg lika snabbt som vanligt

BTLulle
8 juli 2008
Nu pratar vi diesel, om  man haft ett fel på en bensinare med samma symtom så är det garanterat inte samma fel på dieseln.

MVH Peter

4 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
Tackar för svaren Peter. Ska ta och kolla LMM imorgon och se om det hjälper något, meddelar hur det gick här över imorgon.

Problemet var att motorkuddarna gick i botten....
Senast redigerat av HEFAB (10 juli 2008)

Sök