Är Volvo C70 T5 en bra bil?

-MR2- "Mo"
11 februari 2008 · 58 Inlägg

Hej,

Tänker kränga mina bilar som jag har för tillfället och skaffa mig en året runt bil, men jag vill fortfarande ha en bil som är rolig och som bjuder på god komfort och allt det där.

Tänkte jag skulle skaffa en volvo. Och då en Volvo C70 T5 från -99. Vad tror ni?

Är det en bra bil? Komfort? Prestanda? Kända fel?
Finns det gott om prestanda uppgraderings möjligheter?

//Simon

ronne
11 juli 2008 · 796 Inlägg

-MR2- skrev:
Hej,

Tänker kränga mina bilar som jag har för tillfället och skaffa mig en året runt bil, men jag vill fortfarande ha en bil som är rolig och som bjuder på god komfort och allt det där.

Tänkte jag skulle skaffa en volvo. Och då en Volvo C70 T5 från -99. Vad tror ni?

Är det en bra bil? Komfort? Prestanda? Kända fel?
Finns det gott om prestanda uppgraderings möjligheter?

//Simon

Skulle jag med vilja veta?!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
falk
11 juli 2008 · 66 Inlägg

Dom är grymma!

Min är till salu för övrigt smile Ruggit sammanträffande då jag la ut den igår wink
Kolla in min sida och klicka på länken som skickar dig vidare till blocket!

//mvh falken

Senast redigerat av falk (11 juli 2008)

This shit's gone way to far!
Volvo Xc70 (2005)
ronne
11 juli 2008 · 796 Inlägg

falk skrev:
Dom är grymma!

Min är till salu för övrigt smile Ruggit sammanträffande då jag la ut den igår wink
Kolla in min sida och klicka på länken som skickar dig vidare till blocket!

//mvh falken

Din var riktigt fin men har inte dom pengarna riktigt, fast undrar mest över om jag ska ha en 2,4t eller en t5 är väl det jag är mest kluven över. vad drar dom egentligen blandad körning?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Walle_wandalen
11 juli 2008 · 61 Inlägg

så klart du ska köpa en c70 ja e ritkgit nöjd me min

Pikey
11 juli 2008 · 2 283 Inlägg

Nej jävla sketbil som alla jävlar har.

R.I.P. Michael Jackson!
Majorn
11 juli 2008 · 122 Inlägg

Du får nog räkna på en liter milen lite drygt... men sen är de lätt att de sticker iväg högre en så.. har haft snittförbrukning på över 1.5 liter milen vissa kvällar.
Måste tillägga att det är en kanonfin bil att köra... Cabben är lite för mjuk i höga hastigheter, men det sägs att coupén är bättre i det avseenet. Enkelkörd på alla vis, perfekt för fincrusning, men funkar endå finfint när man vill stå på lite.

Bilen du finner i mitt galleri är till salu för 130k riksdaler, men vad jag förstår är det inte en cab du är ute efter.

ronne
11 juli 2008 · 796 Inlägg

nej lutar åt en coupe, cab blir för dyrt. kan man komma på litern blandat så är det ju skitbra som vilken volvo som helst..

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Majorn
12 juli 2008 · 122 Inlägg

Klarar du att låta bli gasen nå hemst mycket så ska de absolut inte vara ett problem.... Värt att notera är att bilen är snålare vid 140 på 5an än vanliga 100 på 90-körning... är väl så pass högt utväxlad att den går för tungt vid lägre hastigheter... inget man märker av när man kör... men det behövs ju inte mycket för att få bränsleförbrukningen att gå upp...

Davv3
12 juli 2008 · 1 019 Inlägg

Kanonbil!
Har en 2.5t själv.. Komforten i dom är ruggigt bra, skitsköna stolar!
Riktigt bra orginalljud också!
Finns bra mycket uppgraderingar till motorn till dom..
Och vanlig är dom inte!

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]
Rosell
12 juli 2008 · 21 Inlägg

-MR2- skrev:
Hej,

Tänker kränga mina bilar som jag har för tillfället och skaffa mig en året runt bil, men jag vill fortfarande ha en bil som är rolig och som bjuder på god komfort och allt det där.

Tänkte jag skulle skaffa en volvo. Och då en Volvo C70 T5 från -99. Vad tror ni?

Är det en bra bil? Komfort? Prestanda? Kända fel?
Finns det gott om prestanda uppgraderings möjligheter?

//Simon

C70n är en bra bil. Som vilken X70 som helst att äga.

Om du köper en bil årsmodell -99 eller senare har eller kommer det elektriska gasspjället gå sönder. En dyr operation när det händer.
Kolla så all elektrisk utrustning funkar, elstolar och att taklucka inte läcker om det finns.
Lyssna efter vindbrus från framdörrarna, de kan börja hänga lite med åren då de är för tunga för gångjärnen.
Bilarna har för små stänkskydd som gör att framdäcken blästrar dörrarna från lack.
Kolla så stolarna går att fälla som de ska, brukar ha problem med vajrarna.
Kolla så inte de bakre sidorutorna läcker in vatten, kan göras med en vattenslang om man har tillgång till det vid titten.
Framvagnen slits hårt som på alla X70, läckage mellan motor och låda ska man se upp med.

Komforten är underbar i de skålade och bekväma förarsätena (fåtöljerna?) wink
Finns hur mycket som helst i trimväg, rådet är nog att köpa en T5. Går att få upp 2.5T/2.4T med men det krävs mer utbyte av hårdvara isf. För det skiljer turbo, cylindervolym (LTT är större), spridare med mera om du väljer en lättryckare iställer för T5. Men vid vanlig körning räcker en lättryckare gott o väl.

Mvh
Anders

Severin
12 juli 2008 · 1 587 Inlägg

Ja skulle gärna vilja ha en C70 T5 smile Fast då byter jag den mot min självklart big_smile !!! Nån intresserad ??

HereComesTrouble Livsnjutare
12 juli 2008 · 1 707 Inlägg

Som bojsänke funkar den alldeles utmärkt, men som lite sportigare bil? Knappast.

Micksson
12 juli 2008 · 343 Inlägg

Det negativa jag har att komma med är att den har en för jävligt dålig svängradie, går verkligen inte att svänga normalt med den. Har kört massa olika modeller av Volvo och dom har inte heller varit så värst bra på att svänga i mitt tycke men denna tar priset. Har ett helvete varje gång jag ska ställa bilen rakt i parkeringshuset här.

ReinarT Svetsrobotprogrammerare
12 juli 2008 · 364 Inlägg

håller med ovan, svängradien är inte den bästa men annars är de en kanonbil tycker ja iaf, man sitter lika bra i baksätet som man sitter i fram, är bra med klös i den också smile

falk
12 juli 2008 · 66 Inlägg

En Corvette C6 väger väll ungefär lika mycket och fungerar alltså minst lika bra som bojsänke smile
Mupp.

Klockren och snygg bil, går riktigt bra!
Som det nämdes tidigare att gasspjället är en barnsjukdom kan jag intyga.. har precis bytt i min så nu är det problemet fixat smile

Senast redigerat av falk (12 juli 2008)

This shit's gone way to far!
Volvo Xc70 (2005)
Waho Allmänt Jobbig
12 juli 2008 · 1 200 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Som bojsänke funkar den alldeles utmärkt, men som lite sportigare bil? Knappast.

Kör man nyare Corvette, speciellt C6an så upplever man inte "svensson sport bilar" som sportigare tongue

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious
insanebrains
13 juli 2008 · 160 Inlägg

tidigare har Jag har ägt en C70 t5 -98  Och visst är det en trevligt bil,men vindbruset kan vara irriterande och 18tums fälgarna gör åkturen stötig på svergies sämre vägar,jag bytte dessutom bromsar ett antal gånger fram då skivorna slog sig ! min bil var chippad av sam och hade CA 275hk !
En C70 med småfel på kan snabbt bli oväntat dyr... sen så är försäkringen på ca tusen spänn i månaden  !

Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
Micksson
13 juli 2008 · 343 Inlägg

Vindbruset kan vara förjävligt ibland också men oftast så är det ganska tyst och försäkringen ska vi inte prata om. Hade jag helförsäkrat den på mig så hade det slutat på ungefär 43.000 hos IF om året med tanke på min ålder och vart jag bor.

insanebrains
13 juli 2008 · 160 Inlägg

Manhunt skrev:
Vindbruset kan vara förjävligt ibland också men oftast så är det ganska tyst och försäkringen ska vi inte prata om. Hade jag helförsäkrat den på mig så hade det slutat på ungefär 43.000 hos IF om året med tanke på min ålder och vart jag bor.

vindbruset överröstades för det mesta av den trevliga orginal dolby surround stereon i min bil,som förresten är hyfsat dyr att byta ut när den kraschar...!

Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang