Tänkte lacka bilen... Hur ska jag göra?

plaayboy
20 juli 2008 · 60 Inlägg

Vill veta allt, från början till slut...

Tänkte lacka bilen i mattsvart...

Vart hittar jag lacken?

Hur mycket behöver jag för att kunna lacka bilen? (det är en 740)

Vill helst hitta allt i göteborgsområdet...

osv osv...

Tacksam för all hjälp!

Senast redigerat av plaayboy (20 juli 2008)

Beeenny
20 juli 2008 · 982 Inlägg

hmm matt svart..slipa,rolla den många lager ...sen våtslipa den med typ 1000 papper..enklast om man inte har till gång till lackbox,osv..

xorox_88 Smack that ass!!
20 juli 2008 · 2 953 Inlägg

mattsvart kan man köpa på biltema

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
evilaudio
20 juli 2008 · 16 195 Inlägg

xorox_88 skrev:
mattsvart kan man köpa på biltema

menar du att han ska lacka en hel bil me sprayburk elle???

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Diesel_018
20 juli 2008 · 56 Inlägg

urk 740...
du kan köp svart matt i biltema o måla din volvo raggare! wink

Beeenny
20 juli 2008 · 982 Inlägg

Diesel_018 skrev:
urk 740...
du kan köp svart matt i biltema o måla din volvo raggare! wink

haha..mannen som kör runt i en gammal crx har yttrat sig

plaayboy
20 juli 2008 · 60 Inlägg

så jag hittar en hink med mattsvart färg i på biltema som jag sedan ska ta och rolla över hela bilen ? jag förstår att jag ska slipa innan jag börjar men ska jag göra det efter att jag har rollat klart också ? nej, har har inte tillgång till lackbox eller något liknande.. jag har bilen i båthuset som är helt tomt..

Losgard
20 juli 2008 · 1 688 Inlägg

Då börjas fjortis-tjivandet igen...

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
plaayboy
20 juli 2008 · 60 Inlägg

Losgard skrev:
Då börjas fjortis-tjivandet igen...

nödvändigt.. har du inget bättre för dig än att skriva skit?

Senast redigerat av plaayboy (20 juli 2008)

plaayboy
20 juli 2008 · 60 Inlägg

Beeenny skrev:

Diesel_018 skrev:
urk 740...
du kan köp svart matt i biltema o måla din volvo raggare! wink

haha..mannen som kör runt i en gammal crx har yttrat sig

precis det jag tänkte, dom har inget bättre för sig..

Beeenny
20 juli 2008 · 982 Inlägg

slipa ner bilen hyfsat med typ 240 papper..maskera de du ska maskera..rolla hela bilen 3-4 gånger låt torka 20-40min mellan lagrena..låt torka tills den är slip bar..står på färgburken..sen låter du den torka..1-2 dagar kanske mer..sen slipar av med 1000 papper....blir ju inte som på lack firma ..men billig och bättre än att burka den

plaayboy
20 juli 2008 · 60 Inlägg

Beeenny skrev:
slipa ner bilen hyfsat med typ 240 papper..maskera de du ska maskera..rolla hela bilen 3-4 gånger låt torka 20-40min mellan lagrena..låt torka tills den är slip bar..står på färgburken..sen låter du den torka..1-2 dagar kanske mer..sen slipar av med 1000 papper....blir ju inte som på lack firma ..men billig och bättre än att burka den

tack ska du ha!

dj_bounce Lackerare
20 juli 2008 · 88 Inlägg

ingen här verkar ju kunna ngt om lack!
Först slipar du bilen med 320....sen 500.
Mycket rost m.m. så tar du grövre papper men inte grövre än 120,annars åker du på att lägga slipgrund.
Köp en billig målarpistol på biltema,typ 200 kostar den,kasta ut vatten över hela golvet efter du har blåst av din bil.
Matt svart färg kan du köpa vart som helst,MEN INTE SPRAY BURK!!!
det är ajaj!
Rolla hellre,ge fan i att våtslipa bilen då matt blir blankare av att våtslipa.
Om du torkar av bilen med typ thinnertrasa ett par gånger så blir det inte så mycket damm,lite damm bllir det även i lackbox.
Men kasta ut vatten på golv o väggar om du kan....skrapa ut det o gör samma prosodur ett par gånger så blir det fan inte långt ifrån lackbox kvalité.
köp 2 kompinetigt färg som härdar riktigt i rumstemp...sen tar du 1000-1500 torrslip o slipar väldigt försiktigt där du får små damm.
titta på 1 meters håll så ser du vilka som skall tas bort o inte!
Lycka till!

Need for speed...PORSCHE!!!
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 juli 2008 · 3 404 Inlägg

Vänta lite, han ska raggarlacka bilen?! Varför då använda så förbaskat fint papper? 80papper och maskin ffs, en hyffsat tjock färg och man ser inte skillnad på om man slipat med 10 000 eller 80 papper

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Speedman Bilvårdsexpert
20 juli 2008 · 663 Inlägg

dj_bounce skrev:
ingen här verkar ju kunna ngt om lack!
Först slipar du bilen med 320....sen 500.
Mycket rost m.m. så tar du grövre papper men inte grövre än 120,annars åker du på att lägga slipgrund.
Köp en billig målarpistol på biltema,typ 200 kostar den,kasta ut vatten över hela golvet efter du har blåst av din bil.
Matt svart färg kan du köpa vart som helst,MEN INTE SPRAY BURK!!!
det är ajaj!
Rolla hellre,ge fan i att våtslipa bilen då matt blir blankare av att våtslipa.
Om du torkar av bilen med typ thinnertrasa ett par gånger så blir det inte så mycket damm,lite damm bllir det även i lackbox.
Men kasta ut vatten på golv o väggar om du kan....skrapa ut det o gör samma prosodur ett par gånger så blir det fan inte långt ifrån lackbox kvalité.
köp 2 kompinetigt färg som härdar riktigt i rumstemp...sen tar du 1000-1500 torrslip o slipar väldigt försiktigt där du får små damm.
titta på 1 meters håll så ser du vilka som skall tas bort o inte!
Lycka till!

Skylla andra på att inte kunna lack när man själv inte vet helt korrekt känns aningen onödigt.
Utan riktigt luftflöde där man lackerar blir det långt ifrån resultat som en väl fungerande lackbox!
Göra en hellack utan luftflöde gör att man inte kommer se nånting ganska snart ska tilläggas!

Sen att torka med "thinner" gör det INTE mera dammfritt. Thinner i sig gör ingen nytta innan lack. Först tvätta av bilen med inferner, sedan in i boxen. Blås av bilen. Torka med inferner, och sist blås av igen. Sedan torka med klibbduk(vilken klibbduk beror på om man ska lägga vattenbas eller lösningsmedel).

Och för mkt vatten där man skal akcera blir ingen höjdare heller. Fel luftfuktighet= dålig finish.

Var bara tvungen att rätta ditt inlägg då det stod mkt fel för att vara från en som "kan lack". Utan att mena något personligt DOCK.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
dj_bounce Lackerare
20 juli 2008 · 88 Inlägg

Speedman skrev:

dj_bounce skrev:
ingen här verkar ju kunna ngt om lack!
Först slipar du bilen med 320....sen 500.
Mycket rost m.m. så tar du grövre papper men inte grövre än 120,annars åker du på att lägga slipgrund.
Köp en billig målarpistol på biltema,typ 200 kostar den,kasta ut vatten över hela golvet efter du har blåst av din bil.
Matt svart färg kan du köpa vart som helst,MEN INTE SPRAY BURK!!!
det är ajaj!
Rolla hellre,ge fan i att våtslipa bilen då matt blir blankare av att våtslipa.
Om du torkar av bilen med typ thinnertrasa ett par gånger så blir det inte så mycket damm,lite damm bllir det även i lackbox.
Men kasta ut vatten på golv o väggar om du kan....skrapa ut det o gör samma prosodur ett par gånger så blir det fan inte långt ifrån lackbox kvalité.
köp 2 kompinetigt färg som härdar riktigt i rumstemp...sen tar du 1000-1500 torrslip o slipar väldigt försiktigt där du får små damm.
titta på 1 meters håll så ser du vilka som skall tas bort o inte!
Lycka till!

Skylla andra på att inte kunna lack när man själv inte vet helt korrekt känns aningen onödigt.
Utan riktigt luftflöde där man lackerar blir det långt ifrån resultat som en väl fungerande lackbox!
Göra en hellack utan luftflöde gör att man inte kommer se nånting ganska snart ska tilläggas!

Sen att torka med "thinner" gör det INTE mera dammfritt. Thinner i sig gör ingen nytta innan lack. Först tvätta av bilen med inferner, sedan in i boxen. Blås av bilen. Torka med inferner, och sist blås av igen. Sedan torka med klibbduk(vilken klibbduk beror på om man ska lägga vattenbas eller lösningsmedel).

Och för mkt vatten där man skal akcera blir ingen höjdare heller. Fel luftfuktighet= dålig finish.

Var bara tvungen att rätta ditt inlägg då det stod mkt fel för att vara från en som "kan lack". Utan att mena något personligt DOCK.

Det du skriver är helt riktigt,men för att lägga en mattsvart lack med roller e det väl ändå onödigt att "klibba" bilen?
Plus att det du säger med vatten är också korrekt,men som sagt om man skall rolla bilen är det väl onödigt att tänka på finish?
Man vill ju trots allt ha ett tjockt lager med färg när man rollar så att det sträcker ut sig....
o med tanken på färg mängd man lägger på bilen behöver man knappast oroa sig för damm.....
men vatten på golv o tak som man torkar bort med skrapa tar bort onödiga risker...

Need for speed...PORSCHE!!!
plaayboy
20 juli 2008 · 60 Inlägg

dj_bounce skrev:
ingen här verkar ju kunna ngt om lack!
Först slipar du bilen med 320....sen 500.
Mycket rost m.m. så tar du grövre papper men inte grövre än 120,annars åker du på att lägga slipgrund.
Köp en billig målarpistol på biltema,typ 200 kostar den,kasta ut vatten över hela golvet efter du har blåst av din bil.
Matt svart färg kan du köpa vart som helst,MEN INTE SPRAY BURK!!!
det är ajaj!
Rolla hellre,ge fan i att våtslipa bilen då matt blir blankare av att våtslipa.
Om du torkar av bilen med typ thinnertrasa ett par gånger så blir det inte så mycket damm,lite damm bllir det även i lackbox.
Men kasta ut vatten på golv o väggar om du kan....skrapa ut det o gör samma prosodur ett par gånger så blir det fan inte långt ifrån lackbox kvalité.
köp 2 kompinetigt färg som härdar riktigt i rumstemp...sen tar du 1000-1500 torrslip o slipar väldigt försiktigt där du får små damm.
titta på 1 meters håll så ser du vilka som skall tas bort o inte!
Lycka till!

Tack ska du ha!!

aztek
22 juli 2008 · 64 Inlägg

såg att du ville hitta färg mm i göteborg kolla med BASF/GLASURIT har sitt lager där . dom har en tillsats till sin 2k färg som gör att den blir roller bar ska funka riktigt bra har jag hört.

Youngblood Billackerare
22 juli 2008 · 737 Inlägg

Jag sitter och funderar på om du ska lacka, "spray bomba" eller rolla bilen?
Är du noga med bilen eller är det bara en gammal häck som du vill ha lite ny/annan färg på?
Tänkte du göra en hyfsat noggrann LACKERING så kan du börja med att läsa lite här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=19245 med reservation för att vissa av uppgifterna ang. hur länge man får använda vatten baserade färger inte stämmer riktigt.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang