22 juli 2008
Trådstartare
Hejsan!
Mitt problem är att Tutan inte funkar för mig på min Ford mondeo 94. Har provat med en ny tuta.
Signalhorns relät klickar inte när man försöker tuta. Dock funkar relät om man drar kablar direkt från batteriet. Så min gissning är att det sitter i ratten eller påväg ner till relät.
Sen vare det här med Airbagen. Lampan blinkar 1 gång var 4:e sekund. Efter sökningar på google så visade det sig att det motsvarar Felkod 1 = "Drivers airbag failure - or open circuit to airbag (check mylar clockspring connection)".
Sitter och kollar på ett "wiring diagram" från haynes mondeo bok. Och Clock spring verkar vara själva kontakten eller delen du stoppar in kontakten som har Tutan, Fartkontrollen, och airbagen. Allt sitter bakomför ratten. En liten vit kontakt som du trycker fast en liten bit ovanför bulten eller muttern som håller fast ratten i sig.
Så det jag funderar på är:
Kan de vara så att den kontakten eller delen du ansluter den till kan vara felande på nåt vis? och därför funkar inte tutan, inte heller airbagen eller fartkontrollen. Visserligen har jag inte provat fartkontrollen sen jag skaffade bilen då den inte är i trafik, dock sa förra ägaren att den inte ska fungera. Men eftersom tutan inte funkar och airbagen blinkar felkod 1 så gissar jag på att dom 2 problemen har med varandra att göra eftersom dom går ut från ratten genom samma kontakt.
Kan detta stämma tro? Vänder mig till er mer erfarna bilister då detta inte riktigt är mitt område.
Tack på förhand /Jesse
Senast redigerat av lodi (22 juli 2008)