2173
Sök

Konstiga "rinningar" på lacken efter OK's Supertvätt?

123 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
mickecorrado skrev:
"Gamla" bilar som är solida i lacken har en tendens att "torka" ut och bli mattvita i färgen, detta motverkas om man vaxar bilen. Men om man då tar och tvättar bilen med något avfettningsmedel även insektsremover tar man bort det skyddande lagret som hindrar lacken från att se uttorkad ut.

Åk till någon rekondare och hör med dom vad du skall göra.

Tror min bror bara tog och vaxa upp sin bil med maskin när detta hände han.

Jo jag vaxade upp den och det blev mycket bättre, men om man kollar noga ser man lite av rinningarna iaf. Får väll lägga på ett lager till kanske och polera upp med en maskin!
Senast redigerat av RomyMontana (3 augusti 2008)

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
3 augusti 2008
RomyMontana skrev:
mickecorrado skrev:
"Gamla" bilar som är solida i lacken har en tendens att "torka" ut och bli mattvita i färgen, detta motverkas om man vaxar bilen. Men om man då tar och tvättar bilen med något avfettningsmedel även insektsremover tar man bort det skyddande lagret som hindrar lacken från att se uttorkad ut.

Tack för ett bra svar. Jo, jag vaxade upp den och det blev mycket bättre, men om man kollar noga ser man lite av rinningarna iaf. Får väll lägga på ett lager till kanske och polera upp med en maskin!

Sluta beskriva saker i fel ordning.
Du ska polera FÖRST, och sen lägga vax.

Mvh. David

Bygger rolig bil. :)

123 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
Clayton skrev:
Är bilen omlackad på ställena det har börjat "rinna" ?

Ja det verkar se ut som det. Huven och framskärmarna har en finare färg även när bilen är smutsig. Och de ställena påverkades inte heller av min "tvätt". Så jag vaxade inte ens dom, och nu är allt i samma färg iaf.

Ska nog kränga förbi någon rekondfirma och höra.

123 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
Torlejf skrev:
RomyMontana skrev:
mickecorrado skrev:

Tack för ett bra svar. Jo, jag vaxade upp den och det blev mycket bättre, men om man kollar noga ser man lite av rinningarna iaf. Får väll lägga på ett lager till kanske och polera upp med en maskin!

Sluta beskriva saker i fel ordning.
Du ska polera FÖRST, och sen lägga vax.

Mvh. David

Är väll ganska uppenbart att jag inte vet i vilken ordning man ska göra det? Även en forumspolis som du ser väll det?

född blåvit
624 Inlägg
3 augusti 2008
RomyMontana skrev:
Clayton skrev:
Är bilen omlackad på ställena det har börjat "rinna" ?

Ja det verkar se ut som det. Huven och framskärmarna har en finare färg även när bilen är smutsig. Och de ställena påverkades inte heller av min "tvätt". Så jag vaxade inte ens dom, och nu är allt i samma färg iaf.

Ska nog kränga förbi någon rekondfirma och höra.

Vax kan du gott lägga på överallt..
Vaxets huvudsakliga uppgift är att skydda lacken (klarlacken såväl som pigmentet i färgen), det ger dessutom en blankare yta.

Man lägger på vax, sen polerar man av det, för hand eller maskin spelar inte enormt stor roll.
Men, innan man vaxar kan man även polera, det använder man inte vax till, utan polermedel (rubbing, polish, whatever tillverkaren kallar sitt).

Tycker att ordet polera feltolkas lite här och var smile

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
3 augusti 2008
Losgard skrev:
mickecorrado skrev:

Man vaxar inte med en maskin.....

Jo det gör man.

Man lägger på vax på en liten yta sen kör man med låga varv som någon skrev innan så att vaxet "smälter", kör man på för högt varv eller förlänge på ett ställe blir plåten och vaxet varmt och det blir skit (torkar).

Smoke Tires Not Drugs.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
3 augusti 2008
mickecorrado skrev:
Losgard skrev:
mickecorrado skrev:

Man vaxar inte med en maskin.....

Jo det gör man.

Man lägger på vax på en liten yta sen kör man med låga varv som någon skrev innan så att vaxet "smälter", kör man på för högt varv eller förlänge på ett ställe blir plåten och vaxet varmt och det blir skit (torkar).

Du har rätt och fel.

Man kan lägga på vax med maskin, men på väldigt låga varv och ingen "polering".
Det blir inte bättre av att polera in vax, vax lägger sig ändå bara på ytan som ett skydd.

Ska vi seriöst behöva ha en guide-for-dummies på det här forumet?
Folk verkar ju tro att vax är nått man polerar med och att tandkräm är samma sak som lackskydd.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

Random Hero
4 047 Inlägg
3 augusti 2008
sen har du säkert gjort fel när du sköljde bilen, nerifrån o upp ska du spola, annars får du såna där rinningar, hade rekonditionering i skolan tongue o aldrig vaxa/polera i solen.

Dog food lid. Backwards

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
3 augusti 2008
Äh detta är inget allvarligt. typiskt fall på oxidation som döljts av vax.

Börja med att tvätta hela bilen med avfettning för att få bort så mycket vax som möjligt. Sen använder du typ colourback eller nån bra rubbing för att få bort denna oxidation. efter det så tar du och polerar hela bilen så den blir fri från tvättrepor och får upp ett bra glansvärde i lacken. efter det vaxar du eller lägger på ett lackskydd, då slipper du detta problem. Väljer du lackskydd upprepar du poler och lackskydds proceduren varje höst inför vintern. annars får du nog rubba ler gånger då vax alltid försvinner med tiden.

Mvh

176 Inlägg
4 augusti 2008
avfettningen löser gammalt vax och röda bilars pigment kommer fram mer, vaxa hela bilen nogrant i mulet å inte 40graders dag=) och köpt inte de mest svårarbetade vaxet ok har om du ska köpa där, köpte dedär ok har i "plåtflaska" å de var juh värdelöst.. far på en lackvård fima å köp redigt vax hellst,
mvh

Avstängd
653 Inlägg
4 augusti 2008
Asså fan vad alla snackar om att vaxa :S jag har själv varit med om det där o det enda när den är så matt är ju att köra igång med rubbing (lackrengöring) helst med maskin, sedan vaxa hela bilen också.
Man kan ju inte vaxa bilen först och sen polera :S blir ju inget bra.

Jag har rätt i vad jag än säger.

Sök