6027
Sök

Ljud bygge i Golf 2 ?

355 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
Hej hej
Jag  undrar hur man kan bygga  ljudet så bra som möjligt och så krafftigt som möjligt i en gammal Golf 2

jag har  lite prylar  liggandes
så va man kan göra utav det jag har

Ett MDS AC-2 på 300W
http://212.37.111.84/Picture9.jpg

En baslåda med 2x15"
http://212.37.111.84/Picture6.jpg

Kablar finns i massor 8mm2 10mm2 15mm2 30mm2

Undrar nu hur man kan göra för att få ett bra  och rent ljud

Hadde lådan i min Saab 9000I innan och det gick  knappt att sitta i bilen då smile

Men vet ni hur det ska bara och  hur framsystemet ska vara  och så vidare.
just nu har jag bara  basslådan och steget och alla nädvändiga strömkablar.

21 761 Inlägg
13 april 2006
För att kunna hänga med basarna så bör det vara 6,5" fram iaf.
Vilket märke är det på basarna?

355 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att kunna hänga med basarna så bör det vara 6,5" fram iaf.
Vilket märke är det på basarna?

Det är F-series MGR

En låda jag köppte på blocket med en jävla  basskraft i
och lådan är sluten
Senast redigerat av Matte1979 (13 april 2006)

21 761 Inlägg
13 april 2006
Jag anade att det var de elementen, tyckte att det stod "F" i konen. Jaså, de trycker på riktigt bra säger du. De har väl ganska hyffsad känslighet har jag för mig, däremot inte så lång x-max tyvärr. Men eftersom det är 15" så blir det mycket luft som flyttas ändå.

355 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
Jo det stämmer bra det
Så man undrar ju lite nu hur man kan göra för att på gränsen få ha sina  rutor i bilen hela tongue

Vill ha ett system som  är bra och inte spelar ut  det andra om du förstår va jag menar

Har du några förslag ?

Man skulle ju ha en MTX Jackhammer tongue
Senast redigerat av Matte1979 (13 april 2006)

21 761 Inlägg
13 april 2006
När det gäller framsystem så har ju tex DLS fina grejor, finns hos Nårdik. Har du bestämt dig för att ha MGR baslådan eller funderar du på nya basar och steg?

355 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
Tängte använda det jag har just nu men funderar

Men det märks ju att det MDS steget jag ahr  itne riktigt årkar med
för det vill gärna slåigenom vid  relativt hög volym
om man bryggat de men kör man lådan på sterio så  går det  mer

Men vill ha ut det där  härliga snärtbassen som nästan gör ont i kroppen

men det vet jag att det får man itne med  ett skitet AC-2 steg

Men det är den bassen jag är ute effter

+ fint och rent ljud fram

Va skulle jag behöva  inskaffa i så fall

21 761 Inlägg
14 april 2006
Om vi då tar ett DLS system: UP6 i framdörrarna och ett CA23 som driver dem. Ett CA12 till basarna. Beror på hur mycket det får kosta.

Förresten, att ditt nuvarande steg låter dåligt vid hög volym i bryggat läge beror bla antagligen på att impedansen blir aningen för låg. Basarna är på 6 Ohm och det blir 3 Ohm vid parallellkoppling vilket jag antar att du har. Steget bör inte köras lägre än 4 Ohm i bryggat läge. Sedan har ju som sagt inte basarna så lång x-max vilket innebär att de bottnar relativt lätt jämfört med andra 15".
Senast redigerat av Drönirettab (14 april 2006)

355 Inlägg
14 april 2006
Trådstartare
Ok ja du kan ju ge  länkar till stegen och  de högtalare du  rekommenderar

och 6 ohm kanske stämmer
bottnar är att konan  går i botten ?
kan tillägga att dessa är stenhårda
Det vill mycket till för att trycka ner membranet

Man kan nästan gemföra med en serwinvega
har några 12" 8 ohm som är mjuka och kan trykas ned med  lilfingret

men på dessa F-Series MGR måste man använda hela handen och trycka ganska hårt

Men undra hur många Ohm det blir om man seriekopplar dem

Vet dock inte hur många  W och RMS det är i dessa 15" are

21 761 Inlägg
14 april 2006
DLS säljs bla hos www.nardik.se

Att elementet bottnar menas att konen slår i botten med ett "plopp", det har du rätt i. Att dina högtalarkoner går trögt att trycka ner har inget att göra med hur lätt de bottnar, konerna går trögt därför att det är en sluten låda och när en sluten låda är riktigt tät så ska det normalt sett gå trögt att trycka ner konerna. Du har gjort lådan tillräckligt tät helt enkelt, precis som den ska vara.

355 Inlägg
15 april 2006
Trådstartare
I dessa F-Series är det 300W

MGR har i dag tre kompletta serier med högtalarelement. A-serien är den billigaste i familjen som är tänkt som utbytes element eller för dig som vill bygga en billig hem högtalare. Trots det låga priset är A-serien mycket välljudande. F-serien är vår genom tiderna mest sålda element serie. F-serien har naturgummiupphängd polypropylenkon med ett bra magnetsystem och en fyrlagerstalspole. Tack vare detta går det att använda denna serie både hemma, i bilen och till och med i mindre discoanläggningar. X-seriens alla element magnetiskt avskärmade. Naturgummiupphängd polypropylenkon. Denna serie är perfekt för både hemmabio och hifi
15" bas för hem / bil / PA. Ett baselement som verkligen kan producera stora mängder bas till en låg kostnad. Att det dessutom låter riktigt bra gör inte saken sämre. Passar bra till stora basreflexlådor. Eff.300 W. Imp. 6 Ohm. Känsl. 93 dB. Frekv. omf. 22-2000 Hz. Rek. deln.frekv. <500 Hz. Qts 1,43. Vas 342 Liter Fs 26 Hz. yttermått 387 mm. Baffelhål 353 mm. djup 150 mm. Vikt 4,1 kg.

Sök