Frågor om vinyl

ImprezaGT
9 augusti 2008 · 343 Inlägg

tja jag har några frågor om vinyl / konstläder

Jag har tänkt att klä om hela bilens interiör i svart vinyl, jag har sökt och letat runt här på forumet efter tips och råd och jag har hittat mycket men det fins några saker som jag fortfarand undrar över.

Vad är skillnaden mellan superstretch vinyl och vanlig vinyl ? hur mycket skilljer mellan dom igentligen ?
Jag har läst några kommentarer typ, att inte använde superstretch vinylen är som att skuta sig själv i foten och liknande.
Jag funderar på om det värkligen är nödvändigt att använda superstretch då jag kan köpa vanlig vinyl ganska billigt, dock så vet jag att om det inte funkar eller inte blir bra med vanlig vinyl så måste jag köpa superstretchen ändå och förlorar på det tongue
så det kanske är bättre att satsa på bra saker direkt ?

Nästa sak jag funderar över är limmet, jag har läst mycket bra om 3M fastbond 30 och kommer att använda det men jag hittar inte något ställe som säljer det förutom topntrim.
Så vet någon vart man kan köpa limmet i närheten av södertälje ?

Det var allt jag kom ihåg just nu men jag kommer nog på något mer snart tongue

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
ascona-tic
10 augusti 2008 · 1 497 Inlägg

Jag har själv sytt om några inredningar och då bara användt vanligt vinyl som är strechbart på ett håll men tänk på att lägga det på sma håll på tex båda stolarna/sittdynorna.
Lim har jag användt vanlig kontaktlim på burk man penslar och det funkat kanon (om du inte hittar ditt 3M medel.)

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
ImprezaGT
10 augusti 2008 · 343 Inlägg

ascona-tic skrev:
Jag har själv sytt om några inredningar och då bara användt vanligt vinyl som är strechbart på ett håll men tänk på att lägga det på sma håll på tex båda stolarna/sittdynorna.
Lim har jag användt vanlig kontaktlim på burk man penslar och det funkat kanon (om du inte hittar ditt 3M medel.)

Mjo stolarna är nog inga problem dom har iallafall sömmar, så där kan man köra vanlig vinyl

stora problemet är när jag ska klä typ instrumentbrädan den har många skarpa och dryga vridningar och former
Vad jag har förstått om limet är att man kan låta det torka över natten sen värmer man fast det, jag vet inte om man kan göra så med vanligt kontaktlim ?

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Thullen
10 augusti 2008 · 1 653 Inlägg

till brädor mm använder du superstretch, som du sa, att anvbända vanlig vinyl där är att skuta sig själv i foten.
till säten SKA du använda vanlig vinyl för superstretchen är inte lika hållbar i de applikationerna.
Fastbond30 är rätt lim att använda, penslas eller sprutas på.
Topntrim skickar med posten så det är bara beställa. kolla om de fortfarande kör fraktfritt på orders över 1000 spän.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
sir_daniel www.kudoz.se
10 augusti 2008 · 3 802 Inlägg

använder bara superstretch o fastbond 30 till mina bilar (om det är svart vinyl som ska kläs)

ImprezaGT
10 augusti 2008 · 343 Inlägg

Thullen skrev:
till brädor mm använder du superstretch, som du sa, att anvbända vanlig vinyl där är att skuta sig själv i foten.
till säten SKA du använda vanlig vinyl för superstretchen är inte lika hållbar i de applikationerna.
Fastbond30 är rätt lim att använda, penslas eller sprutas på.
Topntrim skickar med posten så det är bara beställa. kolla om de fortfarande kör fraktfritt på orders över 1000 spän.

ok... så det är lika bra att satsa på superstrechen till alla paneler och liknande då?, så att slipper man göra om för att det inte blev bra.
Så det är bara en nackdel med superstretchen och det hållbarhet till tex säten och möjligen priset?

Senast redigerat av ImprezaGT (10 augusti 2008)

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Thullen
10 augusti 2008 · 1 653 Inlägg

ImprezaGT skrev:

Thullen skrev:
till brädor mm använder du superstretch, som du sa, att anvbända vanlig vinyl där är att skuta sig själv i foten.
till säten SKA du använda vanlig vinyl för superstretchen är inte lika hållbar i de applikationerna.
Fastbond30 är rätt lim att använda, penslas eller sprutas på.
Topntrim skickar med posten så det är bara beställa. kolla om de fortfarande kör fraktfritt på orders över 1000 spän.

ok... så det är lika bra att satsa på superstrechen till alla paneler och liknande då?, så att slipper man göra om för att det inte blev bra.
Så det är bara en nackdel med superstretchen och det hållbarhet till tex säten och möjligen priset?

Superstretch använder du till allt som är fast om man så säger, brädor, dörrsidor, hatthyllor, kickpanels osv osv, till säten och ryggstöd måste du använda vanlig vinyl för superstretchen håller inte för slitaget som blir på sånna ställen.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
ImprezaGT
10 augusti 2008 · 343 Inlägg

Ok då förstår jag.
fins det något annat ställe att handla superstretch vinyl ifrån förutom topntrim ? de är bara det stället som jag vet, dom lokala tygaffärerna har bara vinyl men inte sådan superstretch

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Thullen
10 augusti 2008 · 1 653 Inlägg

fins säkert, men jag har inte hittat någon annan när jag behövt tyvärr.
hojta till om du hittar någon annan återförsäljare.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang