2779
Sök

Angående: HI-tuning......

36 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet av företaget hi-tuning som ligger i hallsberg(örebro) som chippar bilar......var där och chippade bilen efter det så har bilen blivit jätte konstig med felkoden riktat mot motorns styrbox........och bilen går dåligt....har varit där några gånger och de till verkar yttligare chip och monterar i men då startar inte änns bilen. åkte till dom för att återställa till orginal men då visar det sig att de som dom kallar orginal får bilen att vara död!  Mathias och peter bara rycker på axlarna "konstigt"
tog bilen till volvo på bärgare och volvo säger direkt kör INTE bilen...bytt box och programvara till nytt så går bilen igen.....10.000kr ca. styrboxen är misshandlad och felprogramerad säger volvo.

Frågan är vad gör man?????

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
6 augusti 2008
ber hi-tuning fixa bilen. ställ den där och hämta den när den är körbar. inget snack om saken..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

36 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
AdamOpel skrev:
ber hi-tuning fixa bilen. ställ den där och hämta den när den är körbar. inget snack om saken..

men dom gör ju inget....dom kan ju inte koppla upp sig till bilens dator fast dom har 2-3datorer som läser v70n.....jag är så ledsen.....dom hänvisar till att det är någon stor forma i europa som tillverkar pragramen i chippen.................

1 653 Inlägg
6 augusti 2008
be dom stoppa tillbaka till original så den funkar och ge dig pengarna tillbaka så du kan gå till någon annan!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

3 059 Inlägg
7 augusti 2008
Ja dom måste ju ha chippet kvar som dom plocka ut o byta mot ditt nya.. Eller bränner dom om orginalchippen??

982 Inlägg
7 augusti 2008
de är väl inge chip dom byter..dom böt väl bara programvara via obd..hur kan dum hänvisa dig till någon annan när felet är deras

36 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Beeenny skrev:
de är väl inge chip dom byter..dom böt väl bara programvara via obd..hur kan dum hänvisa dig till någon annan när felet är deras

Öhh.....va?? nej dom monterade i ett nytt chip och använder sig av orginal programvaran också....hur stora är dom hur många har chippat där???    hur får jag tag på orginal programvara?????

2 911 Inlägg
7 augusti 2008
Volvo kör man inte via odb utan rakt på boxen, men det går även att löda lös chippet och ersätta med ett annat. Sitter vanligen 29f400/800 i boxarna.

TROLIGEN, om jag får gissa, så har dom värmt för mycket vid avlödning så någon ledningsbana på kretskortet skadats eller släppt.
Kan även vara dålig lödning, brukar bli lite allehanda fel då.

Personligen löder jag aldrig volvoboxar för dom är så känsliga, utan kör med en speciell ODB-kabel rakt på styrboxens kontakter.

Har du kvar boxen dom chippade? isåfall, öppna den och ta en bra bild och lägg ut här, syns direkt om dom klantat sig.

679 Inlägg
7 augusti 2008
Jag chippa min bil där men jag har inte haft nå problem alls.... och orginal chippet fick jag me mej i en liten skyddad ask....

huh?
10 427 Inlägg
7 augusti 2008
Jag beställde chip där från till min gamla Volvo, monterade själv (typ som att montera en CPU på moderkort).
Funkar kanoners. Vet ett par stycken till som har gjort samma sak utan större problem.

Men är ju lite olika med gamla boxar som har färdiga socklar och nyare som kanske inte har det.

Tror inte att det är själva firman 'Hi-Tuning' det är fel på, men lite bättre support borde dom ju ha
om det börjar strula för kunder. Blir ju lite dålig reklam. Men finns väl alltid en risk med chippning.

36 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
Volvo kör man inte via odb utan rakt på boxen, men det går även att löda lös chippet och ersätta med ett annat. Sitter vanligen 29f400/800 i boxarna.

TROLIGEN, om jag får gissa, så har dom värmt för mycket vid avlödning så någon ledningsbana på kretskortet skadats eller släppt.
Kan även vara dålig lödning, brukar bli lite allehanda fel då.

Personligen löder jag aldrig volvoboxar för dom är så känsliga, utan kör med en speciell ODB-kabel rakt på styrboxens kontakter.

Har du kvar boxen dom chippade? isåfall, öppna den och ta en bra bild och lägg ut här, syns direkt om dom klantat sig.

Boxen sitter i bilen men visst det ska jag göra.....bilder kommer snart......

36 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
maniac_man84 skrev:
Jag chippa min bil där men jag har inte haft nå problem alls.... och orginal chippet fick jag me mej i en liten skyddad ask....

ok...men är det orginalet?? jag fick oxå med ett "orginal" men bilen vill inte starta på de.....

679 Inlägg
12 augusti 2008
Gosan skrev:
maniac_man84 skrev:

ok...men är det orginalet?? jag fick oxå med ett "orginal" men bilen vill inte starta på de.....

Jo, det är orginalet som jag fick me för jag va me när de böt chippet....
så jag vet att det är det orginal chippet......

Sök