3283
Sök

"De tvingas tanka matolja"

22 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Hittade denna artikel idag http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … p;a=812860 och tyckte reagerade över en sak:

Matoljan kostar fjorton kronor litern, fem kronor mer än diesel.

Är det inte lite lustigt att hans matolja, kostar mindre än vad våran diesel gör? Detta i ett område som är nästan helt avskuret från omvärlden.

Kanske dags att sänka skatten på dieseln?

EDIT Jag insåg att jag är dum i huvudet, och att jag tydligen inte tankat diesel på ett tag. Hans matolja är ca 50öre dyrare (13.49 OKQ8).
Senast redigerat av theodon (12 augusti 2008)

In a perfect world i would be a goat.,

DFFL
9 020 Inlägg
12 augusti 2008
Hans matolja kostar mer än våran diesel...

EDIT:
Förövrigt så tycker jag att gnället på skatten är jävligt jobbig.
Inget förändras av lite tjat, SLUTA KÖRA BIL OM DU INTE HAR RÅD!
Senast redigerat av FireTraXX (12 augusti 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

BTLulle
12 augusti 2008
Vet dom som köper rapsolja direkt från butik och kör bilarna på, även begangnad frityrolja, och det fungerar bra i nyare dieslar som är gjorda för att köra på RME diesel, äldre dieslar kan man köra på spillolja dock bör man filtrerad den innan men det funkar även ofiltrerat men då bör man ha ett par extra filter med sig.

MVH Peter

831 Inlägg
12 augusti 2008
Alla som är intresserade av mer grus i sin ficka skriv upp er på listan. FireTraXX bjuder. Han har fett med stålar! Han betalar gärna mera skatt och myser på dagens skatter.

FireTraXX skrev:
Hans matolja kostar mer än våran diesel...

EDIT:
Förövrigt så tycker jag att gnället på skatten är jävligt jobbig.
Inget förändras av lite tjat, SLUTA KÖRA BIL OM DU INTE HAR RÅD!

kevlar_soul
12 augusti 2008
Firetraxx talar för mig.. IGEN!

DFFL
9 020 Inlägg
13 augusti 2008
CrilleD skrev:
Alla som är intresserade av mer grus i sin ficka skriv upp er på listan. FireTraXX bjuder. Han har fett med stålar! Han betalar gärna mera skatt och myser på dagens skatter.

Faktum är att jag gärna betalar mer skatt på vissa saker därför att dagens regering har gjort så att jag får mer i fickan än med sossarna vid makten trots att en del saker gått upp i pris.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

8 156 Inlägg
13 augusti 2008
Hemskt att Israel utsätter Gaza för sådan press. Inser dom inte att dom skjuter sig själv i foten och att dessa saker leder till ökat hat och mer våld?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

831 Inlägg
13 augusti 2008
Aa men hur bra var det när sossarna var vid makten då? Ett grovt jävla skämt.

Samma skit allt ihop fyyyy fan.

FireTraXX skrev:
CrilleD skrev:

Faktum är att jag gärna betalar mer skatt på vissa saker därför att dagens regering har gjort så att jag får mer i fickan än med sossarna vid makten trots att en del saker gått upp i pris.
Senast redigerat av CrilleD (13 augusti 2008)

3 124 Inlägg
13 augusti 2008
Förut kunde jag tjäna uppåt fyrahundra kronor om dagen, nu blir det bara en knapp hundring. Jag har en familj på trettio personer att försörja, så jag har börjat sälja delar av min mark för att få det att gå ihop, säger Fayes Hassan Nasser och hostar ihållande.

100kr om dagen räcker alltså nästan till för att försörja 30personer...då är 13kr litern för drivmedel ganska dyrt.
Senast redigerat av viccoA (13 augusti 2008)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
13 augusti 2008
viccoA skrev:
Förut kunde jag tjäna uppåt fyrahundra kronor om dagen, nu blir det bara en knapp hundring. Jag har en familj på trettio personer att försörja, så jag har börjat sälja delar av min mark för att få det att gå ihop, säger Fayes Hassan Nasser och hostar ihållande.

100kr om dagen räcker alltså nästan till för att försörja 30personer...då är 13kr litern för drivmedel ganska dyrt.

Vad har han för nytta av att tjäna något när han får allt gratis i form av bidrag i det här jävla landet? Det är snarare gamla Lasse som blivit arbetslös vid 50 och inte får nått jobb som lever knapert, han får inte ett skit i bidrag.

67 Inlägg
13 augusti 2008
Om du trycker på länken så ser du att dom inte är i Sverige!
Gamla lasse kan ju faktiskt ordna ett litet skydd i form av a-kassa! det är väll inte bidragen som har tagit bort jobben från Lasse eller?
Och ni som gnäller på att vi betalar hög skatt. Det är tack vare skatten som vi får gå i skola "gratis" slippa betala en förmögenhet om vi skulle behöva sjukvård!

Det är inte så konstigt att konflikterna bara trappas upp hela tiden mellan gaza och israel, ingen av parterna verkar vilja komma fram till en lösning!

67 Inlägg
14 augusti 2008
tycker att det är konstigt att ni gnäller på att det är hög skatt i sverige, när ni kan lägga ut ett flertal tusenlappar på eran bil!

67 Inlägg
14 augusti 2008
vadå så du tror att alla skattepengar går till deras poler och dyra bilar?

hur dum får man vara? fattar ni inte vad skatten är bra för?! eller gillar ni bara att klaga?!

349 Inlägg
14 augusti 2008
nalle20 skrev:

hur dum får man vara? fattar ni inte vad skatten är bra för?! eller gillar ni bara att klaga?!

Visserligen tjänar dem mer i månaden än vad vissa har i årslön men visst är skatter bra. men det är kanske lite drastiskt att ha så extremt höga skatter på nånting som är viktigt för att folk ska kunna ta sig till sina jobb eller aktiviteter. Jag ser hellre att skatten är mer jämnt fördelad eller att skatten för husnära tjänster går upp med 5000%.... eller jag vet inte
Senast redigerat av Ertiyed (14 augusti 2008)

67 Inlägg
14 augusti 2008
så vi ska sluta betala skatt? du kan du ju flytta till usa och betala för skola, vård osv! själv så tycker jag att det var bra att få studie bidrag och mat när jag gick i skolan. det skulle vi knappast få om vi inte betalade skatt.
Jag tror inte du vet vad ett vårddygn kostar om du skulle behöva ligga inne om vi inte betalade skatt:)
Senast redigerat av nalle20 (14 augusti 2008)

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 augusti 2008
nalle20 skrev:

förstår inte varför detta övergår i massa annat tjafs ...men vi bilister har inte ökat utsläppen sedan 1990 talet å ändå ska vi behöva betala äckligt möe skatt på både bilarna å drivmedlena när de är transportsektorn (lastbilar osv) som har typ 5 dubblat utsläppen...vad får dom för "straffavgifter" ?

Å jo vi betalar deras löner pooler osv...dom säger att vi ska köra bensinsnåla bilar...små bilar... osv för att vi måste minska utsläppen.... å vad fan gör dom själva ? kör runt i nån audi q7 med jetmotor som vi har betalat åt dom å dom har nog fan råd å tanka när dom får så möe pengar varje månad i lön...

349 Inlägg
14 augusti 2008
nalle20 skrev:
så vi ska sluta betala skatt? du kan du ju flytta till usa och betala för skola, vård osv! själv så tycker jag att det var bra att få studie bidrag och mat när jag gick i skolan. det skulle vi knappast få om vi inte betalade skatt.
Jag tror inte du vet vad ett vårddygn kostar om du skulle behöva ligga inne om vi inte betalade skatt:)

Om du kanske läser vad jag skrev igen så förstår du kanske?
Jag har bott i ett land där man betalar för allt sånt i ett år och ja jag fick gå 1 gång till sjukhuset som kostade en del.

67 Inlägg
14 augusti 2008
Nu försvann massa inlägg:P det verkar väll som om jag är värsta nörden...
Hur skatten är fördelad kan man alltid se över. tycker att både bensinen och diseln är för dyr, det kan jag inte säga emot.
skatten på bilen är väll för att vi ska få bättre vägar och att dom ska kunna göra underhåll. i alla fall lite bättre wink

67 Inlägg
14 augusti 2008
Ertiyed skrev:
nalle20 skrev:

Jag har bott i ett land där man betalar för allt sånt i ett år och ja jag fick gå 1 gång till sjukhuset som kostade en del.

det var inte menat till dig! var en anna som skrev men han har tagit bort alla sina inlägg, så det ser ganska dumt ut just nu.

349 Inlägg
14 augusti 2008
nalle20 skrev:
Ertiyed skrev:
nalle20 skrev:

det var inte menat till dig! var en anna som skrev men han har tagit bort alla sina inlägg, så det ser ganska dumt ut just nu.

Oj ja där ser man. Precis som du skrev i ditt förra inlägg tycker jag också iaf. smile Har inte mycket att säga om det. tongue Som sagt är skatten jävligt viktigt om vi ska leva som vi gör i Sverige och jag betalar gärna lite grann för det.
Senast redigerat av Ertiyed (14 augusti 2008)

Sök