4214
Sök

17" fälg volvo 744

Finlirare
478 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte kanske köpa nya fälgar (17") till min 744. Har mest varit inne på super DTM, men har hört att det är mycket krabb me dom. Som att dom tar i hela tiden eftersom som är 8" breda. Men sen hittade jag ett par som hette Ace - Race 17". Dom var nyhet i år stod det på gummihuset. Dom var 7.5" breda. Dom kostar 5400:-/4st.

Någon som har erfarenhet av 8" och 7.5"? 7.5" borde väl funka utan att dom tar i någonstans.

Vad ska man ha för dimension på däcken? Är det 225/45 eller går det bra med 215/45?

Här är bilder på dom.(var ett helvete att kopiera bilderna från gummihuset:P)

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Ace1.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Ace2.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Ace3.JPG

Jag tycker dom är snygga. Mer ovanligt också. Super DTM är väl mer eller mindre standard på volvo nuförtiden.


1 196 Inlägg
14 augusti 2008
#2
jag kör 225/45/17 på min 740

Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
14 augusti 2008
#3
Har 215/45/17 på mina Super DTM på min 240, och det tar inte i någonstans. Ska även nämnas att den är sänkt 40 mm.

Allt för den där jävla hatten!

huh?
10 427 Inlägg
14 augusti 2008
#4
Jag kör 225/45 17 på min 7x17" Polaris. Tar inte i trots normal sänkning.

Har halvslitna bakdäck så hastighetsmätaren visar bara 3km/h för mycket.
Dvs rätt bra dimension om man har 185/65 15 som original (tappa lite glädjemätare).
Kanske ändras litegrann med 7,5" breda fälgar.

Har för mig att folk brukar kunna köra Eiker E1 7,5x17" med 215 eller 225/45 17 utan att det ska ta i skärmkanter. Brukar skilja lite i bredd från däck till däck också trots samma specifikation.. tänkvärt.
Senast redigerat av steifan (14 augusti 2008)


510 Inlägg
14 augusti 2008
#5
225-40-18 bak .. Tar inte i alls .. om ja inte minns helt fel så är dom 8.5" breda (va längesedan ja köpte dom haha) .. Så köp fälgarna om du tycker dom är snygga .. Mvh Johan



Sök