Rushman skrev:
Losgard skrev:
johan112 skrev:
fan är det så mycket man förlorar på att ha Quattro det viiste jag inte , men det är ju som du säger, förhoppningsvis bli körglädjen mycket bättre !
men blir lite orolig här 200hk turbo är ju inte så mycket sen om man tappar endel där utifrån så kanske man borde ta en utan fyhjusdrift !
Ptja, dedär va bara rena gissningssiffror. Men om du åker till ett företag och bänkar en framhjulsdriven bil på rullande landsväg och dom skall simulera effekten i motorn så brukar dom lägga på ca 20% för drivlineförluster. Och detta på en framhjulsdriven bil!!
Bakhjulsdrivna bilar brukar ha ännu mera drivlineförluster än framhjulsdrivna bilar, och sist kommer 4hjulsdrivning som det tyngsta alternativet.
Innan du bestämmer dig så måste jag be dig att provköra alla 3 bilarna!
Nu blir jag lite fundersam.... har i 4 år levt i tron om att FWD har minst förluster ut till hjulen, sedan RWD, och mest förluster 4WD som du sa.
Men nyligen så kastades min värld omkull då väldigt kunnigt folk informera mig om att RWD = ca -10%
FWD - ca - 16% och 4WD = minus massor, minns inte...
Alltså ger RWD minst drivlineförluster... Hur ligger det till egentligen?
Låter märkligt, måste vara väldigt märkesberoende isåfall.
Vart har du hört detta..?
Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.