Saab 9-3 tips!

trollfarfar
26 augusti 2008 · 4 Inlägg

Hej hej!

Ska iväg under nästa vecka och kolla på en 9-3'a. och mitt kunnande om Saabar är ganska torra faktiskt.

Nu vill jag ha lite hjälp!

Finns det nånting jag ska se upp med när man köper begangnade Saabar? vad och vart finns bilens fel och brister?

den bil jag ska kolla på är en Saab 9-3 från 2001 med 185 stånkan och som rullat nästan 13.000 mil!


tacksam för svar
/ Niklas

Senast redigerat av trollfarfar (26 augusti 2008)

Saab 9-3 (2001)
zijaa Bilmekaniker
26 augusti 2008 · 1 354 Inlägg

kolla så det finns olja..när ja köpte min så åkte ja hem utan olja..oså kolla färddatorn ifall det fattas pixlar..

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
Mollllgan
26 augusti 2008 ·

LÅnar tråden lite bara

Jag vill med veta men då gäller det 9-3 aero 2,8t V6 Årsmodell:07 Combin.

Mvh

Aern
26 augusti 2008 · 457 Inlägg

Till dig trollfarfar!

Kolla så att alla växlar går i. Speciellt 2:an och 3:an, känn även så att backen går i riktigt. Färddatorn kan ha pixelfel, alltså att det är pixlar borta. Sen allmänt, om allt går bra, inga missljud eller sånt!

Portal Filkörning?
26 augusti 2008 · 852 Inlägg

9-3, 98-02 Stort tipps är att kika växel lådan! kan bli problem med slitna synkringar och det är inte så billigt att fixa om man inte är händig. har för mig de kostar runt 10 000 på Saab. märks genom att växlarna kan vara svåra att få i eller få ur. särskillt 3an och 5an.

kolla efter rost (såklart)

be en polare/säljaren att köra iväg bilen från parkerings platsen och kolla om det har läckt olja eller så.

kika så det inte är olja i kylar vattnet

jag tror du har motorgaranti i 8 år eller 15 tusen mil... men är inte helt hundra på just den modellen, men så är det på min aero. detta beror på att Vevhusventilationen är lite sådär, men har man kört vettigt, inga kamikaze accelerationer med kall motor, inte stänga av den direkt efter hårdkörning och gärna extra täta olje byten (vart 500 mil är bra men inget krav)

Pixelfel i displayen är sjukt vanligt också, kostar ca 1500 för en ny (inte helt 100)

hmm.... kolla tanklocket så de inte e helt upprostat också.

allt jag kunde komma på just nu.

MVH

Portal Filkörning?
26 augusti 2008 · 852 Inlägg

Aern skrev:
Till dig trollfarfar!

Kolla så att alla växlar går i. Speciellt 2:an och 3:an, känn även så att backen går i riktigt. Färddatorn kan ha pixelfel, alltså att det är pixlar borta. Sen allmänt, om allt går bra, inga missljud eller sånt!

ÄHHH bara för att jag skulle skriva mycket han du före hmmneutral

Aern
26 augusti 2008 · 457 Inlägg

Portal skrev:

Aern skrev:
Till dig trollfarfar!

Kolla så att alla växlar går i. Speciellt 2:an och 3:an, känn även så att backen går i riktigt. Färddatorn kan ha pixelfel, alltså att det är pixlar borta. Sen allmänt, om allt går bra, inga missljud eller sånt!

ÄHHH bara för att jag skulle skriva mycket han du före hmmneutral

Men snälla du, jag va ju 5sek före:D

Thunis
26 augusti 2008 · 362 Inlägg

Om den har ac kolla att den funkar, pixel fel på den blir dyrt om man vill ha ny fick pris uppgift på Svenskabil Haninge på 3000kr för en ny enhet. Rosten kolla bak i dörrarna sen under reservhjulet kan finnas. Sen om Servo röret är helt kostar en hel del att byta. Sen vatten i oljan. Det är väl dom viktigaste sen att det inte är nått skramel eller oljud smile Lycka till med köpet smile

BMW E30 "Thunis" (1988)
BMW 750 "V12" (1991)
Mollllgan
26 augusti 2008 ·

Ingen som har nått till mig=(

trollfarfar
26 augusti 2008 · 4 Inlägg

Tack för alla bra tips!

Jag kan väl sammanfatta detta med att förutom det gamla vanliga "knarr och missljud" så ska jag nog ge växellådan en riktig omgång, se till att ingen rost smygit sig på den samt displayen!

_S40_ Skapa dig en egen tråd ska du se att du får svar på dina frågor. har du några problem så finns det massor av folk här på sidan som säkert kan hjälpa dig. Lycka till!

Saab 9-3 (2001)
Portal Filkörning?
26 augusti 2008 · 852 Inlägg

@  _S40_ : har tyvvärr alldrig ens suttit i en sådan 9-3a som du menar så jag vet faktiskt inte tongue

kan ju säga som så att de flesta felen märker folk inte förrens efter ett tag, och den bilen är ju inte särskillt gammal.

du har ju garantier kvar på de mesta, det är väll tom 3 års nybilsgaranti om inte jag e helt ute och cyklar.

iofs har jag hört att stereon är ett hellvete att byta eftersom det är massa optiska kablar och skit (är inte 100% säker här.)

MVH

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
27 augusti 2008 · 3 404 Inlägg

Kolla så att turbon laddar ordentligt, har läst att dämparna ska bli ganska slut på dem efter några år, rost i skärmar, dörrar, trösklar. Servicehistoriken kan också vara bra att kolla upp

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
trollfarfar
27 augusti 2008 · 4 Inlägg

TenZer skrev:
Kolla så att turbon laddar ordentligt, har läst att dämparna ska bli ganska slut på dem efter några år, rost i skärmar, dörrar, trösklar. Servicehistoriken kan också vara bra att kolla upp

Vet att man "bör" byta turbo vid ett visst antal mil. på en gammal Volvo V40 T4 jag hade för något år sedan rekomenderades att man bytte vid 16.000 mil har jag för mig. finns det någon liknande rekomendation från Saab?

Saab 9-3 (2001)
__Thastrom__
28 augusti 2008 · 32 Inlägg

Portal skrev:
9-3, 98-02 Stort tipps är att kika växel lådan! kan bli problem med slitna synkringar och det är inte så billigt att fixa om man inte är händig. har för mig de kostar runt 10 000 på Saab. märks genom att växlarna kan vara svåra att få i eller få ur. särskillt 3an och 5an.

kolla efter rost (såklart)

be en polare/säljaren att köra iväg bilen från parkerings platsen och kolla om det har läckt olja eller så.

kika så det inte är olja i kylar vattnet

jag tror du har motorgaranti i 8 år eller 15 tusen mil... men är inte helt hundra på just den modellen, men så är det på min aero. detta beror på att Vevhusventilationen är lite sådär, men har man kört vettigt, inga kamikaze accelerationer med kall motor, inte stänga av den direkt efter hårdkörning och gärna extra täta olje byten (vart 500 mil är bra men inget krav)

Pixelfel i displayen är sjukt vanligt också, kostar ca 1500 för en ny (inte helt 100)

hmm.... kolla tanklocket så de inte e helt upprostat också.

allt jag kunde komma på just nu.

MVH

Den 8 åriga motorgarantin gäller för problem med motorn som kan härledas till oilsludge (sök så skall du finna) och gäller oavsett miltal med förutsättningen att alla servicar är gjorda inom rätt intervall. Alltså kolla så att serviceboken är komplett och mät upp kamkedjesträckaren (får max vara ute 15mm annars är det byte som gäller).

Saab 9-3 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang