6200
Sök

fråga ang 2kanals steg..

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#1
kan ja bryggkoppla mitt fockel kitt på 4ohm..men ändå spela de i 4ohm?
funderar på själva kopplingen då..

för man kan ju köra flera kitt på ett 2kanals om man serie kopplar..

nån som kan?

/patrik


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2008
#2
Så länge du har separata delningsfilter till kiten och paralellkopplar dem INNAN filtren så skall högtalarna kunnas köra i två ohm utan problem.


Är det Pioneer eller?

Nej men seriöst....det är inte högtalarna som spelar i 4 ohm om du bryggar ett steg. Steget körs i två ohms totallast per kanal om man bryggar i fyra ohm.

Men snälla du.... LITE mer information vore bra när du ställer frågor.
Vi kan inte sitta här och chansa på vad det är du eg. frågar om.....

Och för övrigt....om man kopplar kit i serie efter ett filter så ändrar man delningsfrekvenserna....likaså om man paralellkopplar.
Och att koppla filtren i sere i slingan är inte heller att tänka på då det med ger ganska skumma effekter. Exakt VAD minns jag inte eftersom jag testade detta för en 15-16 år sedan och sedan gett fan i det pga hur det lät wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#3
det är ett audison vrx 2 x 110W rms 4 ohm 12V 0,01% THD
2 x 180W rms 2 ohm
2 x 240W rms 1 ohm
1 x 360W rms 4 ohm bryggkopplad
1 x 480W rms 2 ohm bryggkopplad

jag vet att högtalarna är i 4ohm..jag vill gärna ha dom i 4ohm nnär ja bryggat dom med..de jag undrar över om ja kan serie koppla på nå vänster..
högtalarna är Focal 165 KPS
nu kör ja dom på varsin kanal..då får ja ut 110wrms typ per högtalare/diskant..
men ja funderar på om ja kan koppla på nå vänster så jag får 360w i 4ohm bryggat..

Lonefox skrev:
Så länge du har separata delningsfilter till kiten och paralellkopplar dem INNAN filtren så skall högtalarna kunnas köra i två ohm utan problem.


Är det Pioneer eller?

Nej men seriöst....det är inte högtalarna som spelar i 4 ohm om du bryggar ett steg. Steget körs i två ohms totallast per kanal om man bryggar i fyra ohm.

Men snälla du.... LITE mer information vore bra när du ställer frågor.
Vi kan inte sitta här och chansa på vad det är du eg. frågar om.....

Och för övrigt....om man kopplar kit i serie efter ett filter så ändrar man delningsfrekvenserna....likaså om man paralellkopplar.
Och att koppla filtren i sere i slingan är inte heller att tänka på då det med ger ganska skumma effekter. Exakt VAD minns jag inte eftersom jag testade detta för en 15-16 år sedan och sedan gett fan i det pga hur det lät wink


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2008
#4
pattilatti2 skrev:
det är ett audison vrx 2 x 110W rms 4 ohm 12V 0,01% THD
2 x 180W rms 2 ohm
2 x 240W rms 1 ohm
1 x 360W rms 4 ohm bryggkopplad
1 x 480W rms 2 ohm bryggkopplad

jag vet att högtalarna är i 4ohm..jag vill gärna ha dom i 4ohm nnär ja bryggat dom med..de jag undrar över om ja kan serie koppla på nå vänster..
högtalarna är Focal 165 KPS
nu kör ja dom på varsin kanal..då får ja ut 110wrms typ per högtalare/diskant..
men ja funderar på om ja kan koppla på nå vänster så jag får 360w i 4ohm bryggat..

Hur många kit skall du använda?
Ett per steg eller flera?

Är det ett kit per steg så är det bara att bryggkoppla enligt instruktionen till steget.
Dock har du 200W MER att tillgå än vad högtalaren enligt spec tål.
Dock är det ingen fara om du bara ställer in det riktigt och inte krämar på för fulla muggar smile

Ett annat hett tips är att prata med butiken du köpt grejerna från.
Såvida det inte är beggat vi snackar nu.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#5
ja de är ett kitt..

har ej instruktionerna här..dom är 150 km härigrån..

ja kan ju inte lägga plus plus minus minus..då monokopplar ja ju de:P

ne ja kör lagom på gain:) hehe

dugliga grejjor iaf:)

de ja funderar på är skall jag göra kopplingen fr delnings filtret kommer ju + och - höger sida,samt lika vänster..

är de där ja skall göra nån koppling för o brygga men ha de i 4ohm o inte sänka till 2ohm.. elr kan ja endast köra i 2ohm då me ett kitt..dvs

är du me? hehe


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2008
#6
WTF mummlar du om?

Du har ett kit och ett tvåkanalssteg.
Och du vill brygga kitten ihop med steget?

Då MONOKOPPLAR du ju steget......och som jag tolkar ditt sista inlägg så vill du inte det.
Så.....glöm tanken mao wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#7
Lonefox skrev:
WTF mummlar du om?
Du har ett kit och ett tvåkanalssteg.
Och du vill brygga kitten ihop med steget?

Då MONOKOPPLAR du ju steget......och som jag tolkar ditt sista inlägg så vill du inte det.
Så.....glöm tanken mao wink

hur gör ja kopplingen om ja lägger ett kitt till då..?
har ju fler 6.5" kitt men ja funderar på om de är bra o blanda:P


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2008
#8
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
WTF mummlar du om?
Du har ett kit och ett tvåkanalssteg.
Och du vill brygga kitten ihop med steget?

Då MONOKOPPLAR du ju steget......och som jag tolkar ditt sista inlägg så vill du inte det.
Så.....glöm tanken mao wink

hur gör ja kopplingen om ja lägger ett kitt till då..?
har ju fler 6.5" kitt men ja funderar på om de är bra o blanda:P

Då kopplar du som jag sade innan...
Parallellt INNAN filtren. Två kit per kanal och varje kanal i två ohm.

Och NEJ det är ingen hit att blanda olika kit.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#9
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
WTF mummlar du om?
Du har ett kit och ett tvåkanalssteg.
Och du vill brygga kitten ihop med steget?

Då MONOKOPPLAR du ju steget......och som jag tolkar ditt sista inlägg så vill du inte det.
Så.....glöm tanken mao wink

hur gör ja kopplingen om ja lägger ett kitt till då..?
har ju fler 6.5" kitt men ja funderar på om de är bra o blanda:P

Då kopplar du som jag sade innan...
Parallellt INNAN filtren. Två kit per kanal och varje kanal i två ohm.

Och NEJ det är ingen hit att blanda olika kit.

okejj..så ja kör 2kitt in i ett filter på höger sida..o lika på vänster..sen plus o minus t steget:) ?
bara för att va säker:)

men undra om högtalarna e 2ohms stabila då..ska de spela nån roll?
annars får ja väl köra på mina jbl kitt dom e 2ohms..men de spelar nog inte lika vackert som focal..kittet..hmm


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2008
#10
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

hur gör ja kopplingen om ja lägger ett kitt till då..?
har ju fler 6.5" kitt men ja funderar på om de är bra o blanda:P

Då kopplar du som jag sade innan...
Parallellt INNAN filtren. Två kit per kanal och varje kanal i två ohm.

Och NEJ det är ingen hit att blanda olika kit.

okejj..så ja kör 2kitt in i ett filter på höger sida..o lika på vänster..sen plus o minus t steget:) ?
bara för att va säker:)

men undra om högtalarna e 2ohms stabila då..ska de spela nån roll?
annars får ja väl köra på mina jbl kitt dom e 2ohms..men de spelar nog inte lika vackert som focal..kittet..hmm

Högtalarna bryr sig föga om lasetn. De vill ha så ren signal som möjligt. För distortion DÖDAR. Går inte att komma ifrån.

NEJ....du kör två kit med SEPARATA filter och kopplar in filtren parallellt i steget på resp h och v kanal.
Alltså två plus och två minus (varsitt filter) per anslutning på steget.

Men att blanda olika kit som har olika egenskaper är INTE att rekomendera då det kan (gör oftast) låta skit av det hela.
Två likadana kit ja.....det funkar bra.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 september 2008
#11
Varför vill du ha mer effekt?

110 extremt rena watt räckar för alla 6.5" kitt på marknaden att prestera vad de kan.

MVH//Björn
www.dbakuten.se



Sök