3478
Sök

"Plocka bort" basen från fronthögtalarna

4 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Hej.

Problemet är att mina fronthögtalare är dåliga och slår ur så lätt när det kommer lite bas. Jag läste då i den klistrade billjudsboken att om man gjorde ett såkallat högpass filter skulle ta bot detta, sagt och gjort. Jag köpte mig 330microF kondensatorer, monterade dem men märkte ingen som helst skillnad. Är det en för stor konding, eller vad kan det vara för problem? några andra tips ? Vill alltså "få bort" basen från frontarna. Tack på förhand

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
9 september 2008
fattar 0, men köpte du en kondensator för att ta bort basen ? yikes

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
9 september 2008
hewra skrev:
fattar 0, men köpte du en kondensator för att ta bort basen ? yikes

4 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Hopp, här kanske jag har missuppfattat något helt, men refererar till det jag läst:
http://www.bilstereoipraktiken.se/bilst … a6-15.html

Är det alltså inte möjligt att göra det, filtrera bort de låga frekvenserna?

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
9 september 2008
om man driver högtalarna på steg kan man väll stänga av basen via steget precis som man måste stänga av högfrekvenserna när man kopplar in basen. rätta mig om jag har fel.

//mackan

39 Inlägg
9 september 2008
-Är det inte enklast att löda fast ett lågpassfilter i rätt motstånd på pluskabeln innan koppling till pluspolen på högtalaren?
Eller köpa lågpassfilter (passivt) på bilstereoaffär för femtiolapp ca?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
9 september 2008
Fry skrev:
-Är det inte enklast att löda fast ett lågpassfilter i rätt motstånd på pluskabeln innan koppling till pluspolen på högtalaren?
Eller köpa lågpassfilter (passivt) på bilstereoaffär för femtiolapp ca?

högpassfilter ska han ha,inte lågpass

2 665 Inlägg
9 september 2008
Har du klippt av +kabel till högtalaren och kopplat in kondingen där?? då har du gjort rätt. Du har byggt ett passivt filter kan jag berätta för dem som tycker det låter konstigt.
Men du har byggt ett 6db filter och det gör inte så stor verkan. Prova därför med en mindre konding om 200uf. (köp 2st 100uf då kan du ta bort en o prova med 100 senare)
Men det bästa vore ju om du hade högpassfilter i stereon som filtrerar bort basen innan ljudet skickas till förstärkare.
Eller som weser pratar om, om du har separat slutsteg så kan du ha högpass filter där.
Senast redigerat av Rickard-v (9 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

7 281 Inlägg
9 september 2008
Fry: Du menar högpass.
Det är det han har försökt att göra, tyvärr kan jag inget om komponenterna i passiva filter så om det var rätt eller inte lämnar jag åt någon annan att svara på.

4 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Har du klippt av +kabel till högtalaren och kopplat in kondingen där?? då har du gjort rätt. Du har byggt ett passivt filter kan jag berätta för dem som tycker det låter konstigt.
Men du har byggt ett 6db filter och det gör inte så stor verkan. Prova därför med en mindre konding om 200uf. (köp 2st 100uf då kan du ta bort en o prova med 100 senare)
Men det bästa vore ju om du hade högpassfilter i stereon som filtrerar bort basen innan ljudet skickas till förstärkare.
Eller som weser pratar om, om du har separat slutsteg så kan du ha högpass filter där.

Tack, du förstår precis vad jag menar! smile Mm, det har jag gjort, hörde doch ingen skillnad, men ska prova med 200uf då. Tack

Edit : en till fråga, ska plus på kondingen vara mot högtalarelementet? Eller det kankse inte har någon inverkan?
Senast redigerat av maifen (9 september 2008)

39 Inlägg
9 september 2008
Jepp, jag menar högpass. smile

2 665 Inlägg
9 september 2008
Du skall köpa "bipolära kondingar" de har inget plus eller minus. För högtalar bruk.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
9 september 2008
maifen skrev:
Edit : en till fråga, ska plus på kondingen vara mot högtalarelementet? Eller det kankse inte har någon inverkan?

När man gör delningsfilter så ska det inte vara elektrolytkondingar (med plus och minus), det ska vara bipolära kondingar (polaritetsoberoende, dvs finns ingen plus eller minus). smile

Äsch, för sen. wink
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2008)

4 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Du skall köpa "bipolära kondingar" de har inget plus eller minus. För högtalar bruk.

Ok, jag har nämligen 220uf elektrolyt, men de går inte eller?

21 761 Inlägg
9 september 2008
Tex www.ljudia.se har bipolära kondingar, finns både 100uf och 200uf.
www.nardik.se har 200uf "paket" (art DLS 200UF) för högpassfilter, delar vid ca 200 Hz enligt dem.

Sök