6767
Sök

Vart köpa motstånd som tål lite mos?

12 086 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#1
Jag letar efter mostånd, gärna en vridpotensiometer (ställbart) som tål lite mos.
Den ska kopplas mot en oljepump.

16 197 Inlägg
11 september 2008
#2
elfa har de mesta..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

* Klåpare
1 718 Inlägg
11 september 2008
#3
Det blir ett monster till potentiometer. Koppla annars olika mängder effektmotstånd och ha en omkopplare till dom så får du olika lägen, precis som kupéfläkten. Elfa.se, precis som evilaudio säger.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

10 287 Inlägg
12 september 2008
#4
Vad är det för specar på pumpen. Hur mycekt ström drar den max?

/Göran

JapMax skrev:
Jag letar efter mostånd, gärna en vridpotensiometer (ställbart) som tål lite mos.
Den ska kopplas mot en oljepump.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 586 Inlägg
12 september 2008
#5
ELFA borde ha det

http://www.elfa.se/
Senast redigerat av jorre83 (12 september 2008)


12 086 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Vad är det för specar på pumpen. Hur mycekt ström drar den max?

/Göran

JapMax skrev:
Jag letar efter mostånd, gärna en vridpotensiometer (ställbart) som tål lite mos.
Den ska kopplas mot en oljepump.


6.5A 12V

Jag är inte så insatt i motstånd tongue Mer än de man löder lysdioder med smile
Hälst skulle man vilja ha något automatiskt system som reglerar flödet med värmen.
Ställbara värmestyrda brytare finns det? Typ som sånna man har till elfläktar, fast ställbara då.

10 287 Inlägg
13 september 2008
#7
En elektronisk reglering (PWM) är bäst men kostar flis. En effektpotentiometer - som om man skall vara noga kallas för Reostat - finns tex på ELFA, art.nr 62-740-21, men kostar 1259kr + moms.

Annars om du bara vill ha ett enda fast steg så räcker det med ett effektmotstånd, tex ur ELFA:s serie HS100, art nr 60-680-01 och framåt.

För att ta reda på vilket motstånd man behöver måste man först ha ett ställbart nätaggregat där man kan reglera spänningen och mäta strömmen. Sedan när man har hittat den spänning man vill ha får man räkna ut lämpligt motstånd med ohms lag.

/Göran

JapMax skrev:
6.5A 12V

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 Inlägg
13 september 2008
#8
Det billigaste sätten är att ta en vanliga linjär justerbar spänningsregulator.

Elfa har en som heter LT1083

LT1083 73-317-88 179:-
Rthjc 0,5 Celcius per 1,6 Watt = 0,3125 C/W

Vi = 14
Vo = 3
A = 3,25
(14 - 3) * 1,625 = P17,875

Vi = 14
Vo = 6
A = 3,25
(14 - 6) * 3,25 = P26

Vi = 14
Vo = 9
A = 3,25
(14 - 9) * 4,875 = P24,375

Vi = 14
Vo = 12
A = 6,5
(14 - 12) * 6,5 = P13

Kylelement 75-621-43 62,30:- 0,2Celcius/Watt
25C omgivningstemperatur
25C + (0,3125 + 0,2) * 26 = 38,325 Celcius


Det kostar alltså typ  250:- + moms och sen tillkommer lite diskreta komponeneter.
En sån här krets kan styras med en liten klen potentiometer. Vill du att det skall styras mot temp går det också.

Är det till motoroljan så borde det ju styras mot vartal också om trycket är viktigt..?

10 287 Inlägg
13 september 2008
#9
Jag vet inte hur mycket Elektronik JaoMax har byggt så därför rekommenderade jag inget liknande åt honom.

Dock tror jag du har tittat snett på databladen. Rthj-c på en 1083CP för effekttransistorn är 1.6 C/W (0.5 C/W för kontrollelektroniken). Du är dessutom snett ute på värdena på en KS65. 75mm längd av KS65 ger dig en temphöjning på 70 grader vid 25W.
Räkna också på sisådär 0.3 C/W case-heatsink om du kör en TOP3 med termisk massa imellan. Så i denna övergång har du 25 x 0.3 = 7.5 grader höjning.
=> Case till ambient ca 80 grader med 75mm KS65 i free-air.

Med Ambient på 25 grader så ger du effekttransistorn en tempökning på 1.6 x 25W plus 25 grader = 40 grader höjning över 25 grader ambient (kontrollelektroniken 0.5 x 25 = 12.5 grader)

För effekttransistorn så får du då i absoluta termer:

25 + 40 + 80 = 145 grader. Dvs du klarar effekttransistorn med 5 graders marginal.

För kontrollelektroniken med Rthj-c på 0.5 C/W s¨får du.

25 + 12.5 + 80 = 118 grader. Dvs du klarar kontrollelektroniken med 7 graders marginal.


Kontentan är att det behövs betydligt fetare kylfläns än en KS65. Och dessutom är strömmen pumpen skulle dra mellan 6 - 9 V en gissning (3.25A).
Jag skulle åtminstone designa med en KS88-100 och en liten kylfläkt.

/Göran




patb skrev:
Det billigaste sätten är att ta en vanliga linjär justerbar spänningsregulator.

Elfa har en som heter LT1083

LT1083 73-317-88 179:-
Rthjc 0,5 Celcius per 1,6 Watt = 0,3125 C/W

Vi = 14
Vo = 3
A = 3,25
(14 - 3) * 1,625 = P17,875

Vi = 14
Vo = 6
A = 3,25
(14 - 6) * 3,25 = P26

Vi = 14
Vo = 9
A = 3,25
(14 - 9) * 4,875 = P24,375

Vi = 14
Vo = 12
A = 6,5
(14 - 12) * 6,5 = P13

Kylelement 75-621-43 62,30:- 0,2Celcius/Watt
25C omgivningstemperatur
25C + (0,3125 + 0,2) * 26 = 38,325 Celcius


Det kostar alltså typ  250:- + moms och sen tillkommer lite diskreta komponeneter.
En sån här krets kan styras med en liten klen potentiometer. Vill du att det skall styras mot temp går det också.

Är det till motoroljan så borde det ju styras mot vartal också om trycket är viktigt..?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök