Slutstegs problem?

4ntr4x Legitimerad bilfantast
13 september 2008 · 223 Inlägg

Problem 1.
När jag lägger i tändningen, slår basarna till så sju in i h*lvete så stort sett allt i bilen skakar till.

Problem 2.
När man startar bilen, lägger slutsteget sig i protect läge, och man får "starta om" bilen, stänga av och köra igång igen. Då funkar det utan problem


Jag trodde att det var för att jordkablen från slutsteget i karossen var alldeles för tunn, så jag bytte ut den mot en plus kabel från autoled-paketet (när man köper slutstegskablar), men utan framgång. 

Vad är problemet?

4ntr4x Legitimerad bilfantast
13 september 2008 · 223 Inlägg

Ingen som vet? Överhuvudtaget det kan vara?

Satt och tänkte på om det kan vara remotekablen, om den också är för klen, kan det bero på det?
Eller kan det bero på att jag behöver en kondensator?

Nisse-h
13 september 2008 · 202 Inlägg

4ntr4x skrev:
Ingen som vet? Överhuvudtaget det kan vara?

Satt och tänkte på om det kan vara remotekablen, om den också är för klen, kan det bero på det?
Eller kan det bero på att jag behöver en kondensator?

Remoten är bara styrström så där spelar tjockleken ingen roll.

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

4ntr4x skrev:
Problem 2.
När man startar bilen, lägger slutsteget sig i protect läge, och man får "starta om" bilen, stänga av och köra igång igen. Då funkar det utan problem

Åtminstone en trolig orsak är att spänningen vid startögonblicket blir för låg, då går steget i protect. Att spänningen blir för låg kan bero på tex dåligt laddat/allmänt svagt batteri, men även att det är dålig kontakt i strömförsörjningen så att spänningen sjunker extra mycket vid start fastän batteriets spänning är tillräckligt hög.

4ntr4x Legitimerad bilfantast
13 september 2008 · 223 Inlägg

Drönirettab skrev:

4ntr4x skrev:
Problem 2.
När man startar bilen, lägger slutsteget sig i protect läge, och man får "starta om" bilen, stänga av och köra igång igen. Då funkar det utan problem

Åtminstone en trolig orsak är att spänningen vid startögonblicket blir för låg, då går steget i protect. Att spänningen blir för låg kan bero på tex dåligt laddat/allmänt svagt batteri, men även att det är dålig kontakt i strömförsörjningen så att spänningen sjunker extra mycket vid start fastän batteriets spänning är tillräckligt hög.

Okej, men hur ska man motverka detta? Med en kondensator eller nytt batteri kanske? Eller det kanske räcker med att man laddar batteriet?

Drönirettab
13 september 2008 · 21 761 Inlägg

För att ta reda på om det kan vara för låg spänning så kan du använda en vanlig multimeter, men en sån behöver några sekunder för att hinna visa ungefär rätt värde eftersom spänningen vid start sjunker väldigt tvärt. Gör så här:

Ta ur säkringen för bränslepumpen, då borde inte motorn kunna starta. Sätt multimeterns mätpinnar på stegets anslutning där strömkablarna sitter fast, kör sedan startmotorn i några sekunder och se vilken spänning som visas. Om spänningen sjunker ner till 10V eller lägre så beror felet mest troligt på för låg spänning.

Man bör ju vara två personer för det här, blir lättare då. smile

Om du misstänker att batteriet kan vara dåligt laddat så bör du naturligtvis sätta det på laddning, ett dåligt laddat batteri tappar kapacitet om det får vara i dåligt laddat skick ett längre tag.

jgus86 Så eller så eller tvärtom.
13 september 2008 · 86 Inlägg

Innan du börjar köpa massa grejjer kanske du ska kolla upp så alla kablar är ordentligt anslutna överallt... Och mät på batteriet med multimeter så du vet om du behöver ladda det eller ej...

/Joel
"Det ordnar sig alltid."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang