7037
Sök

ang öppet luftfilter

669 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
hur blir det om man tar ett öppet lufftfilter? på en insprutad bensin bil?
kommer det låta som en dumpventil eller vad kommer att hända?

är det värt att byta eller är det helt onödigt?
blir det nå konsekvenser?

///eddie

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2008
Hahahaha, nej, den kommer inte att låta som en dumpventil. smile
I bästa fall kan du väl räkna med att motorn får lite lättare att dra in luft, kanske kanske ändras avgasljudet något.

På en sugmotor ger det inte särskilt mycket att byta luftfilter tyvärr.

MVH

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 september 2008
varför ska det låta som en dump för om du inte har nån?... det blir högre insugsljud

2slow

2 665 Inlägg
14 september 2008
Din bil kommer att få ca 3-5hk extra och ett härligt insugljud. (Inte avgasljud)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2008
Rickard-v skrev:
Din bil kommer att få ca 3-5hk extra och ett härligt insugljud. (Inte avgasljud)

Hur kan en sugmotor få extra hästkrafter av ett öppet luftfilter?
Den kan ju inte ta in mer luft än förut, med eller utan öppet luftfilter. roll

1 703 Inlägg
14 september 2008
Rickard-v skrev:

Visst roll
Och grisar kan flyga.

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 september 2008
Det är ledsamt att se hur många som generaliserar vg luftfilter. Det är väldigt stora skillnader vg motorer/bilar. Ett bra placerat öppet luftfilter kan utan problem höja effekten. Ett dåligt placerat kommer att sänka effekten. Om man bara klämmer på ett öppet filter där den gamla filterburken satt så kommer det bli ett dåligt placerat filter. Om man däremot lägger ner lite tid och kraft så filtret hamnar utanför motorrumet, tex bakom kofångaren så blir det en helt annan historia.

För övrigt så kan filterarean påverka hur mycket luft motorn suger in. Originalfiltret är mycket, mycket sällan optimerat vg prestanda och jag vågar påstå aldrig i en vanlig familjebil. Det är utformat och placerat som det är därför att:

1) Ljudnivå/komfort blir så bra som möjligt.
2) Det får plats just där på det stället i motorrummet.
3) Det var billigt för tillverkaren att köpa det filtret från den leverantören.

Läs nu vad jag skrev...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
14 september 2008
caromania skrev:
Det är ledsamt att se hur många som generaliserar vg luftfilter. Det är väldigt stora skillnader vg motorer/bilar. Ett bra placerat öppet luftfilter kan utan problem höja effekten. Ett dåligt placerat kommer att sänka effekten. Om man bara klämmer på ett öppet filter där den gamla filterburken satt så kommer det bli ett dåligt placerat filter. Om man däremot lägger ner lite tid och kraft så filtret hamnar utanför motorrumet, tex bakom kofångaren så blir det en helt annan historia.

För övrigt så kan filterarean påverka hur mycket luft motorn suger in. Originalfiltret är mycket, mycket sällan optimerat vg prestanda och jag vågar påstå aldrig i en vanlig familjebil. Det är utformat och placerat som det är därför att:

Läs nu vad jag skrev...

Beror inte det på var original filterburken sitter? Om den sitter väldigt bra till för ett öppet filter, blir det ett dåligt placerat filter då?

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
14 september 2008
TurbOla skrev:
I bästa fall kan du väl räkna med att motorn får lite lättare att dra in luft, kanske kanske ändras avgasljudet något.

MVH

Är det ofta avgasljudet ändras? Är det inte oftare insugs/motor-ljudet ändras?

DFFL
9 020 Inlägg
14 september 2008
TurbOla skrev:
Rickard-v skrev:

Hur kan en sugmotor få extra hästkrafter av ett öppet luftfilter?
Den kan ju inte ta in mer luft än förut, med eller utan öppet luftfilter. roll

Den får mer hästkrafter för att han (som skrev) har en sugmotor och öppet luftfilter. tongue
Men tror inte att min turbomotor får fler hästar tack vare mitt OptiFlow.
Fast så var jag bara ute efter lite dumpande och det härliga insugsljudet när jag köpte det. smile
Hästarna fick chipparen lösa åt mig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2008
_ZooN_ skrev:
TurbOla skrev:

MVH

Är det ofta avgasljudet ändras? Är det inte oftare insugs/motor-ljudet ändras?

Tycker minsann min ändrar avgaston med öppet filter.
Men skulle kunna vara 3"-systemet som gör det också. wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2008
caromania skrev:

Läs nu vad jag skrev...

Man kan göra en stor tratt och tvinga in luft i en sugmotor... då får man kanske extra hästkrafter.
Eller, som du skriver, om man får in riktigt kall luft.

Men en sugmotor får tyvärr aldrig den skillnaden som en turbomotor får, det får du tillstå.

Muttley
14 september 2008
TurbOla skrev:
caromania skrev:

Läs nu vad jag skrev...

Man kan göra en stor tratt och tvinga in luft i en sugmotor... då får man kanske extra hästkrafter.
Eller, som du skriver, om man får in riktigt kall luft.

Men en sugmotor får tyvärr aldrig den skillnaden som en turbomotor får, det får du tillstå.

öppet sportfilter ger inte något direkt heller på en turbo. men ett sportfilter i boxen ger mer. och är nyttigare för motorn dessutom.

sen avgastonen blir aldrig någon skillnad :S

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 september 2008
TurbOla skrev:

Nu generaliserar du igen. Vilken sugmotor? Vilken turbomotor? Jämför du en ny Porsche 911 turbo och en Honda CTR så vågar jag påstå att du ser en större effektökning på CTR:en både i procent och effekt/ antal hk. Porschen är garanterat väldigt optimerad från fabrik medans CTR:ens luftfilter suger. (Inte luft alltså.) Dessutom är det vansinne att sätta ett öppet filter på en turbobil utan att placera det kallt. Det är betydligt varmare under huven på en turbobil än på en sugbil.

Här kommer lite sugislära:
En sugmotor är egentligen ganska ineffektiv. När insugsventilen stänger så är det fortfarande ett visst undertryck i cylindern. (Det är därför insugsventilen fortfarande är öppen under en viss del av kompressionsfasen, dvs då kolven är på väg upp.) Cylindern är helt enkelt inte full ännu och fylls fortfarande fastän kolven är på väg uppåt. Alltså är alla hjälpmedel för att släppa in mer luft i plenum av godo. Ju mer luft som finns i plenum, desto större blir chansen att cylindern fylls.

Oavsett vad: att bara sätta på ett öppet filter är en dålig idé.

TurbOla skrev:

En tratt tvingar inte direkt in luften utan hastigheten på luften ökar och kommer snabbare in till ventilen. Det kallas venturieffekt. Det är fortfarande fråga om undertryck i cylindern och aldrig ett övertryck.
Senast redigerat av caromania (14 september 2008)

669 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
ok då vet jag . jag köper nytt originalfilter iställe.
tack endå

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2008
caromania skrev:
Nu generaliserar du igen. Vilken sugmotor? Vilken turbomotor? Jämför du en ny Porsche 911 turbo och en Honda CTR så vågar jag påstå att du ser en större effektökning på CTR:en både i procent och effekt/ antal hk. Porschen är garanterat väldigt optimerad från fabrik medans CTR:ens luftfilter suger. (Inte luft alltså.) Dessutom är det vansinne att sätta ett öppet filter på en turbobil utan att placera det kallt. Det är betydligt varmare under huven på en turbobil än på en sugbil.

Det är klart att det ger bättre effekt på en dåligt optimerad sugmotor än en väloptimerad turbomotor, om man kan optimera det rätt. Dessutom i förhållande till effekten. 3hästkrafter på en motor med totalt 100hästkrafter är mer än 3hästkrafter på en motor med 300hästkrafter. Nu är det ju lite skillnad på en Honda CTR och en Porsche 911 Turbo, på vinstökning med öppet filter procentuellt.

caromania skrev:
Oavsett vad: att bara sätta på ett öppet filter är en dålig idé.

Därför det finns CCI-box?

caromania skrev:
En tratt tvingar inte direkt in luften utan hastigheten på luften ökar och kommer snabbare in till ventilen. Det kallas venturieffekt. Det är fortfarande fråga om undertryck i cylindern och aldrig ett övertryck.

Så trattens stora ytterarea fångar alltså inte upp mer luft och tvingar in i insuget, än ett litet luftfilter, är det det du menar, att det i bästa fall ökar hastigheten på luftflödet...?
Senast redigerat av TurbOla (14 september 2008)

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 september 2008
TurbOla skrev:
Så trattens stora ytterarea fångar alltså inte upp mer luft och tvingar in i insuget, än ett litet luftfilter, är det det du menar, att det i bästa fall ökar hastigheten på luftflödet...?

Jag har aldrig påstått att en tratt inte höjer effekten, men definitivt bara på en förgasarbil. Att sätta en tratt framför spjällhuset på en mpfi är ganska meningslöst.

Du kan kalla det att tratten fångar upp luften, det är möjligtvis ok, men tratten tvingar aldrig in någon luft. Det är ändå alltid ett sug/undertryck bakom tratten. Luftflödet ökar tack vare tratten och den area som tratten utgör, (Inte area på hålet utan area på väggarna i tratten. Lång tratt större area) och då finns det mer luft tillgänglig snabbare inne i motorn. Beroende på vad för typ av resultat man vill ha så kan man räkna ut exakt vilken lufthastighet man får/vill ha. (fps-feet per second). Generellt: Hög hastighet/lång tratt för bra lågvarvsegenskaper, lägre hastighet/kort tratt för högvarvsegenskaper.

Snipercat: Du ska köpa ett tvättbart insatsfilter t ex K&N eller JR etc.

Sök