5030
Sök

Lite funderingar kring Kondensator å storlek på högtalare!

643 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
fick en kondensator med på köpet när ja köpte en grej förra veckan. hur fungerar en sån? om dom är uppladdad är dom farlig å ta i? strömförande? förklara hur mna kopplar in en sån smile skulle bli jätteglad.

sen vill jag veta vad man får i en 850 i dörrarna? 5,25 som mest? å 4 i instrumentbrädan?

474 Inlägg
26 april 2006
Hallå!!

Nej kondensatorn är inte farlig att ta i när den är laddad..Du får inga stötar eller något sånt.
Den skall laddas upp med det kort eller dyligt som du fick med den.

Fråga om du undrar mer...

I en 850 får du i 5.25" högtalare..Skulle jag vara du skulle jag köpa ett högtalarkit.. Dåfår du 5.25" högtalare samt en 1" diskant..Diskanten lägger du där 4" på brädan är då får du ett bra ljud skall du se..

Fråga om du undrar mer...

M.v.h Daniel

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

8 156 Inlägg
26 april 2006
Hmm. Jag skulle inte ta på konden i vilket fall. Men det kan ju bero på att jag stoppade fingrarna i ett nätagg. Datorn var påslagen och jag fick en stöt som hette duga.
(Tappade känseln i armen och den kom tillbaka först efter ett par timmar...)
Men du ska inte få en stöt av en helt fungerande kond.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 april 2006
Hej, ja du var ju väldigt lustsigt att de gjorde ont att köra fingarna i ett nätagg tongue Nej inte ens en trasig konding är farlig, inte i bil alltså, du matar ju bara med 12-14 volt och det e inga problem o hålla i, du kan även hålla direkt på batteripolerna med utan risk, de enda du ska låta bli är att slicka på den

643 Inlägg
26 april 2006
Trådstartare
tackar för dom svaren smile. men kan någon berätta steg för steg hur man kopplar in en kondensator? blir ljudet så mkt bättre?

sen en annan fråga. . gnd = jordning. hur tjock ska den kabeln vara? bättre med en tjockare? remote är väll av å på slagning på steget? var fäster man den snabbast? belysningen på regplåten? har fixat ett strömpaket från mds. .som innehöll batterikabel å remotekabel men ingen jordning? så det var därför jag undra om man kan ta vilken som helst? sen en sista fråga till er som kan sånt här smile.

lågnivåakabeln. . funderade att ta den billigaste 5 metern på mds. kostade 119. den näst dyraste 5 metern kostade 179 å hade nått lager till av nått :S. blir ljudet bättre av det?

mvh erik

21 761 Inlägg
26 april 2006
Jordkabeln bör vara lika grov som pluskabeln. Viktigt med grov jordkabel och bra kontakt med karossen vid fästpunkten. Man får inte slarva med det, då kan störningar och andra fenomen hända.

Remoten kopplar du till stereon, det ska finnas en remotesladd där.

Jag tycker inte att en kondensator behövs men eftersom du har en sådan så är det du som bestämmer. Den ska sitta så nära slutsteget som möjligt och jordas lämpligast på samma ställe som steget, jordkabeln ska vara kortare än 1m. Pluskabeln från batteriet kopplas till plus på kondensatorn och vidare till steget.

När det gäller lågnivåkabeln så vet jag inte om det är någon speciell skillnad mellan de som du skriver om men om kabeln är dubbelskärmad eller trippelskärmad så ska det vara bra.

643 Inlägg
26 april 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jordkabeln bör vara lika grov som pluskabeln. Viktigt med grov jordkabel och bra kontakt med karossen vid fästpunkten. Man får inte slarva med det, då kan störningar och andra fenomen hända.

Remoten kopplar du till stereon, det ska finnas en remotesladd där.

Jag tycker inte att en kondensator behövs men eftersom du har en sådan så är det du som bestämmer. Den ska sitta så nära slutsteget som möjligt och jordas lämpligast på samma ställe som steget, jordkabeln ska vara kortare än 1m. Pluskabeln från batteriet kopplas till plus på kondensatorn och vidare till steget.

När det gäller lågnivåkabeln så vet jag inte om det är någon speciell skillnad mellan de som du skriver om men om kabeln är dubbelskärmad eller trippelskärmad så ska det vara bra.

åhh tackar för ett bra å snabbt svar smile. får se om mds har någon jordningskabel. nja jag vet inte heller om en kondensator är så bra? isf behövs ju dubbla uppsättningar kablar. . men om det ger ett mkt bättre ljud så förstår ja varför folk använder. . annars suger det ju :S. jo den lite dyrare var dubbelskärmad. . så då tar kjag den lite dyrare för 179 smile. än en gång tack smile

21 761 Inlägg
26 april 2006
Men det är viktigt att man gör rätt när man kopplar in kondensatorn. Den ska laddas upp på ett speciellt sätt, annars kan det bli farligt. Det följer väl med instruktioner om hur den ska laddas upp antar jag.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 april 2006
Hej, när du monterar konding så behäver du ju inte dubbel uppsättning kabel, de räcker med 2 extra kabelskor... Det räcker med dubbelskärmad för då e inte kabeln svagaste länken...

Sök