6718
Sök

skoda felicia pickis hjälp med tändingslåset

4 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
hej

har en gammal skoda felicia som jag pendlar med men nu har nyckeln fasnat i tändningslåset. man kan vrida mellan kör läge och radioläge men det går inte att starta.

det jag undrar är om det finns nån lösning förutom att rulla igång den ? spelar ingen roll vad det är för lösning då jag inte bryr mej ett piss om bilen ?

och hur bökigt är det att byta teningslås ? moste man koda om å grejja eller är det bara att byta och använda andra nycklar ?
Senast redigerat av gabbster (20 september 2008)

4 682 Inlägg
20 september 2008
e inte speciellt svårt att byta tändlåset på gammla bilar.
på min opel var de bara att skruva bort en kåpa under ratten,vrida nyckeln på radio läget å stoppa in en passlig järntråd  nånstans i mitten av tändlåset,sen låsnade det å va bara å stoppa i nytt.
sen e de ju en annan sak om du lyckas få tag på ett begagnat lås från en annan bil, har för mig att nya tändlås brukar vara ganska dyra?
sen finns de en universal metod som brukar gå att använda.
Ja vet ju inte hur det ser ut på en skoda, men på de flesta gammla bilar så brukar låset sitta skruvat med sk. blindskruv.
Det är vanliga skruv som saknar skalle.
Lista ut själv hur du får bort dom, men det brukar inte krävas så mycket våld, och inget brukar behöva gå sönder.
Får man loss låset är det bara lossa rosen som sitter i botten på låset och starta med valfri glasspinne. typ.

C(^^,)
453 Inlägg
20 september 2008
Bryt upp skiten eller så gör du som moparboy sa! 
Lossa den svarta delen på tändnslåset & använd glass pinne, tjärnmejsel va fan som helst.

Sök