6588
Sök

hjälp ang bilbatterier

669 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
hallå jag har tänkt att om vi ska få ström till en stuga som strömmen ska räcka i  5 dagar.

åssa ska vi ha en 12-230volt vandlare.

batterierna ska räcka till allt från att driva tv till brödrostar osv...tvn ska stå igång hela tiden

hur många batterier läre man behöva?

21 761 Inlägg
20 september 2008
Det där är ju inte lätt att räkna ut, många saker är osäkra. Verkningsgraden på omvandlaren och strömförbrukningen på grejorna är okända, då går det egentligen inte ens att gissa.

1 867 Inlägg
20 september 2008
Du lär behöva skitmånga om dom bara ska stå och dras ström ifrån.
Och absolut inga startbatterier, utan fritidsbatterier, startbatterier är inte konstruerade för att belastas över lång tid, utan de kan faktiskt skadas.

Har du ingen sorts laddning(solceller o.dyl.) så kommer du förbruka ett par i dygnet om tv' ska vara på hela tiden.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2 024 Inlägg
20 september 2008
Låter som ett solklart fall för ett bensindrivet elaggregat istället.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

21 761 Inlägg
20 september 2008
Ja, med tanke på det dessutom ska vara brödrostar så kommer det att dra mycket ström. Kikade som hastigast på nätet vad en brödrost drar och 700-1100W verkar vara ganska "normalt" enligt ett test som jag såg.

Då krävs det kraftiga saker som ska driva sånt. smile

En TV kan dra runt 125-350W i påslaget läge beroende på typ av TV, i standby så rör det sig om ca 1-5W. En relativt normal verkningsgrad på DC-AC omvandlare är 85%.
Senast redigerat av Drönirettab (20 september 2008)

21 761 Inlägg
20 september 2008
snipercat: Om man bara tar en TV som ska stå på hela tiden, då kommer den att dra runt 1460Ah när den står på i 5 dygn (räknat på 125W). Bara den förbrukningen kommer alltså att behöva 10 st mellanstora lastbilsbatterier, men eftersom man inte ska dra ur dem helt så bör man ha ännu fler.

Att bara ha TV:n i standby-läge kommer att dra ca 35Ah om den har 3W förbrukning, ett litet batteri går åt bara till den fjuttiga förbrukningen alltså.

Det där var ju som sagt endast TV:n, sedan är det belysning+brödrost+kylskåp (antar jag) och andra saker.

Du ser vad det drar iväg. wink
Senast redigerat av Drönirettab (20 september 2008)

Miklen
21 september 2008
diesel eller bensin aggregat..

669 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
jaha ok mm men då vet jag tack endå:)

21 761 Inlägg
21 september 2008
Hur tänker du göra, kan du få tag på något elverk? smile

Sök