2684
Sök

BMW 328i Turbo+Besiktning / ABS / ECU / Oljud

6 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Visste inte riktigt vilken kategori denna skulle vara i men "here goes"

Funderar på att Turbo mata min 328i och undrar då följande:

Måste motorn kompsänkas även vid lågt laddtryck t.ex 0,1/0,2 bar?

Måste bilen mappas om vid turbokonvertering?

Någon som vet vart "databoxen" sitter (ECU'n) på 328i E36 ´98?

Stämmer det att jag kan besiktiga med Turbo om jag plockar av typ tryckrör, dvs kopplar bort turbons funktion?
Och hur reagerar en om-mappad databox då?

Är det möjligt att koppla in en brytare till ABS för att sätta denna ur funktion när man så önskar? Något speciellt att tänka på?

Har ett oljud i bak på bilen när jag kör i gropar på vägen, det låter ungefär som om man slänger ett grillgaller i asfalten. (Ingenting synligt under bilen sitter löst)

Den effektökning jag är intresserad av är 10-50hk (gärna ca 50hk) och inget vråltrim.
Tackar på förhand för alla svar.

KHRacing
17 september 2008
uddenhed skrev:
Visste inte riktigt vilken kategori denna skulle vara i men "here goes"

Funderar på att Turbo mata min 328i och undrar då följande:

Måste motorn kompsänkas även vid lågt laddtryck t.ex 0,1/0,2 bar?

Nej

Måste bilen mappas om vid turbokonvertering?

troligen

Någon som vet vart "databoxen" sitter (ECU'n) på 328i E36 ´98?

motorrummet ?

Stämmer det att jag kan besiktiga med Turbo om jag plockar av typ tryckrör, dvs kopplar bort turbons funktion?

NEJ

Och hur reagerar en om-mappad databox då?

Vet ej (annorlunda är orginal:) )

Är det möjligt att koppla in en brytare till ABS för att sätta denna ur funktion när man så önskar? Något speciellt att tänka på?

ja

Har ett oljud i bak på bilen när jag kör i gropar på vägen, det låter ungefär som om man slänger ett grillgaller i asfalten. (Ingenting synligt under bilen sitter löst)

stag eller lös värmeplåt ?

Den effektökning jag är intresserad av är 10-50hk (gärna ca 50hk) och inget vråltrim.
Tackar på förhand för alla svar.

10-50hk... ?
skaffa andra kammar & större spridar istället & mappa på detta.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 september 2008
Angående Skrammlet:
Är med all säkerhet värmeplåten till avgasröret. Ett vanligt fel har samma ljud på min. Skyddet består av en skiva som med tiden pulveriseras och på så sätt lossar fästena. Dock är denna plåt dyr så jag hade tänkt hitta på nått annat sätt att fästa upp den tex en större bricka och orginalfästerna. Ett par brickor är ju nästan gratis wink

Angående Turbo:
328an, dvs M52B28, är känslig för sådana operationer. Förmodligen för att den är byggd helt i aluminium, minns inte riktigt. Skall man turbokonventera brukar 325 M50B25 utan Vanos dvs en 91a rekommenderas.

Tycker isf att du skall följa KHracings tips istället. Och du vet att 328an är strypt? Byt till en 325 insug från en M50B25 istället så vinner du säkert en 20hp minst. En del på autopower snackar om ca 240hp med m50 insug men det låter lite mkt tycker jag roll Dock förlorar man lite av "kraften" och effekten hamnar högre upp i registret dvs som en bmw 6a "brukar" vara.
Senast redigerat av Rquired (17 september 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Gör inte så mycket om jag flyttar upp effekten i varvtals registret.

Skramlet är tyvärr ingen lös värmeplåt, har kollat varenda en =/
En kollega sa dock något om några bussningar i bak..?

Jag hittar tyvärr inte databoxen i motorrummet fast å andra sidan jag kan jue vara blind tongue

Tackar väldigt mycket för eran input smile

Sök