5893
Sök

Baslåda slutade fungera efter inställningar !

49 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Tjena,

Igår skulle jag höja basen på steget (GAS alfa). skruvade loss steget höjde basen och Hz:en. använde en liten skruvmejsel (inte för dt spelar ngn roll menmen). som sagt, höjde basen och ändrade lite inställningar. skruvade tillbaks steget, satte på stereon och skulle "dunka". inget hände basen spelade inte. steget lyser och dt får ström, kollade säkringarna på steget = hela, kolla säkringen vid batteriet = hel. ingen aning vad som hänt, alla sladdar är inkopplade, snälla kom med ett tips om vad som kan va fel. ( spelade utan problem tills detta hände igår, inte haft några problem med dt) och basen är dubbla GAS 12or. (bild finns på min sida om dt hjälper)

Mvh en ledsen bilägare..

7 283 Inlägg
21 september 2008
Inte så att du drog subsonic/hpf filtret över LPF filtret?

1 062 Inlägg
21 september 2008
skruvat åt fel håll?? så du drog ner effekten isf upp??

Team Björkeryd

956 Inlägg
21 september 2008
Tror samma som brains88, du skriver att du vred upp hz, då kanske du vred på lp-filtret istället för hp-filtret.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

2 665 Inlägg
21 september 2008
Luungan menar nog tvärtom. Du vred upp highpass filtret

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

49 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
var sitter subsonic/hpf filtret ? och ska jag skruva tillbaks den ?  vad ska jag göra för att få dt är spela igen ? tack för alla svaren

7 283 Inlägg
21 september 2008
Smedhult skrev:
Rickard-v skrev:
Luungan menar nog tvärtom. Du vred upp highpass filtret

borde inte basen iaf spela diskant/mellanregister då?

Nej.
Låt säga att den stod med subsonic/HPF på 30hz och LPF på 60hz, sen drog han upp sub/HPF förbi 60hz då går dom över varandra och gör att basen blir dämpad på alla frekvenser.

Vart dom sitter, ja dom sitter väl som alla andra inställningar på steget.
Inte vanligt att inställningarna är utspridda lite här och var...

Brukar finnas
Level/gain/input sensitivity
Low Pass ( Filter )
High Pass ( Filter ) / Subsonic
Bass Boost
Bass Boost Frequency

Den första orkar jag inte förklara, sök på gain så förstår du hur du ställer in den.
Low Pass beror lite på hur man vill att basen ska spela, men mellan 50-80hz är väl ett bra ställe att börja på.
High Pass kan man väl sätta på ungefär 25-30hz.
Bass boost ska vara på 0...

49 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
ska försöka fixa dt imorogn. tack för alla svaren.

49 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
tack så mycket för hjälpen, dt är fixat nu och basarna spelar igen smile

Sök