7489
Sök

Hur mycket kan jag få ut av detta steget?

685 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#1
Jag har precis köpt lite nya leksaker till bilen och undrar hur jag ska koppla detta steget för att få ut som mest av det.

Steg: http://www.bilradiohuset.se/sv/article/576/hertz_ep4x
Bas: http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … tz_es300_d (2 st)
Kit: http://www.bilradiohuset.se/sv/article/472/hertz_hsk130

Jag vill koppla kitet till 2 kanaler och basarna på 2 kanaler.

Hur skall detta kopplas för att få ut som mest av steget?


21 761 Inlägg
23 september 2008
#2
Antingen sätter du basarna på varsin kanal och kopplar talspolarna parallellt, eller så bryggkopplar du två av stegets kanaler och sätter båda basarna där (talspolarna fortfarande parallellt men basarna seriekopplas med varandra så att totala impedansen blir 4 Ohm).

Slutresultatet blir samma oavsett vilken av dessa två kopplingsvarianter du väljer.

Kitet kopplas som vanligt på varsin kanal.

685 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#3
Har inte fått hem slutsteget än så detta är kanske en dålig fråga då det antagligen står i boken.
Men hur bryggar man kanalerna?


21 761 Inlägg
23 september 2008
#4
Det vanligaste sättet att bryggkoppla två kanaler är att ansluta ena högtalarkabeln till ena kanalens plus, sedan ansluta andra högtalarkabeln till andra kanalens minus. Vissa steg kan ha ett annorlunda sätt att koppla ihop, men det sätt som jag beskriver är det klart vanligaste sättet.

Det står säkert i manualen till steget, du får väl vänta och se. smile

685 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#5
Okej. kollar i instruktionsboken när steget kommer då. smile tackar för snabbt svar.



Sök