7597
Sök

Portad låda till rockford t110d2

727 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#1
hejsa, finns det någon här som har koll på hur pass liten portad låda (med rörportar, inte tunnlar)man kan ha till en RF 110D2? sökt en hel del om detta men inget som tillfredställt mig helt och hållet. Gjorde en sluten låda på ca 27 liter och tycker den låter aldeles för lite! Provat koppla den i 1, 2 och 4 ohm men ingen större skillnad på trycket. har ett sinuslive al1500 steg så effekt är det inte brist på iaf, ska koppla in en 1F kondensator imorgon, kanske blir det bättre då?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

zputnic
24 september 2008
#2
Prova Denna, de funkar bra, även om du får bygga en slitsport, men de blir bra smile

http://www.rockfordfosgate.com/scripts/ … aqs.faq_id


MVH Micke

727 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#3
Det som är att jag vill ha en med rörport, denna har jag tittat på, men undrar om det finns nån annan variant som är lite mindre dessutom, ska förresten användas i min bmw 540 e39

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

733 Inlägg
25 september 2008
#4
Provat koppla den i 1, 2 och 4 ohm?
Hur kan man koppla en bas med dubbla 2 ohms spolar i två ohm på ett monoblock? hehe låter svårt!
förresten borde det bli mycket skillnad på 1 ohm och 4 ohm... steget ger ju mer än dubbelt så mycket i 1 ohm jämfört med 4 ohm

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

727 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#5
Ja det är inte svårare än att använda endast en av spolarna...

Som jag skrev så blir det ingen betydlig skillnad i 1 eller 4 ohm märkligt nog, verkar troligast att den lär få sin tid på sig att spela in sig riktigt. Fortfarande inte svar på min fråga..

Nån här som har SVARET på min fråga?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

21 761 Inlägg
25 september 2008
#6
Det som gör att slotport passar bättre är att portlängden blir ganska lång, då är det lättare att använda slotport än ett vanligt rör.

Jag har räknat på en låda på 36 liter, med både bas och rör inräknat, som har 41cm långt 4" rör. Avstämningen bör bli runt 40 Hz, det är även tänkt att dämpmatta ska sitta på väggarna inuti lådan. Med tanke på rörlängden så måste det vinklas, konade trattar bör också sättas i båda ändar av röret för att undvika flåsljud.

Detta är bara en teoretisk uträkning i mitt program, har inte testat basen själv.

727 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#7
Det svaret bugar och bockar jag för big_smile dig kan man lita på wink ska se om det finns plats att göra en så stor låda i bilen, och få plats med ett så långt rör. Fick dock mer fart i basen idag efter lite felsökande, det var lågnivån som spökade, hittade en inställning i menyn i stereon.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

733 Inlägg
27 september 2008
#8
Frayze skrev:
Ja det är inte svårare än att använda endast en av spolarna...

Som jag skrev så blir det ingen betydlig skillnad i 1 eller 4 ohm märkligt nog, verkar troligast att den lär få sin tid på sig att spela in sig riktigt. Fortfarande inte svar på min fråga..

Nån här som har SVARET på min fråga?

det är inte lämpligt att använda en talspole om du har två...
gör som Drönirettab säger annars kan du gå in på rockfordfosgate.com och räkna om deras slotport till en rund port... svårare än så är det inte...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

6 851 Inlägg
27 september 2008
#9
Förslag till långa portar är att låta röret sticka ut utanför lådan..inte snyggast men det går och funkar lika bra. Dock får man räkna om volymen något på lådan, då röret inte tar någon volym inne i lådan.
Senast redigerat av TT-Avant (27 september 2008)



Sök