7615
Sök

Lite tips om hur man kan få in basen o inte ut i bagaget där man inte vill ha den

1 253 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#21
Sqweebz skrev:
Jag har haft en saab 9000 -88 såndäringa Kombicupe, alltså man kan kryna ner i skuffen från baksätet. Jag hade den i många månader, innan den skrotades, och den prövade jag allt med. Det slutade med att jag hade basen bakåtvänd. Det var dock ingen portat låda eller så, men blev bäst att ha så. Lika så i min gamla Volvo 440, det är också en kombi kupé, och corollan jag hade med. Så nog har jag prövat allt. BMWn jag hade ville ocksp ha basen bakåtvänd, Volvo 740 sedan, bakåt. Nu i min kombi blir det också bakåt såklart. big_smile Audi 100 sedan -90, bakåt.

Den enda bilen jag inte har basarna bakåt är i min Scania lastbil, där sitter dom monterade i taket och spelar neråt så att säga. tongue

Men som många säger, portarna ska helst gå upp i hatthyllan, men har man en såndär kombi kupé så behövs ju inte det eftersom skuffen inte är spec sluten/tät då.

Pröva dig fram ska du se att det kommer bli bra i slutändan. Det är ingen lätt match att få till det ljud man vill ha, och när man äntligen har fått det så spelar man ett tag och plötsligt så vill man ha mer. Mycket vill ha mer vettu!

Lycka till

Ja det är så sant, vill ha mer men pengarna sätter stopp + att nu verkar basen gett upp för mig, funkar om jag trycker lite på konen så börjar den men slutar igen eller knastrar illa. DAMN!! Är det ny bas som gäller eller?? Denna gången kommer det inte bli en 8 ohms bas iaf, så jäkla svårdrivna tycker jag, får nästan ha på max på steget för att det ska låta någe hmm

Någon rekomendation till bas som inte kostar skjortan utan max 5-600: - ja jag vet att jag inte får värsta basen för det men mitt steg är inte av värsting sorten heller men duger fint till att driva brorsans 12" Zachry utan problem men iaf lite råd tips på ny bas då är det som gäller och som då ska trivas i en sluten låda på 45-50 liter som jag ca har nu smile
Senast redigerat av opeldrifter (26 september 2008)

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#22
lite som jag hittat billigt:

http://mds.se/products/speaker_twocolum … emId=23930

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=81865

http://fynda.se/index.php3?prodid=1618& … 3?katid=34

finns säkert flera men jag är mest inne på mds basen då den ligger på lite mer än Min MGR F bas ligger på.
Säkert inget värsting men jag har ju inte heller så mycket effekt på steget men det räcker för att höras iaf för min smak

Lev livet nu innan det är för sent

6 851 Inlägg
26 september 2008
#23
Då du inte har så jätte mycke effekt att gå på skulle jag skaffat en bas som gillar portad låda runt 45-50L. Detta för att basen kommer bli mera lättdriven än vad den är i en sluten låda (förståss olika från bas till bas).
Kan tyvärr inte ge dej nån rek. på bas då jag inte testat basar i den prisklassen.


Avstängd
1 557 Inlägg
26 september 2008
#24
CroZZeN skrev:
Saab 9000 är combi coupé -->> Vänd basen bakåt så Borde de spela bättre. 9000 är ganska tacksamma
att bygga bas i smile

Vadå är ?? Det finns både och ju hmm combi coupé o sedan...
Senast redigerat av MrKerm (26 september 2008)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

1 253 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#25
TT-Avant skrev:
Då du inte har så jätte mycke effekt att gå på skulle jag skaffat en bas som gillar portad låda runt 45-50L. Detta för att basen kommer bli mera lättdriven än vad den är i en sluten låda (förståss olika från bas till bas).
Kan tyvärr inte ge dej nån rek. på bas då jag inte testat basar i den prisklassen.

Okej men jag kan väl porta den lådan jag har o sätta ett basrör i? dock får jag ju inte plats med den på samma sida som basen sitter på, var kan jag sätta den då istället? MDS basen rekomenderas ju med 36 liters basreflex o 91 db gör den väl rätt lättdriven kan jag tänka

Lev livet nu innan det är för sent

400 Inlägg
27 september 2008
#26
MrKerm skrev:
CroZZeN skrev:
Saab 9000 är combi coupé -->> Vänd basen bakåt så Borde de spela bättre. 9000 är ganska tacksamma
att bygga bas i smile

Vadå är ?? Det finns både och ju hmm combi coupé o sedan...

Hhmm nu hänger jag inte med riktigt? big_smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 september 2008
#27
CroZZeN skrev:
MrKerm skrev:
CroZZeN skrev:
Saab 9000 är combi coupé -->> Vänd basen bakåt så Borde de spela bättre. 9000 är ganska tacksamma
att bygga bas i smile

Vadå är ?? Det finns både och ju hmm combi coupé o sedan...

Hhmm nu hänger jag inte med riktigt? big_smile

Saab 9000 finns ju med båda karosserna......varav trådskaparen har sedankarossen....dvs 9000CD.....

Läste du ALL info innan du skrev förut? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 253 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#28
Kan ju skapa en ny tråd om 9000 cd o cc så kan ni diskutera kombicupé eller sedan där wink så kan ni svara på mina frågor här istället. är mds basen något o ha som jag länkade tll lite längre upp eller något tips på liknande i prisklass till max 4-500: -
Senast redigerat av opeldrifter (27 september 2008)

Lev livet nu innan det är för sent

6 851 Inlägg
27 september 2008
#29
opeldrifter skrev:
TT-Avant skrev:
Då du inte har så jätte mycke effekt att gå på skulle jag skaffat en bas som gillar portad låda runt 45-50L. Detta för att basen kommer bli mera lättdriven än vad den är i en sluten låda (förståss olika från bas till bas).
Kan tyvärr inte ge dej nån rek. på bas då jag inte testat basar i den prisklassen.

Okej men jag kan väl porta den lådan jag har o sätta ett basrör i? dock får jag ju inte plats med den på samma sida som basen sitter på, var kan jag sätta den då istället? MDS basen rekomenderas ju med 36 liters basreflex o 91 db gör den väl rätt lättdriven kan jag tänka

Jo det går att porta den lådan du har, om du hittar en bas som vill ha runt 40-45L så¨..
men det ska inte vara några problem.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 september 2008
#30
opeldrifter skrev:
Kan ju skapa en ny tråd om 9000 cd o cc så kan ni diskutera kombicupé eller sedan där wink så kan ni svara på mina frågor här istället. är mds basen något o ha som jag länkade tll lite längre upp eller något tips på liknande i prisklass till max 4-500: -

Eeeeeeeeh okej.....för här är ditt första inlägg wink

opeldrifter skrev:
Jag har då en Saab 9000 CD -91, Har byggt en egen låda till min MGR F serie 12" Bas som drivs av ett BM 600W steg, ger väl kanske 100 w rms bryggat max tror jag, ej säker på speccen på det. Vet inte hur många liter lådan är på så här på rak arm men kanske en 45 -50 liter sluten. har ställt den mot ryggstödet så baskonen spelar ut genom skidluckan men lådan står ju inte kvar i snäva svängar o så:)

Men iaf hur kan jag fästa den o hur kan jag göra så att jag får in all bas i bilen o inte 2 tredjedelar ut i bagaget där ingen ändå ligger o lyssnar hmm jo min kusin då en gång men aldrig mer hehe, tokstollen själv. Men lite tips o kanske någon bild hur man kan på ett billigt sätt kan få det tätt mellan basen o skidluckan så inget bas flås går förlorat.big_smile

Så att vi snackar sedan ligger helt i din linje med vad vi skall diskutera så sett big_smile


Men nu till basen.....
Jag skulle själv rekomendera en bas för runt 1000:- istället för en bas för 4-500..... Finns eg. inget i den prisklassen du nämnt som JAG anser vara värt att ha...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 253 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#31
Lonefox skrev:
opeldrifter skrev:
Kan ju skapa en ny tråd om 9000 cd o cc så kan ni diskutera kombicupé eller sedan där wink så kan ni svara på mina frågor här istället. är mds basen något o ha som jag länkade tll lite längre upp eller något tips på liknande i prisklass till max 4-500: -

Eeeeeeeeh okej.....för här är ditt första inlägg wink

opeldrifter skrev:
Jag har då en Saab 9000 CD -91, Har byggt en egen låda till min MGR F serie 12" Bas som drivs av ett BM 600W steg, ger väl kanske 100 w rms bryggat max tror jag, ej säker på speccen på det. Vet inte hur många liter lådan är på så här på rak arm men kanske en 45 -50 liter sluten. har ställt den mot ryggstödet så baskonen spelar ut genom skidluckan men lådan står ju inte kvar i snäva svängar o så:)

Men iaf hur kan jag fästa den o hur kan jag göra så att jag får in all bas i bilen o inte 2 tredjedelar ut i bagaget där ingen ändå ligger o lyssnar hmm jo min kusin då en gång men aldrig mer hehe, tokstollen själv. Men lite tips o kanske någon bild hur man kan på ett billigt sätt kan få det tätt mellan basen o skidluckan så inget bas flås går förlorat.big_smile

Så att vi snackar sedan ligger helt i din linje med vad vi skall diskutera så sett big_smile


Men nu till basen.....
Jag skulle själv rekomendera en bas för runt 1000:- istället för en bas för 4-500..... Finns eg. inget i den prisklassen du nämnt som JAG anser vara värt att ha...

yes haha:cool: okej men har ju inte så mycket o lägga på en bas, har kört med bara budget märken i mina dagar o tyckt att de dunkar helt okej för de pengarna man betalar. sen har jag ju heller inte kört några dyrmärken o hört hur de låter så...

Lev livet nu innan det är för sent

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 september 2008
#32
Nu vill inte jag kalla 1000:- för en bas för dyrt... big_smile
Det ÄR budget wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 253 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#33
jo visst men i mina ögon är det dyrt eftersom jag går arbetslös sad så ja det är inte budget för mig, budget för mig är 4-500: - max

Lev livet nu innan det är för sent

6 851 Inlägg
27 september 2008
#34
Om du inte har mer att lägga just nu så vänta en månad till eller 2 och skaffa dej en lite dyrare bas.
Runt 6-800 bör man nog lägga iaf. Annars kan du ju kolla beg. marknaden då man kan hitta lite bättre basar för mindre pengar.


1 253 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#35
jo tänkt så med men det är nästan omöjligt att spara något det närmsta året frammåt iaf hmm... jaja jag ska kika lite på sound n style i Linköping o även mds o se vad de har o säga smile

Lev livet nu innan det är för sent

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
28 september 2008
#36
www.ljudia.se   Där finner du Zachry basarna. mina 10" kostade 790:- st eller liknande. Jag gillar Zachry mycket och kommer att köra med dom länge. Men ja, pröva dig fram med div inställnignar och så..

Ont om hästkrafter är det gott om.


Sök