6329
Sök

Nollställning eller ändring av milräknare

9 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Hej!

Jag undrar för ett skolarbete om hur de större bilmärkena har burit sig sig åt för att göra sina bilar säkra mot sådana ändringar som beskrivs i rubriken? Speciellt nu med tanke på att det finns digitala, då detta lär vara krångligare än de äldre analoga som i mina ögon inte alls kan ha varit lika krångliga att arbeta sig runt?

Jag är medveten om att akten i fråga är olaglig, det jag undrar är vad för skydd bilföretag har suttit upp för att stoppa det från att ske.

MVH Naccache

Eliminator
1 441 Inlägg
1 oktober 2008
Är inte olagligt. Däremot oseriöst.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (1 oktober 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

9 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Uppfattat, skulle du kunna hjälpa mig med frågorna?

Teddan
2 495 Inlägg
1 oktober 2008
jag kan hjälpa dig, vad är det för bil du vill ha mätarn fixad på wink

jag har utrustning för dom flesta VAG bilar, håller iof inte på med detta längre men har gjort.
det jag kan säga är att
Bmw är mycket avancerade , näst intill omöjliga att dölja alla spår.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

9 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
VAG-bilar?

Eliminator
1 441 Inlägg
1 oktober 2008
JAg har ingen aning tyvärr, dock kan man på verkstäder kolla i bilens data de rätta milen på bilen.
En digital mätare kan knappast vara svårare än en analog,,,?

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

9 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Sokrates skrev:
JAg har ingen aning tyvärr, dock kan man på verkstäder kolla i bilens data de rätta milen på bilen.

/Tommy.

Går själv IT och tror att det kan vara krångligare helt klart, tror inte att man kan koppla upp sig mot datorn så att säga och tror inte heller att det finns plus/minus-knappar på den för att ändra milen haha.

Teddan
2 495 Inlägg
1 oktober 2008
Naccache skrev:
VAG-bilar?

Volkswagen, audi, seat, skoda cool

Teddan
2 495 Inlägg
1 oktober 2008
Naccache skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

Går själv IT och tror att det kan vara krångligare helt klart, tror inte att man kan koppla upp sig mot datorn så att säga och tror inte heller att det finns plus/minus-knappar på den för att ändra milen haha.

med rätt program och kablar så knäcker man bilens lösenord och tar helt enkelt bort den gamla mätarställningen och fyller i den nya..... BUS enkelt

9 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
Naccache skrev:
VAG-bilar?

Aha, aja, om vi säger såhär då om du nu vet mycket om ämnet. Min familjs bil är en Audi A3 (är inte säker på årsmodell, ligger runt 05) och har en digital milräknare. Finns det då mycket skydd mot fipplande?

Teddan
2 495 Inlägg
1 oktober 2008
Naccache skrev:
r-ted skrev:
Naccache skrev:
VAG-bilar?

Aha, aja, om vi säger såhär då om du nu vet mycket om ämnet. Min familjs bil är en Audi A3 (är inte säker på årsmodell, ligger runt 05) och har en digital milräknare. Finns det då mycket skydd mot fipplande?

biltillverkarna blir bättre och bättre med åren , men det är ju som med antivirus ....

först måste ju viruset komma för att sedan göra ett antivirus:D

9 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
Naccache skrev:
r-ted skrev:

biltillverkarna blir bättre och bättre med åren , men det är ju som med antivirus ....

först måste ju viruset komma för att sedan göra ett antivirus:D

Mycket korrekt tänkt, så man kan alltså jämföra det hela med antivirus då. Så i grund och botten så kopplar man upp sig mot bilens inre dator och nollställer/ändrar? Görs detta med en vanlig dator samt specialkablage eller med speciell hårdvara?

Teddan
2 495 Inlägg
1 oktober 2008
Mina program (har flera olika) funkar till vanliga laptops som man enkelt kopplar in i bilens service uttag.

äldre bilar med digitalmätare så har man en äldre dator som jobbar långsammare och är mer kompatibelt med dom äldre bilarnas boxar/mätarhus.

9 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
Mina program (har flera olika) funkar till vanliga laptops som man enkelt kopplar in i bilens service uttag.

äldre bilar med digitalmätare så har man en äldre dator som jobbar långsammare och är mer kompatibelt med dom äldre bilarnas boxar/mätarhus.

Intressant, nu blev jag väldigt intresserad helt plötsligt, hur kommer det sig att det inte är olagligt? Samt, vilka är det som gör sådana här program? Snubbar med tid eller företag?

Teddan
2 495 Inlägg
1 oktober 2008
snubbar som brinner för att tjäna pengar.... hehe

allt görs ju för att tjäna pengar

9 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
snubbar som brinner för att tjäna pengar.... hehe

allt görs ju för att tjäna pengar

Hur får de tag på sådana där service-kablar då? Känns ju som om bara mekaniker och tillverkarna borde ha tillgång?

Teddan
2 495 Inlägg
1 oktober 2008
man använder i princip samma kablar som i felkodsläsare.

vet inte om jag vill gå in på några detaljer då detta är en bransch som enligt många är på gränsen ......

och sen avslöjar man ju inte alla yrkeshemligheter

9 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
man använder i princip samma kablar som i felkodsläsare.

vet inte om jag vill gå in på några detaljer då detta är en bransch som enligt många är på gränsen ......

och sen avslöjar man ju inte alla yrkeshemligheter

Mjo det är ju klart, så det finns många som håller på med sånt här i Sverige?

Om man skulle vilja få tag på mjukvaran och kablaget, hur gör man då? Brorsan kom precis här och började undra saker om vår Audi när jag berättade om vad jag skrev om...

Teddan
2 495 Inlägg
1 oktober 2008
ni kan köpa mina grejer.

Skicka pm istället så slipper hela gorg störa sig på varan chatt wink

Sök