EMMA Sweden har för "bäst-ljud-i-bil" ett gäng olika klasser. Det är allt från Rookie till Expert. Är man helt nybörjare, och har alla kvitton samt ej fått spons, så är en Rookie-klass det bäst alternativet.
Har man ej alla kvitton eller fått spons är man automatiskt proffs eller Expert.
Det tävlas i en ljud-del, samt en installations-del. Det finns olika nivåer på installationen.
Sen har EMMA Sweden även ESPL, vilket är spela högt med en liten installationsdel. Här finns också en hel del olika klasser, baserat på hur många basar man har och vilken storlek de är. De har dBdragracing, vilket går enbart på max tryck. Ingen installation. Och så finns Bassrace som jag inte e jätte insatt i.
På tävlingsdagen (efter det att man först blivit medlem i EMMA och anmält sig till tävlingen) så betalar man startavgiften, och vartefter så blir man bedömd. Det är lite olika hur det går till exakt för dB jämfört med "bäst-ljud-i-bil". Men det förs protokoll för varje bil. När dagen börjar lida mot sitt slut så hålls prisutdelning för varje klass, och har det gått bra så får man en pokal.
I bäst-ljud-i-bil klasserna så får man efter bedömning (både installation och ljud - det e olika domare oftast) en förklaring av poängsättningen. Bedömningen tar cirka 30-45 minuter beroende på klass.
Den plats som man hamnar på ger ett antal "kval-poäng" och för att ta sig till SM-final så krävs att man är top 10 (top 5 för ESPL tror jag) på kvalpoängslistan, som givetvis baseras på alla årets EMMA tävlingar.
mvh Jonas
Palicuse skrev:
Halvkonstig beskrivning. Man börjar ju tävla i en klass. Då får man veta vad ens ljud går för o mä d se om man kan spela bättre än nån annan vilket senare kan röra sig upp mot att vinna priser om man uttrycker sig så.
Själv ska ja börja ta reda på mer vilka klasser som finns o vilka regler o prisskillander det finns för varje klass osv. Så ska ja börja förbereda mig inför nån liten tävling nånstanns i närheten o se hur d går.