4404
Sök

Köpa nya däck..........dubbade el. odubbade?

FreddeK
1 oktober 2008
lätt bil=dubb. lagom/stor bil friktionsdäck. puss å hej då!
Senast redigerat av Freddeponken (1 oktober 2008)

FreddeK
1 oktober 2008
oleg skrev:
Ett tips till staten: om man förbjuder dubb så sparar man på vägarna rejält och då kan man lägga pengerna på att ploga och salta vägarna!

salt?? varför lura folk att det inte är vinter? dummaste jag hört.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 oktober 2008
oleg skrev:
Hoppas sverige kan göra ett smart drag och förbjuda dubb, har bara haft dubbfria och jag lever.
Kör man med hjärnan så behöver du inte dubb på isiga gator/vägar heller.
+ Att vägarna kan hålla mer än 5 år.

kör man med hjärnan så kör man MED dubb, de ruggar upp ytan för att dom dubbfria ska få nog mkt grepp skulle aldrig gå annars..., här uppe i norr så är de nästan ett måste om man vill ta sig utan för gården..
Sen höjs säkerheten avsevärt med dubbat, och varför inte vägarna håller nå länge, är inte för att man kör dubbat !, orsaken till dåliga vägar är det fullständigt värdelösa under arbetet, man måste låta gruset och bärlagret under asfalten sätta sig ordentligt innan man asfalterar, de kan ta upp mot 2år och sen kanske ta fram en asfalt som inte heller kan förväxlas med bränd kladdkaka....

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Trätekniker
387 Inlägg
1 oktober 2008
Om alla är väg och underlags experter så är det konstigt att jag kan köra odubbat utan problem.
Och då kör jag som jag nämde innan på många och då menar jag många små vägar som är "oframkomliga" enligt vissa  utan dubb och 4x4.
Kör man bara lungt och TÄNKER efter före så går det mesta bra!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 oktober 2008
oleg skrev:
Om alla är väg och underlags experter så är det konstigt att jag kan köra odubbat utan problem.
Och då kör jag som jag nämde innan på många och då menar jag många små vägar som är "oframkomliga" enligt vissa  utan dubb och 4x4.
Kör man bara lungt och TÄNKER efter före så går det mesta bra!

visst de kan gå att köra där nere utan problem med dubbfritt, men jag skulle vilja se dig komma upp från våran gård när de har snöat 2dm under en natt, 2dm nysnö med is under, tjena lena, kom och visa hur de ska gå till smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 oktober 2008
Kör man mest på isigt underlag ska det vara dubb, kör man mest på/i snö så är det odubbat som biter bäst.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Svetsare
3 150 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
Har inte riktigt tänkt på väglaget här under vintertid då det är min första vinterkörning.

Men det är ju söder om och kör nog mer på 70-90 vägar än motorväg mm.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

961 Inlägg
1 oktober 2008
jadu , jobbar med däck dagarna i ända just nu och ja kan säga att dom dubbfria däcken är minst lika bra som dubbade , MEN blir de riktigt snor halt så är de bra med dubbar men kan gå lika jäkla illa för de , sen ni som säger att dom ska ta bort dubbarna , varför? ta bort idioterna bakom ratten iställe , sen om vägen håller 5 år hit eller dit spelar väl ingen roll , vi betalar väl vägskatt för en sak? inte för att tjockisarna som bestämmer ska få gå på gratis krogrunda ! aja , farsan har iaf kört dubbfritt sen nångång på 90-talet o han kommer inte köpa dubbat nå mer , själv föredrar ja dubbat och kommer nog fortsätta med de ,, men har ju en aning mer snö och skit vägar här uppe ,, tycker du ska testa dubbfritt ja smile .. michelin x-ice är ett superbra däck som vi säljer mycke av och kunderna är riktig nöjda med smile är ett bra däck oavsett om det är dubbat eller inte ,, .. känns som ja skrev onödigt mycke nu men ändå tongue hare bäst !! // jocke

Pure DieselPower

huh?
10 427 Inlägg
2 oktober 2008
Kan ju läsa Teknikens Världs stora vinterdäckstest från 2007. 26 dubbade och odubbade.

http://www.teknikensvarld.se/files/0722 … en-alt.pdf

Dubbat är bra på is/snö, odubbat är bra på vått/torrt.

Borde väl komma ett nytt liknande test i år snart smile

talibangran
^- Michelin X-ice North på sjunde plats av 12, woow wink

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 oktober 2008
Kör dubb om du är bland de första som ger sig ut på vägarna (dvs tidigt på morgonen) eller sent på kvällarna. Dubb är ju överlägset på is och snö men även modd...
Friktionsdäck är bäst för modd, regn och torr asfalt, även om dubbdäck inte är livsfarliga i dessa miljöer tongue
Kör du på vägar som inte plogas och kanske inte är så hårt trafikerade, välj dubb.

Grejen med friktionsdäck är att du lägger ansvaret på att se till att du kan köra på någon annan. Vi behöver ju att ca 20% av bilisterna kör dubbdäck för att de med friktionsdäck skall kunna komma fram, är det sagt..

Jag kör dubbdäck just för att jag, tidigare, jobbade tidigt på morgnarna och det var ej plogat och isen var ett faktum, om än osynlig.
Senast redigerat av Mortalis (2 oktober 2008)

Svetsare
3 150 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
Både dubbade och odubbade låter ju enligt er nästan likvärdiga ( i olika förhållanden såklart), tror då jag ska köpa odubbade/friktionsdäck med tanke på att jag bor ca 2-3km från city och det brukar inte bli så överdrivet mycket snö/is här i söder  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Eldknast
915 Inlägg
2 oktober 2008
Jag har dubbdäck för dagen med svart halka eller blankis som det blir i skåne. Jag kanske har nytta av dom 1 gång om året men den gången är dom värda sina pengar.

Jag hoppas aldrig behöva använda varken bältet eller airbagen i bilen men nog vill jag ha dom där om olyckan skulle vara framme.

Se vad som händer i skåne vid första halkan. Alla glider in i varandra som om det var såpa på vägen. Helt övertygad om att det är avsaknad av dubbdäck som är en del av anledningen till det. Givetvis är det dålig anpassning av hastighet och avstånd som orsakar det men jag tror inte det hade sett ut på samma vis om alla kört med dubbar istället.

Tiden är rolig när det går fort... :)

672 Inlägg
2 oktober 2008
Vinterväg = dubb....

Tror dock att de årliga kaoset söderöver beror på avsaknaden av vinterdäck öht...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

961 Inlägg
3 oktober 2008
konstigt att vi säljer bra mycke michelin då , måste ju tyvärr va nå fel på kunderna som inte går efter alla dessa biltester som dom gör , är iaf bästa däcket jag , pappa , farbror min och den andra som är anställd där tycker , och dom har nog en aning större erfarenhet av dig steifan smile

Pure DieselPower

Muttley
3 oktober 2008
kör alltid odubbat, för de är bekvämast och köra med. och sen anpassar man sin hastighet och så efter väglaget smile.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 oktober 2008
talibangran skrev:
konstigt att vi säljer bra mycke michelin då , måste ju tyvärr va nå fel på kunderna som inte går efter alla dessa biltester som dom gör , är iaf bästa däcket jag , pappa , farbror min och den andra som är anställd där tycker , och dom har nog en aning större erfarenhet av dig steifan smile

I vi bilägares vinterdäcktest placerar sig Michelin alltid bra...det är ganska små skillnader mellan toppdäcken faktiskt. Continental, Michelins, Nokian är ju säkra köp t.ex...

3 oktober 2008
Dubb.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 oktober 2008
Jag säger dubbfritt! smile Fick se ett praktexempel på det förra året då jag skulle upp med Saaben (9-5an) för en liten isig backe. Framför mig låg en BMW med dubbdäck som inte kom upp utan att ta sats medans jag bara kunde rulla upp, stanna och sen köra vidare (backen ligger vid en korsning).

OBS!! Anledningen till att jag skrev med bilmärkena är för att Saab=FWD, BMW=RWD.

Kommer själv köpa dubbfria till min bil nu i vinter, för som TurbOla sa så är det lätt hänt att dubben flyger annars, och då blir det dyrt... tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Svartlistad
446 Inlägg
4 oktober 2008
dubbfritt säger jag då vi i sverige endast har snö ett fåtal tillfällen per år (Iaf i stockholm smile) + att det sliter inte lika mkt på asfalten då det är bar mark
Senast redigerat av jimmy-124 (4 oktober 2008)

Sök