4681
Sök

Vilken grovlek på plus/minus kabeln?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Jag har en känsla av att många överdimensionerar sina +/- minus kablar till slutsteg. Just nu så måste jag ha så slimmade som möjligt utan att underdimmensionera kablarna. Slutsteget äska orka driva 4st 6,5", 2 diskanter samt 2st 6*9:or. Detta är ingen tävlings utrustning och kommer ha ca en meter till batteriet. Andvänds för att vardags spela kan man säga.

Kan det vara möjligt att använda en relativt grov högtalarkabel eller vad rekommenderar ni?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

21 761 Inlägg
5 oktober 2008
Teoretiskt spänningsfall med 1 m lång kopparkabel (räknat på 0,017 i Rå) och 50A ström:

4mm2=ca 0,21V
6mm2=ca 0,14V
8mm2=ca 0,11V
10mm2= ca 0,08V

Nu gav jag bara exempel på 50A ström, men mer än så drar nog inte ditt steg gissar jag. Kollar man här så ska tex 4mm2 kabel räcka till, frågan är dock hur lång minuskabeln är. Minuskabeln ska helst inte ha "så stort" teoretiskt spänningsfall tycker jag.

Nu kommer dock det luriga, nämnligen säkringsstorleken. Visserligen räcker det med 4mm2 pluskabel, men säkringsstorleken för 4mm2 är 30A. Då beror det på hur mycket steget drar egentligen.

Vilket steg handlar det om?

Naturligtvis tycker jag personligen att du bör dra "grovt" redan från början, men i det här läget ger jag bara svar på din fråga.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
4 kanals mds slutsteg, kommer inte ihåg exakt vad steget heter just nu men det är inge värsting slutsteg.

Minus kabeln kommer inte vara längre än 1 meter.
Så du tror att 4mm2 är det minsta jag kan använda?
Typ sådan här kabel.
http://mds.se/?artnr=288038
Senast redigerat av Sherlia (5 oktober 2008)

310 Inlägg
5 oktober 2008
Jag skulle rekomendera att du kör på en 10mm2 minst.. ju grövre kabel destå mindre spänningsfall.. sen är det inte bra att köra för klena kablar.. risken är rätt stor att de inte låter bra..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Som sagt jag är ute efter minsta möjliga kabel på grund av platsbrist. På mina basar kommer jag ha tillräckligt men på framsystemet måste jag ha lite smalare kablar och vill simpelt veta vilken minsta möjliga kabel kan tänkas vara.

685 Inlägg
5 oktober 2008
10mm2 är inte stort.
och 4mm2 är som sagt bara en 30A säkring och jag tror du kommer använda mer än det så jag hade nog med satsat på 10mm2.

400 Inlägg
5 oktober 2008
haha jag har 21mm2 till stereon wink

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Hittade vilket steg jag hade
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … id%3D24030
Maxeffekt:     4x160 eller 2x320 W max
Effekt RMS 4Ohm:     4x80 eller 2x160 WRMS bryggkopplat

21 761 Inlägg
5 oktober 2008
Det steget borde inte dra mer än typ 45A vid full RMS-effekt (om verkningsgraden är 50%). Då ska det som sagt fungera med 4mm2 kabel ur spänningsfallssynpunkt, men säkringen får tyvärr inte vara större än 30A.

Är det verkligen så stor platsbrist att du "måste" ha så klena kablar?

10mm2 ser ju definitivt ut att vara mer lämplig och så väldigt mycket skiljer det inte i ytterdiameter jämfört med 4mm2 kabel att det kan bli platsbrist väl?. smile

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Jo det är rätt trångt eftersom de ska helst dras i ett rör.

Vad har en 10mm2 i diameter med hölje och vad har 4mm2?

Sök