4690
Sök

Hjälp med att koppla 2 batteri+motor+strömbrytare hur

Neerd
1 596 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjena, sitter med 100% hjärnsläpp... är på en elscooter som jag ska koppla 2 batterier till en motor och ha en strömbrytare med..har ritat lite snabbt:P ngn som har lust att fylla i resten sen ladda upp igen kanske? elr bara försöka förklara.. roll

http://img221.imageshack.us/img221/2492/hurdh0.jpg
Senast redigerat av alex_side (5 oktober 2008)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

730 Inlägg
5 oktober 2008
#2
De beror sig väl på om du ska serie eller paralell koppla batterierna ? dvs om du vill ha mer ampere eller dubbelt upp med volten ?

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
5 oktober 2008
#3
Vilken spänning ska motorn ha?
Vilken spänning har varje batteri?
Ska alltså strömbrytaren vara "av-på" för spänningen till motorn?

Neerd
1 596 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#4
Shallie skrev:
De beror sig väl på om du ska serie eller paralell koppla batterierna ? dvs om du vill ha mer ampere eller dubbelt upp med volten ?

ska ha mer ampere isf^^ batterierna är på 12v st och det är motorn med så..

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Neerd
1 596 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Vilken spänning ska motorn ha?
Vilken spänning har varje batteri?
Ska alltså strömbrytaren vara "av-på" för spänningen till motorn?

motorn ska ha 12v
och varje batteri ligger på 12 v
strömbrytaren ska vara av/på till motorn
Senast redigerat av alex_side (5 oktober 2008)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Egen företagare
864 Inlägg
5 oktober 2008
#6
minus på minus och plus på plus och strömbrytaren kan du satt på plus kabeln mellan motor och batteri.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

730 Inlägg
5 oktober 2008
#7
Då får du paralell koppla isånafall... så här bilden gick ej att ladda upp så får förklara...


Koppla Minus till Minus och Plus till Plus...

Koppla ena batteriets minus i en jordanslutning... dra sedan batteri nr 2 det du inte jordade ta de batteriets + kabel dra till ena polen på strömbrytaren... dra en kabel ifrån andra polen på strömbrytaren upp till motorns + ta sedan minus kabeln i jord... Woalla...

Hoppas du förstod ?

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
5 oktober 2008
#8
Ja vart lite sen wink men då har du fått 2 svar o kan vara på den säkra sidan wink

Lycka till

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
5 oktober 2008
#9
Som snurbo_diesel och Shallie skriver, dvs plus på plus och minus på minus. Då parallellkopplas batterierna vilket gör att spänningen fortfarande är 12V, men kapaciteten fördubblas. Sedan, för att belasta batterierna så jämnt som möjligt, så ska man mata motorn med plus från ena batteriet och minus från det andra batteriet.

Fast strömbrytaren måste ju tåla den ström som motorn drar.

alex_side: Är du säker på att den gör det?
Senast redigerat av Drönirettab (5 oktober 2008)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
Neerd
1 596 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#11
Tack för alla svar=D nu fattar jag o slipper antagligen bränna kablar=D hahah tack för all hjälp!!

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Neerd
1 596 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#12
har en fråga till^^ det funkade att koppla så som ni sa men nu undrar jag hur jag kopplar in en laddare.. från laddaren går det som vanligt en + o en -

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Elektriker
1 138 Inlägg
5 oktober 2008
#13
släng på laddaren på de ena batteriet plus och på de andre batteriets minus.. pang så laddar de.. va jag vet iaf:P

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

21 761 Inlägg
5 oktober 2008
#14
Japp, så enkelt är det. smile

Eftersom batterierna ska driva en elmotor så antar jag att de är gjorda för såna saker, det innebär ju också att laddaren bör ha spänningsreglering och underhållsladdning.

Är det så, alex_side?

Neerd
1 596 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Japp, så enkelt är det. smile

Eftersom batterierna ska driva en elmotor så antar jag att de är gjorda för såna saker, det innebär ju också att laddaren bör ha spänningsreglering och underhållsladdning.

Är det så, alex_side?

de är gjorda för att driva just den motorn ja=D dock är inte laddaren till för att ladda just dem men den har funktion så när det är fullt så underhållsladdar den:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...


Sök