Nytt bilbatteri, vilket passar?

Dikkie
1 oktober 2008 · 81 Inlägg

Hej!

Nu hade jag tänkt och köpa ett nytt batteri till bilen, det kommer att bli ett lite mer bilstereoanpassat batteri såsom Tudor maxxima 900, Running Bull, Optima eller liknande.
Frågan är nu vad som max går i i storlek.. Det batteri jag har nu har storleken Längdxbreddxhöjd 242x175x190mm.
Tudor Maxxima 900 är tex 258x173x205 och Running Bull är 278x175x190...

Någon som stoppat i något av ovanstående batteri som vet att det fungerar?
Eller någon som vet om det funkar ändå?

Något annat jag bör tänka på vid batteriköp/batteribyte?

Drönirettab
1 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Vilken bil handlar det om?
Får det plats med lite större batteri på batterihyllan?

Dikkie
1 oktober 2008 · 81 Inlägg

Ojsan hoppsan missade jag det tongue.

Det är en Audi A3 -97!

Ska kika på det så fort jag kan..

Drönirettab
1 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Kollar man i tabeller hos Tudor så verkar det bara rekommenderas den där storleken på batteriet, med undantag från TDI-modellen som har 80Ah (lite större alltså). Men det kan ibland vara så att det egentligen ryms ett större batteri än vad som sitter original, det är därför jag tycker att du bör kika på det.

Ditt ordinarie batteri ska ha pluspolen till höger enligt tabellen, tex Running Bull har på det sättet. Däremot Tudor/Exide Maxxima DC och Optima YT har pluspolen till vänster. Jag vet dock inte hur viktigt det är med placeringen av polerna, det kanske är tillräckligt långa batterikablar så att man kan skifta sida vid monteringen.

Å andra sidan så borde du ju redan vara beredd på en del moddning av diverse saker, iom bilstereon, och då är en sån här sak en liten bagatell. wink

Senast redigerat av Drönirettab (1 oktober 2008)

bihl
2 oktober 2008 · 142 Inlägg

Gjorde precis ett batteribyte på en bekants A3:a, och så länge polerna stämmer ska det inte vara några problem med storlek. Så som sagt kolla att polerna sitter på rätt sida, sen ska det nog inte vara några större problem med batteri storleken! smile

Senast redigerat av bihl (2 oktober 2008)

Mercedes 260E "W124" (1988)
peterholm
2 oktober 2008 · 216 Inlägg

Dikkie skrev:
Hej!

Nu hade jag tänkt och köpa ett nytt batteri till bilen, det kommer att bli ett lite mer bilstereoanpassat batteri såsom Tudor maxxima 900, Running Bull, Optima eller liknande.
Frågan är nu vad som max går i i storlek.. Det batteri jag har nu har storleken Längdxbreddxhöjd 242x175x190mm.
Tudor Maxxima 900 är tex 258x173x205 och Running Bull är 278x175x190...

Någon som stoppat i något av ovanstående batteri som vet att det fungerar?
Eller någon som vet om det funkar ändå?

Något annat jag bör tänka på vid batteriköp/batteribyte?

jag har 2 blå optima om du vill köpa ska ha 2000kr för båda

Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
Dikkie
5 oktober 2008 · 81 Inlägg

Nu har jag vatir ute och kollat batterihyllan.
Jag får utan tvekan plats med ett längre batteri, finns över 30cm att spela på.
Höjden går det möjligtvis med 1-2cm till och bredden finns ingenting kvar på.

Vad det gäller polerna så ska minus vara mot högra ytterskärmen och plus ska vara närmst motorn så att säga..

Är det någon som lyckats trycka in ett Tudor Maxxima i en A3 så säg till, jag är tveksam på höjden!
Sen undrar jag också vart man köper ett batteri, hittade ett Maxxima på mekonomen men där kostade det 2600kr, vilket jag tyckte var lite väl.

jocke_gronberg
5 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

inte bättre att du går ut och mäter på din egna bil då får du bästa svaret var som får rum

Drönirettab
5 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Om du gärna vill köpa hos Mekonomen så rekommenderar jag Exide AGM 70 Ah (nr 57099) eller Exide X-treme2 77Ah (nr 87700). X-treme2 fungerar bra till bilstereo, det vet jag. Exide AGM har jag inte provat, men det har liknande prestanda som tex Banner Running Bull (AGM) och Varta Ultra dynamic (AGM) vilka fungerar mycket bra till bilstereo.

Dikkie
5 oktober 2008 · 81 Inlägg

Grejen är att jag köper där det finns, vad jag köper beror nog på vart det finns.
Vet inget ställe i närheten som säljer bilbatterier, eller ja, något av dessa sorter.

Det jag hört talas om i bilstereosammanhang är just Running Bull, Optima och Maxxima.
Säger du att Exide har liknande prestanda så är det ju kanon!
Helst så beställer jag inget batteri utan åker och köper, då har jag inte mer än mekonomen, meka eller autoexperten att välja på.

Jag sticker till mekonomen och kikar direkt!

Drönirettab
5 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Priserna vet jag inte, risken finns ju att Exide AGM kostar lika mycket som Maxxima förstås. Sedan är frågan om Mekonomen har det batteriet hemma eller ifall det är en "beställningsvara".

Senast redigerat av Drönirettab (5 oktober 2008)

Dikkie
5 oktober 2008 · 81 Inlägg

Har varit och kollat på mekonomen nu, dom har slutat sälja Exide batteri helt. Säljer endast Global nu.
Han kunde inte ta hem något av ovanstående batterier.
Dom har ett Tudor Maxxima 900 för 2500kr, vilket jag tycker är lite i överkant för ett sånt batteri..

Får leta vidare!

Drönirettab
5 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Autoexperten ska tydligen sälja Varta, då kan du kika på tex Varta Ultra dynamic 70Ah eller Silver dynamic 77Ah (kanske 85Ah om längden funkar, 315mm).

Dikkie
6 oktober 2008 · 81 Inlägg

Ringde meca nu och dom hade ett Tudor Maxxima 900 för 2200kr, blir nog ett sånt om det passar. Polerna verkar vara felvända på det bara...

Dikkie
6 oktober 2008 · 81 Inlägg

Ska man välja ett vanligt Maxxima 900 eller 900 DC?

Drönirettab
6 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

För bilstereobruk är det säkrast att välja 900DC eftersom det batteriet tål djupa urladdningar, den vanliga 900 är ett renodlat startbatteri och tål inte djupurladdningar speciellt bra. Är man noggrann med att inte låta batteriet råka ut för djupa urladdningar, då går det bra att välja det vanliga 900. smile

Maxxima 900 har polerna "på mitten" av kortsidan, det innebär att man kan vända batteriet och få polerna på omvänd sida utan att batterikablarna behöver modifieras. Däremot 900DC har sina "vanliga" poler nära långsidan vilket gör att batterikablarna måste förlängas ifall man vill vända på batteriet för att få polerna rätt.

Man kan naturligtvis utnyttja de gängade polerna (de sitter "på mitten" av kortsidan), men då måste ju batterikablarna modifieras ändå för att passa de polerna.

Dikkie
7 oktober 2008 · 81 Inlägg

Då får det bli ett DC, skiljer endas 100kr i pris.
Vad det gäller polerna så får jag helt enkelt ta det, jag tänkte ändå dra om alla kablar från generator till batteri och från batteri till chassi.

Säkringshållaren kommer inte att kunna sitta där den är nu, på batteriet. Det blir för högt, så den måste också flyttas.
Drygt att det inte finns något ställe som säljer batterier i närheten, blir inte så mycket att välja på nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang