4886
Sök

Hur ska man koppla in 2 basar i ett 4-kanalssteg för bästa effekt?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#1
Ja, jag har alltså 2 stycken Rockford Fosgate basar på 1200 watt styck.
Drev dom innan med ett Rockford Fosgate 2-kanalssteg (Bryggat)
Som sedan brann upp:P

Och nu har jag ett Rockford Fosgate 4-kanalssteg,
Hur skall jag koppla in basarna för bästa effekt?
Just nu är basarna bryggade på 2 kanaler av 4 då.
Men tycker det gamla steget pumpade på bättre.
Nu är steget uppställt på typ max men tycker ändå inte det händer något extremt:S
som sagt känndes bättre med det gamla steget.
Blir det bättre om man bryggar en bas på 2 kanaler och den andra basen på som andra 2 kanalerna?

Lite bra svar önskas=)
Senast redigerat av Rooth07 (8 oktober 2008)


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
8 oktober 2008
#2
ta vare bas på 2 kanaler, altså 2 kanaler till en bas, om du tar båda på 2 kanaler så sne belastar du steget och de gillar inte steget smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#3
The_Mechanic skrev:
ta vare bas på 2 kanaler, altså 2 kanaler till en bas, om du tar båda på 2 kanaler så sne belastar du steget och de gillar inte steget smile

Okej okej,, och det betyter att det blir mer pulver till vardera bas också då eller?smile


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#4
Och en fråga till, den här med ohm förstår jag inte?

I instruktionsboken till basarna så finns det lite olika kopplingssätt.

Om man bara skall ta en bas då så står det:
4 ohm DVC Speaker = 2ohm Load
eller:
2 ohm DVC Speaker = 4 ohm Load

Och sen då 2 olika bilder och dvsa 2 olika sätt att koppla på?

Vilket sätt skall man koppla på och vad fan är ohm?smile

Mvh Rooth
Senast redigerat av Rooth07 (8 oktober 2008)


21 761 Inlägg
8 oktober 2008
#5
Ohm benämningen för motstånd. När det handlar om växelspänning så heter det impedans, vid likspänning så heter det resistans. Högtalarsignalerna är växelspänning, därför heter det impedans när man talar om talspolen hos högtalaren.

På en bas som har två talspolar så kopplar man oftast ihop spolarna när basen ska drivas av steget, då kan man antingen göra en parallellkoppling eller seriekoppling av spolarna.

Vid parallellkoppling så sätts plus på plus och minus på minus. Då halveras impedansen, dvs tex två st 4 Ohms spolar får en total impedans av 2 Ohm. Vid seriekoppling så sätts ena spolens plus till andra spolens minus, då blir den totala impedansen 8 Ohm ifall det är två st 4 Ohms spolar.

Det är viktigt att hålla reda på vilken impedans som steget får belastas med som lägst, ofta är det 4 Ohm som är den lägsta belastningen vid bryggkopplade kanaler. Om dina basar har 2 Ohm i impedans på vardera spole, då måste du seriekoppla spolarna (så att totala impedansen blir 4 Ohm) för att sedan kunna koppla in dem på steget i bryggat läge.

Vilken impedans har talspolarna på dina basar?

733 Inlägg
8 oktober 2008
#6
får man fråga vad det är för rockford basar som ligger på 12.000 watt/st???

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Ohm benämningen för motstånd. När det handlar om växelspänning så heter det impedans, vid likspänning så heter det resistans. Högtalarsignalerna är växelspänning, därför heter det impedans när man talar om talspolen hos högtalaren.

På en bas som har två talspolar så kopplar man oftast ihop spolarna när basen ska drivas av steget, då kan man antingen göra en parallellkoppling eller seriekoppling av spolarna.

Vid parallellkoppling så sätts plus på plus och minus på minus. Då halveras impedansen, dvs tex två st 4 Ohms spolar får en total impedans av 2 Ohm. Vid seriekoppling så sätts ena spolens plus till andra spolens minus, då blir den totala impedansen 8 Ohm ifall det är två st 4 Ohms spolar.

Det är viktigt att hålla reda på vilken impedans som steget får belastas med som lägst, ofta är det 4 Ohm som är den lägsta belastningen vid bryggkopplade kanaler. Om dina basar har 2 Ohm i impedans på vardera spole, då måste du seriekoppla spolarna (så att totala impedansen blir 4 Ohm) för att sedan kunna koppla in dem på steget i bryggat läge.

Vilken impedans har talspolarna på dina basar?

T110D2 heter basarna, och det är "2 ohm DVC Speaker"smile


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#8
thulle1 skrev:
får man fråga vad det är för rockford basar som ligger på 12.000 watt/st???

M.v.h. Emil

1200 sorry:P


21 761 Inlägg
8 oktober 2008
#9
Rooth07 skrev:
T110D2 heter basarna, och det är "2 ohm DVC Speaker"smile

Då får du seriekoppla talspolarna med varandra för att få 4 Ohm totalt på varje bas, sedan kopplar du in en bas på vardera bryggkopplat kanalpar.
Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2008)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Rooth07 skrev:
T110D2 heter basarna, och det är "2 ohm DVC Speaker"smile

Då får du seriekoppla talspolarna med varandra för att få 4 Ohm totalt på varje bas, sedan kopplar du in en bas på vardera bryggkopplat kanalpar.

Okej=) tack så jätte mycket för hjälpen=) Mvh Rooth


497 Inlägg
9 oktober 2008
#11
du menar väl 1200max watt och 600wrms ;p men annars e de skitsamma dom tål mycket effekt och hörs bra så det kvittar



Sök