3730
Sök

Uttryckningsfordon, när är det lagligt att köra om dom?

1 217 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan, jag fick en brandbil ("tankbil") före mig ikväll på en 2-filig 90-sträcka.
Han körde med blåljusen på och höll 70(!?) i högerfilen så jag körde om i lagliga 90 i vänsterfilen:rolleyes:

Då började jag fundera lite sedan, var det verkligen lagligt?

Visst, jag blockerade ju honom knappast på något sätt men ändå, är det någonsin lagligt att köra om uttryckningsfordon under uttryckning?

Maskinförare
1 163 Inlägg
17 oktober 2008
Tja, så länge du inte försvårar framkomligheten för han så känns det ju märkligt att det skulle vara fel.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

537 Inlägg
17 oktober 2008
Sen så låg han väl också i 70 för att han hade hela tanken full med vatten och det väger ju lite så det är ju inte lika lätt att få stopp på den när den ska stanna.

Men tycker väl som dig. Känns konstigt att köra om en brandbil med ljusen på. Men är nog okej ändå.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 oktober 2008
Du måste bereda väg för ett utryckningsfordon. Kör du om honom och inte blockar honom, så e de ju lugnt. Bara för de har blåljus betyder de inte att du inte får köra om i laglig hastighet smile

5 089 Inlägg
17 oktober 2008
Ska han stanna dig och ge dig böter?wink tror inte dom har tid å ringa polisen om dom ska på en utryckning ändå wink sålänge du inte hindrar deras framkommlighet skiter dom nog i det.

\Lindgren

1 217 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
FLindgren skrev:
Ska han stanna dig och ge dig böter?wink tror inte dom har tid å ringa polisen om dom ska på en utryckning ändå wink sålänge du inte hindrar deras framkommlighet skiter dom nog i det.

Njae, men jag visste nästan vart dom skulle och det är så att säga min "granne". Strömslundsskolan som du säkert är bekant med på ett eller annat vis..
Och dom har ju radio i bilarna så dom kan ju hojta till snuten tänkte jag..

Hmm, min omkörning verkar ändå laglig.
Tack för svaren:)

Mästare
2 947 Inlägg
17 oktober 2008
Det ända du har skyldighet är VÄL att du inte får blockera framkomlighet för uttryckningsfordon?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

3 059 Inlägg
18 oktober 2008
Finns fortfarande INGEN lag som säger att du måste flytta på dig bara för ett utryckningsfordon kommer bakom dig. (Och skulle någon hitta en så visa den). Nu snackar vi inte om att blockera och parkera framför den mitt på vägen, det hade get en böter i normala fall också. Som alla vet nu så kan man bli börfälld för att man avsiktligt kör för sakta.
Det hela handlar bara om hänsyn o vett att var människa underlättar deras framkomst, nästa gång är det en själv som behöver dom...

Och visst får du köra om ett utryckningsfordon som kör saktare än högsta tillåtna hastighet.. det är ju som att köra om sin granne.. Fattar väl alla. Hur skulle de se ut om en branbil låg i 80 på motorvägen och ingen fick köra om..

Läs rätt nu så blir de inget tjaffs.. Det handlar INTE om avsiktlig blockering (vilket är olagligt)
Senast redigerat av Smajly (18 oktober 2008)

Muttley
18 oktober 2008
Smajly skrev:
Finns fortfarande INGEN lag som säger att du måste flytta på dig bara för ett utryckningsfordon kommer bakom dig. (Och skulle någon hitta en så visa den). Nu snackar vi inte om att blockera och parkera framför den mitt på vägen, det hade get en böter i normala fall också. Som alla vet nu så kan man bli börfälld för att man avsiktligt kör för sakta.
Det hela handlar bara om hänsyn o vett att var människa underlättar deras framkomst, nästa gång är det en själv som behöver dom...

Och visst får du köra om ett utryckningsfordon som kör saktare än högsta tillåtna hastighet.. det är ju som att köra om sin granne.. Fattar väl alla. Hur skulle de se ut om en branbil låg i 80 på motorvägen och ingen fick köra om..

men om en ambulans kommer i ilfart på en 2-1 väg där de är enfiligt ska man sakta ner och gå ut så långt åt höger som möjligt om man har hjärta för andras liv.

3 059 Inlägg
18 oktober 2008
tkd_rille skrev:
Smajly skrev:

men om en ambulans kommer i ilfart på en 2-1 väg där de är enfiligt ska man sakta ner och gå ut så långt åt höger som möjligt om man har hjärta för andras liv.

Där är just det jag skriver.. Det handlar om hänsyn och vett.
Å andra sidan kan det vara så smalt på en enfilig att du hindrar mer än hjälper genom att sakta in och gå ut till sidan. En del utryckningsfordon är så breda att dom inte kommer förbi än då.. i ett sånt läge, t.ex. på sånna hära 1-2 vägar i den 1 filiga delen med räcken o annat skit i vägen.. Då är det ju lättare att öka farten och köra in till sidan där det finns gott om plats.
95% av alla som får ett utryckningsfordon bakom sig saktar in.. öka lite istället och ta dig så snabbt du kan till lämplig plats. Man behöver inte köra så fort för ambulans och brandkår kör inte särskilt fort trots utryckning.

Har själv fått en polis bakom mig med blåljus o sirener bakom mig på en tvåfilig 70 väg. Jag ligger i vänsterfilen i ca72km/h för att 100 meter längre fram ska köra in på motorvägen. Hade jag flyttat mig till höger hade jag missat min avfart.. Polisen ligger bakom i 7-8 sekunder, jag blinkar att jag ska på motorvägen och då tränger dom sig in i högerfilen istället och kör om.. Inga sura miner eller nått, dom var så koncentrerade på att köra verkade det som.
Senast redigerat av Smajly (18 oktober 2008)

457 Inlägg
18 oktober 2008
Personalen är utbildade för sånt här. Dom vet hur dom ska göra i situationerna. Så dom vet nog lite hur vi svenskar kör på vägarna! smile

Muttley
18 oktober 2008
Smajly skrev:
tkd_rille skrev:
Smajly skrev:

Där är just det jag skriver.. Det handlar om hänsyn och vett.
Å andra sidan kan det vara så smalt på en enfilig att du hindrar mer än hjälper genom att sakta in och gå ut till sidan. En del utryckningsfordon är så breda att dom inte kommer förbi än då.. i ett sånt läge, t.ex. på sånna hära 1-2 vägar i den 1 filiga delen med räcken o annat skit i vägen.. Då är det ju lättare att öka farten och köra in till sidan där det finns gott om plats.
95% av alla som får ett utryckningsfordon bakom sig saktar in.. öka lite istället och ta dig så snabbt du kan till lämplig plats. Man behöver inte köra så fort för ambulans och brandkår kör inte särskilt fort trots utryckning.

Har själv fått en polis bakom mig med blåljus o sirener bakom mig på en tvåfilig 70 väg. Jag ligger i vänsterfilen i ca72km/h för att 100 meter längre fram ska köra in på motorvägen. Hade jag flyttat mig till höger hade jag missat min avfart.. Polisen ligger bakom i 7-8 sekunder, jag blinkar att jag ska på motorvägen och då tränger dom sig in i högerfilen istället och kör om.. Inga sura miner eller nått, dom var så koncentrerade på att köra verkade det som.

ja oftast är de bättre och köra för fort för ambulanser och poliser. brandbilar kan inte komma förbi, men de är heller inte många som tror att 2 bilar kan ligga vid sidan om varann på 1filig väg heller.

jag har fått ambulans bak mig en gång när de var på väg till olycksplatsen och jag valde att gasa på istället för att de skulle underlätta för mig med, så jag gasa upp till 130-140 till 2 filigt så de kunde köra om utan problem..

men de kan dock bli jävliga problem för en om du kör om en ambulans i mycket höga farter och riskera säkerheten för ambulansen du får inte köra om en ambulans med blåljus, kan bli rejäla böter på det.

3 059 Inlägg
18 oktober 2008
Du får köra om ambulansen så länge som den håller under tillåtna högsta hastighet, precis som du kör om en helt vanlig bil.

Sök