4165
Sök

Konsultfirma - Trafiktillstånd

362 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Går i tankarna att starta en konsultfirma för transportföretag då jag har ett flertal företag som är intresserade av detta. Till en början är det bara jag som ska "hyras ut".

Min frågeställning är denna:
1. Om jag hyr ut mig själv som konsult till ett fraktföretag och kör deras bilar så antar jag att det inte är några problem över huvud taget.
2. Säg att jag skaffar mig en bil, och hyr ut mig och bilen men kör för fraktföretaget, behöver jag då ett trafiktillstånd?

8 921 Inlägg
21 oktober 2008
2 Ja du måste ha trafiktillstånd.

Är rätt hårda regler för att få ett tillstånd, här nedan har du lite mera info.

Den som ansöker om trafiktillstånd skall visa att han har tillräckliga ekonomiska resurser för att starta och driva företaget.
Sökanden skall förfoga över kapital och reserver om minst
100 000 kr för ett fordon och 50 000 kr för varje därutöver tillkommande fordon. Sökanden skall också visa tillfredsställande likviditet och soliditet.

Gott anseende:

Vid prövningen i fråga om kravet på gott anseende beaktas sökandens vilja och förmåga att fullgöra sina skyldigheter mot det allmänna, laglydnad i övrigt och andra omständigheter av betydelse. Länsstyrelsen hämtar uppgifter bl.a. från Rikspolisstyrelsens misstanke- och belastningsregister, vägtrafikregistret, Bolagsverkets register samt kronofogdemyndighetens register.

För att kravet på gott anseende skall vara uppfyllt får sökanden t.ex. inte ha skulder hos kronofogdemyndigheten, inte vara försatt i konkurs eller företrätt andra bolag som försatts i konkurs under de senaste fem åren och inte ha gjort sig skyldig till allvarliga eller upprepade brott eller förseelser.

Yrkeskunnande:

För trafiktillstånd gäller krav på yrkeskunnande.
Med yrkeskunnande avses sådana kunskaper om rättsregler, företagsledning och ekonomisk ledning av ett företag, tekniska normer och driftsförhållanden samt trafiksäkerhet som behövs för att driva en trafikrörelse.
Kravet på yrkeskunnande avser enskild person som söker tillstånd och trafikansvarig hos juridiska personer.

Lättast är nog allternativ 1

Mera info hos vägverket
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … lstand.pdf

Lycka till med företagandet
Senast redigerat av Hamilton (21 oktober 2008)

Fotograf på Tierp iDag

362 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Tack för snabbt svar.

Var väl mest om det fanns några genvägar wink

Sök