6293
Sök

531 på 945tic med ft motor?

260 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan.
Jag har nyss fått tag i en 945tic som knackar väldig i ventilerna så jag tänkte slänga på en ny topp.
Jag har hört att 531an är ett bra alternativ så jag kollat runt lite och det verkar finnas 2 olika.
en som sitter på b230fb (inte turbo) och en på b230et (turbo) och att det bara skulle vara ventilerna som skilljer?
Så jag undrar kan jag sätta vilken utav dom 2 som hellst i bilen?
eller vad blir det för problem?
samma komp och liknande?

Mycket taksam för svar.tongue

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 oktober 2008
a, precis det är bara avgasventilerna som skiljer, och det funkar med sugis toppen med

Jonas

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 oktober 2008
Jo, de passar och ska vara samma komp. Ska enligt uppgift bara vara ventilerna som skiljer, den från et har natriumkylda ventiler.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

260 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
okej låter mycket bra det här snabb respons från folket här..
ingen som vet om man kan få broblem det insprutning eller liknande efter som den inte är anpasad för den igentligen?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 oktober 2008
nej du kommer inte få problem, sålänge du monterar ihop de rätt tongue

Jonas

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 oktober 2008
Inte för att du byter topplocket vad ja vet. Många som kör sugisar och byter från 530 toppen till 531 utan att byta spridare, lmm osv..

Kommer själv att göra de snart så. Har aldrig hört om nån som kör turbo som fått problem efter ett sånt byte heller..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

260 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Volvo__Mannen skrev:
nej du kommer inte få problem, sålänge du monterar ihop de rätt tongue

jo jag hade väl tänkt göra det:/big_smile

tackar för svar.

10 287 Inlägg
24 oktober 2008
Flytta över tempgivaren för sprutet från din orginaltopp så slipper du får problem pga fel tempgivare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bärs!
3 456 Inlägg
24 oktober 2008
patrikhornfeldt skrev:
Många som kör sugisar och byter från 530 toppen till 531 utan att byta spridare, lmm osv..

Det tror jag inte på, byter du inte till hög ohm's spridare så bränner du boxarna.

Garaget.org peakade 2008.

10 287 Inlägg
24 oktober 2008
Jag tror du tänker baklänges. Det Patrik menar är att dom tar en befintlig sugis med 530 topp och sätter dit en 531 topp. Dvs i princip den trimsats som fanns till Volvo en gång i tiden.

/Göran

Aga_Diff skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Många som kör sugisar och byter från 530 toppen till 531 utan att byta spridare, lmm osv..

Det tror jag inte på, byter du inte till hög ohm's spridare så bränner du boxarna.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
24 oktober 2008
byter man topp så byter man ju inte spridare så då är de ju inga problem.. natriumkylda ventiler går de inte varva lika mkt med finns de folk som säger, pga att dom är ihåliga en bit i skaftet där natriumet ligger.. blir väl lite svängningar i dom.. men dom ska ju orka med 7000 varv iaf..

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Sök