6427
Sök

Ute efter ett större gas-spjälhus

1 062 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Hej!

Ger upp letandet:

Har orginal 60mm spjälhus och är ute efter ett större manuellt ej elstyrt, gärna 70mm och som inte ha nån konstig specialfastsättning som gör det svårt att tillverka en adapter i vanlig 8mm aluplåt och skruva dit.
Vad kan det sitta på för orginalbilar som står på skroten?
Om Bosch spjällägesgivare passar rakt på är det en klar fördel!

M.V.H.

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 oktober 2008
Använd en platta av ptfe (teflon) som du tillverkar adapter av. Kostar max 100 spänn. Mer lättarbetat och isolerar spjällhuset från värmen plus att det tätar bättre.
70mm är stort. Bil med stor cyl-volym? Tror du inte 70 blir för stort? Jag antar att du inte bara ska smälla på ett stort spjällhus?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

10 287 Inlägg
29 oktober 2008
3" spjällhus finns på bla Volvo 740 16V 88-89.
Men prov på bla Volvo ( i samband med att dom byggde Grupp A) visade att större spjällhus på orginal insug gav sämre egenskaper än orginal spjällhus. Hur det funkar på SAAB vet jag inte men att bara stoppa dit ett utan att mäta i bänk eller motsvarande kan vara lite giftigt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 062 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Fast grupp A var väl turbo och där är det ju inte lika kinkigt... detta gäller sugis och självklart ska flera saker göras åt motorn som är under konstruktionsstadiet.
Att det ger sämre "egenskaper" för en biltillverkares synsätt behöver ju inte utesluta att det ger bättre flöde och lite mer kraft på högre varvtal.
Inga fler tips?

M.V.H.

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 oktober 2008
Vad är det för motor?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 062 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
caromania skrev:
Vad är det för motor?

2,3i 16V (sugis) med lite vassare kammar, putsade kanaler in/ut, mirafrästa säten, 11,7:1 i komp genom andra kolvar med oljekylning under, större spridare för E85 bränsle och ett bättre flödande grenrör/avgas.

M.V.H.

5 710 Inlägg
29 oktober 2008
AndreasPlars skrev:
caromania skrev:
Vad är det för motor?

2,3i 16V (sugis) med lite vassare kammar, putsade kanaler in/ut, mirafrästa säten, 11,7:1 i komp genom andra kolvar med oljekylning under, större spridare för E85 bränsle och ett bättre flödande grenrör/avgas.

M.V.H.

....mekaniska tryckare....ställbara kamdrev.....borttagen balansaxelkedja......varva 8500 och typ 230 sughästar ?big_smile

MVH Jonas
..............

1 062 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
jonTe skrev:
....mekaniska tryckare....ställbara kamdrev.....borttagen balansaxelkedja......varva 8500 och typ 230 sughästar ?big_smile

Ja, riktigt så kul ska vi kanske inte ha.. blir dyrt med mekantryckare och jobbigt att justera in de antar jag.
Kamdreven slipar jag ner klacken på kanske och justerar in kammarna lite bättre och kammar blir väl dubbla b202 avgaskammar 254° med duration tror jag.
Balansaxelkedjan vet jag inte riktigt hur jag ska göra göra med. Bilen är ändå en bruksbil och den tillför ju en del för en mjukare/tystare motorgång så.
Har ju fortfarande inte riktiga data på hur mycket/lite effekt den tar.
Budgettrimm var ordet wink

M.V.H.

Sök