4980
Sök

Batteriet laddar ur i garaget!

2 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
Hejsan, undrar om det är någon som vet hur det kan komma sig att batteriet laddar ur sig själv när bilen står i ett garage med betonggolv?
Jag har inte haft garage förut och inga som helst problem med min Audi 80 2,0 att ladda eller starta innan jag för en vecka sedan körde in bilen i mitt nya garage.
När jag köpte bilen för ca:7år sedan sa försäljaren något om detta problem för de satt in ett nytt batteri då. (Har köpt ett nytt sedan dess.) men inte på grund av något strul utan mera som en säkerhet från min sida.
Help please.

21 761 Inlägg
23 augusti 2008
Får man fråga varför du nämner just att garaget har betonggolv?
Sa försäljaren att batteriet laddar ur sig när bilen står i ett garage med betonggolv?

Om så är fallet, då säger jag att garagets golv inte har med saken att göra. smile

687 Inlägg
24 augusti 2008
BTLulle skrev:
En bilhall med betong eller klinkergolv få med största sannolikhet stoppa i ett nytt batteri på bilarna dom säljer om dom stått mera än ett par månader i bilhallen, står den däremot ute så är det mindre problem. Gå in i en bilhall och kolla dom har garanterat en batteriladdare med starthjälp eller ett stortbatteri och startkablar stående i nått hörn.

MVH Peter

Vad är det som orsakar det då?
Senast redigerat av volvo_Tobias (24 augusti 2008)

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
Det där med att ett batteri laddar ur sig snabbt när det står på ett betonggolv är bara en myt som lever kvar från när batterierna hade träkärl. Kärlen höll inte riktigt tätt, då läckte litegrann syra ut och en kemisk reaktion uppstod mellan syran och betongen. smile

Här är bla ett "bevis": www.xpnd.se/pdf/Vanligaste_batterifragor.pdf
Ett till: www.optimabatteries.com/discover_optima … re_q04.php

Det som däremot gör att självurladdningen ökar är att batteriet står i värme. Ju varmare det är där batteriet står, desto snabbare blir självurladdningen. Om det tex skulle vara värmeslingor i ett golv, då självurladdar batteriet snabbare om det står på golvet eftersom värmen kommer i direkt kontakt med batteriet.

Förvaras ett batteri i temperaturer på runt 0 grader så är självurladdningen ca 4 ggr mindre än vid +20 grader, ett batteri skulle då kunna stå i minst ett halvår utan att behöva underhållsladdas (under förutsättning att det var fulladdat när det ställdes undan).
Senast redigerat av Drönirettab (24 augusti 2008)

2 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
Bilkalle skrev:
Hejsan, undrar om det är någon som vet hur det kan komma sig att batteriet laddar ur sig själv när bilen står i ett garage med betonggolv?
Jag har inte haft garage förut och inga som helst problem med min Audi 80 2,0 att ladda eller starta innan jag för en vecka sedan körde in bilen i mitt nya garage.
När jag köpte bilen för ca:7år sedan sa försäljaren något om detta problem för de satt in ett nytt batteri då. (Har köpt ett nytt sedan dess.) men inte på grund av något strul utan mera som en säkerhet från min sida.
Help please.

Frågan är fortfarande obesvarad då batteriet INTE står på golvet utan sitter i bilensmotor-rum.
Jag har varit i kontakt med en som jobbat med batterier och han bekräftar att många har frågat samma sak men han vet inget om detta. Kanske någon vet nåt om hur det kan komma sig att batteriet laddar ur sig ?
Ps. Har kikat på trådarna som föreslogs och där skriver de bara om när batteriet står på betonggolv,och inte hur det är när det sitter i bilen där det skall sitta!

Stolt pappa
161 Inlägg
24 augusti 2008
Låter troligast att du har något som drar tjuvström i bilen. Vill du kolla så koppla loss batteriet, men låt stå kvar i bilen, och vänta. Kolla sen om det har dragit ur. Är spänningen lägre är batteriet skrot. Om inte, så har du en läcka. Något som hängt sig.

Har du en amperemeter kan du när bilen är avstängd och batteriet inkopplat kolla om det går någon ström i kretsen. Klocka och annat ska dra försumbart med ström. Kliver det upp mot mätbara nivåer med ett standarsinstrument har du något som ligger och drar.
Senast redigerat av Corvair65 (24 augusti 2008)

Stolt pappa
161 Inlägg
24 augusti 2008
Bara som en fotot: Betonggolv kan dra ur ett batteri snabbare OM batteriet står direkt på golvet. Detta pga KYLA, inget annat.

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
Eftersom det inte ska ladda ur sig när det står direkt på golvet, då är det ännu mer osannorlikt att det skulle ladda ur sig (pga ett betonggolv) när det sitter i bilen. Det är min åsikt. smile

Jag tror att det handlar om något annat, tex att batteriet har blivit dåligt eller att någonting har börjat dra tjuvström, och att det bara är ett olyckligt sammanträffande att det hände just nu. Testa att ladda upp batteriet fullt, mät mellan batteri och batterikabelsko om det drar ström fastän bilen är avstängd.

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
Corvair65 skrev:
Betonggolv kan dra ur ett batteri snabbare OM batteriet står direkt på golvet. Detta pga KYLA, inget annat.

Det stämmer inte heller riktigt. Batteriet dras inte ur, däremot blir den uttagbara kapaciteten lägre när det kyls ner. Med andra ord så blir batteriet segare och ger inte lika mycket startström. smile

Kraften finns där egentligen, men kemin går långsammare och batteriet beter sig som om det vore lite urladdat.

Ju kallare det är desto lägre självurladdning har batteriet, det innebär att om man tex skulle förvara ett fulladdat batteri i -20 grader så skulle det ta väldigt lång tid innan det behöver laddas upp. MEN när man ska börja använda batteriet, då bör det stå i rumstemperatur något dygn så att kemin kan fungera som vanligt igen. smile

Stolt pappa
161 Inlägg
24 augusti 2008
Drönirettab skrev:
Corvair65 skrev:
Betonggolv kan dra ur ett batteri snabbare OM batteriet står direkt på golvet. Detta pga KYLA, inget annat.

Det stämmer inte heller riktigt. Batteriet dras inte ur, däremot blir den uttagbara kapaciteten lägre när det kyls ner. Med andra ord så blir batteriet segare och ger inte lika mycket startström. smile

Kraften finns där egentligen, men kemin går långsammare och batteriet beter sig som om det vore lite urladdat.

Ju kallare det är desto lägre självurladdning har batteriet, det innebär att om man tex skulle förvara ett fulladdat batteri i -20 grader så skulle det ta väldigt lång tid innan det behöver laddas upp. MEN när man ska börja använda batteriet, då bör det stå i rumstemperatur något dygn så att kemin kan fungera som vanligt igen. smile

Det är lätt att kolla om batteriet drar ur. Mätinstrument finns på dom flesta större varuhus. Skriver av erfarenhet.

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
Batteriet dras inte ur av kyla, det får däremot svårare att avge startström. Kyla påverkar alla batterier på det sättet. smile

Bäst är att mäta syravikten i det fallet, då ser man hur laddningstatusen är. Under förutsättning att batteriet i övrigt är i bra skick förstås.

21 761 Inlägg
24 augusti 2008
BTLulle skrev:
Det konstiga är att även på sommaren då det är varmt så höll batterierna ute strömen dubbelt så länge som dom i bilhallen.

Visst låter det konstigt, håller med fullständigt, och jag erkänner att jag inte har någon bra förklaring på det där. Dock jag tror ändå att det finns en rimligare förklaring än detta med betonggolv, tex att bildörrarna öppnades mer på bilarna i hallen eller liknande. smile

3 Inlägg
29 oktober 2008
Hej

Jag har nyligen råkat ut för att mitt batteri också laddar ur sig när bilen står still. Det räcker med att den står över natten för att den inte ska gå att starta. Laddningen funkar dock som den ska.

Som många tipsar om så kopplade jag in en multimeter och mätte strömförbrukningen på låst och stängd bil och fick denna till 0,16 A (är det mycket eller lite?). Vad jag inte förstår är att efter att jag ryckt alla säkringar jag kunde hitta under huven så visade mätaren fortfarande lika mycket.

Någon som har någon aning hur jag kan gå vidare?

Bilen är en Volvo 850 från -97.

//Carl

21 761 Inlägg
29 oktober 2008
0,16A är för mycket, men batteriet ska ändå inte bli helt urdraget av den tjuvströmmen. Batteriet är nog antingen i dåligt skick eller så har det inte blivit fulladdat. Dock är det ju någonting som drar ström, helt klart, och det måste felsökas.

Prova att koppla bort laddkabeln från generatorn och mät igen. Koppla även bort pluskabeln från batteriet och lyssna ifall det klickar till någonstans, men var försiktig med gnistor.

3 Inlägg
29 oktober 2008
Hmm. Jag vet att det klickar när jag kopplar på pluspolen igen. Vad innebär detta?

Kan det vara nåt fel i generatorn som gör att den drar ström då alltså? Jag ska kolla att koppla bort den imorgon.

Tackar för hjälpen än så länge!

//Carl

21 761 Inlägg
29 oktober 2008
Nja, jag tror egentligen inte att det är generatorn som krånglar, men det skadar ju inte att testa.

Eftersom det klickar till någonstans när du kopplar bort pluspolen så kan det innebära att något relä ligger draget hela tiden, det skulle även stämma med den ström som du har mätt upp. Ett vanligt extraljusrelä brukar dra omkring 150-180mA när det är draget och det värdet stämmer ju ganska bra med 0,16A.

Har du kopplat in något relä nyligen?

3 Inlägg
30 oktober 2008
Men vilket relä skulle ligga på när jag håller 36 säkringar i handen? Finns det fler säkringsdosor än den under huven på en 850 eller finns det relä som inte är säkrade?

Jag satte förvisso dit ett relä i somras som överbryggar larmet eftersom jag tappade nyckeln i havet, men bilen har ju fungerat felfritt sedan dess i flera månader. Det var först i söndags som problemen började och då hade jag inte gjort något med den.

//C

21 761 Inlägg
30 oktober 2008
Jag kan tyvärr inte ge något vettigt förslag om vilket relä det kan tänkas vara. Det är ju inte säkert att jag har rätt, men eftersom det klickar och drar 160mA så verkar det inte helt otroligt att det kan vara ett relä som spökar.

Har du även kollat upp det där relät som du satte dit i somras?
Har du försökt hitta vart det klickar någonstans?
Senast redigerat av Drönirettab (30 oktober 2008)

Sök