volvo 850 trycker olja genom oljelocket

roadkiller__90
22 september 2008 · 6 Inlägg

tjena. har en volvo 850 gle som är lite knasig tongue
har ett problem med den. den trycker ut olja genom olje locket . när ja har bilen på tomgång o ska öppna oljelocket så pyser avgaserna ut o de blir sånt tryck när ja gör det att det bara sprutar ut olja. jag tror att de är topp pacningen . men det är många som säger att det inte är det?när ja ska trycka lite extra på gasen så är det som en fontän ur oljelocket. tömde hela motorn på olja på ca en mil??

ESTRANDBERG88 Hojmek
22 september 2008 · 748 Inlägg

roadkiller__90 skrev:
tjena. har en volvo 850 gle som är lite knasig tongue
har ett problem med den. den trycker ut olja genom olje locket . när ja har bilen på tomgång o ska öppna oljelocket så pyser avgaserna ut o de blir sånt tryck när ja gör det att det bara sprutar ut olja. jag tror att de är topp pacningen . men det är många som säger att det inte är det?när ja ska trycka lite extra på gasen så är det som en fontän ur oljelocket. tömde hela motorn på olja på ca en mil??

öö du ska inte öppna locket med motorn igång :S Klart som fan att det sprutar då big_smile

Senast redigerat av Bodegan (22 september 2008)

Jockefors
22 september 2008 · 961 Inlägg

låter mer som du ska hålla dig till att skruva på mormors symaskin du ! nästan synd att den inte skar

Pure DieselPower
mrbuggy Entreprenör
22 september 2008 · 1 784 Inlägg

roadkiller__90 skrev:
tjena. har en volvo 850 gle som är lite knasig tongue
har ett problem med den. den trycker ut olja genom olje locket . när ja har bilen på tomgång o ska öppna oljelocket så pyser avgaserna ut o de blir sånt tryck när ja gör det att det bara sprutar ut olja. jag tror att de är topp pacningen . men det är många som säger att det inte är det?när ja ska trycka lite extra på gasen så är det som en fontän ur oljelocket. tömde hela motorn på olja på ca en mil??

de va väl ett effektivt sätt att byta olja på...slipper krypa då..!!!

ESTRANDBERG88 Hojmek
22 september 2008 · 748 Inlägg

mrbuggy skrev:

roadkiller__90 skrev:
tjena. har en volvo 850 gle som är lite knasig tongue
har ett problem med den. den trycker ut olja genom olje locket . när ja har bilen på tomgång o ska öppna oljelocket så pyser avgaserna ut o de blir sånt tryck när ja gör det att det bara sprutar ut olja. jag tror att de är topp pacningen . men det är många som säger att det inte är det?när ja ska trycka lite extra på gasen så är det som en fontän ur oljelocket. tömde hela motorn på olja på ca en mil??

de va väl ett effektivt sätt att byta olja på...slipper krypa då..!!!

hahaha xD

engolf
22 september 2008 · 3 235 Inlägg

Igensatt vevhusvent är nog orsaken.
Eller dåliga kolvringar.

Thiger_84
22 september 2008 · 509 Inlägg

Igensatt vevhusvent.

ESTRANDBERG88 Hojmek
22 september 2008 · 748 Inlägg

Den trycker alltså ur sig olja fast locket är stängt??

ante850r
22 september 2008 · 285 Inlägg

rengör vevhus

w_man The RoadRunner
22 september 2008 · 41 Inlägg

bort med tråget och rengör kanalen till fällan OBS: byt fällan!! blås rent/byt slangarna till vevhusvent!! blir lite skruva men det finns inga genvägar!!
tyvär så e d alldeles för vanligt på 5cyl motorerna!sad

Man ska inte kasta spjut i glashus
_ralle_ Servicetekniker
22 september 2008 · 235 Inlägg

Instämmer med föregående talare.

mvh ralle

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
sphinxus
22 september 2008 · 18 Inlägg

som w_man säger.. tråkigt men sant..

Stolpskott Racing
perzy Snål gnällspik
30 september 2008 · 402 Inlägg

Instämmer också helt med vad w_man säger , det måste göras. MEN, efter vevhusventen är rengjord så kan du också byta packningen , en gummiring till oljelocket. Den torkar och blir stenhård med tiden.

Volvo S80 2,9.
FLindgren
30 september 2008 · 5 089 Inlägg

så ni menar att det inte skvätter upp olja på bilen när vevhusventen är rengjord?

Har skätt upp olja på alla dom bilarna jag har råkat glömma på locket och sen startat bilen iaf.. kanske vart kasst på dom med..

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
volvo-racer
1 november 2008 · 724 Inlägg

Jag har just renoverat min vevhusvent. då den tryckte olja ur olje stickan och massa avgaser nu funkar det klockrent......tar ca 3 timmar om man är duktigt.

perzy Snål gnällspik
2 november 2008 · 402 Inlägg

Igensatt vevhusventilation är närmast standardfel på vitmotorer som gått ca 20 000 mil. Ger massor av problem, samtliga dyra!

En finfin bild-guide hur man rengör vevhusventen finns här: 
http://www.pettson.info/
'Pettson' är f.ö. den störste experten i Sv på 850 & x70 :-)

Volvo S80 2,9.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang