6545
Sök

Ljudbygge

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
11 maj 2006
Trådstartare
Tänker bygga om i bak på min bil till något rejält.
Tänkte bygga en snedställd låda som går in mot kupén med en spegel så man ser basarna samt neon. Ska sätta in antingen 3st 10" eller 3st 12" Basar i den.
Men blir de bra med en snedställd låda in mot kupen i en sedan bil. Skriv era förslag så jag kan välja mellan några.

Mvh Daniel

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

914 Inlägg
11 maj 2006
om du menar å ha en vinkel så basarna spelar uppåt mot hatthyllan så går det att göra så men kan va svårt att få ut basen till cupen. Ofta får man ha fällt baksäte eller porta baksätet/hatthyllan åtminstone.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
11 maj 2006
Trådstartare
Menar vinkel mot baksätet, mot kupén.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
11 maj 2006
Trådstartare
Inte så mkt svar här!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 maj 2006
golfarn_nr1 skrev:
Tänker bygga om i bak på min bil till något rejält.
Tänkte bygga en snedställd låda som går in mot kupén med en spegel så man ser basarna samt neon. Ska sätta in antingen 3st 10" eller 3st 12" Basar i den.
Men blir de bra med en snedställd låda in mot kupen i en sedan bil. Skriv era förslag så jag kan välja mellan några.

Mvh Daniel

Vad e det för bil?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

914 Inlägg
11 maj 2006
en audio 80 wink Finns lite å välja på men det bästa är nog om du bygger en rak kant och portar ut i skidluckan.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 maj 2006
Ronnie.L skrev:
en audio 80 wink Finns lite å välja på men det bästa är nog om du bygger en rak kant och portar ut i skidluckan.

E det inte en stående bensintank på den? Skidlucka...nej det kan det ju inte vara då isåfall...Men det är en plåthatthylla då?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

914 Inlägg
12 maj 2006
har ej ägt nån audio själv så jag vet inte men kollade mycket på sådana när jag köpte ny bil å på dom jag kollade på om jag inte minns fel så var det väldigt raka å fina skuffar på dom..

1 453 Inlägg
12 maj 2006
Ronnie.L skrev:
om du menar å ha en vinkel så basarna spelar uppåt mot hatthyllan så går det att göra så men kan va svårt att få ut basen till cupen. Ofta får man ha fällt baksäte eller porta baksätet/hatthyllan åtminstone.

Basljud sprider sig ganska bra i bilen så tror knappast att det blir problem rent ljudmässigt.

21 761 Inlägg
12 maj 2006
Kollade lite på ett ställe där fanns en tråd om Audi 100(sedan) och där föreslog man att basarna skulle spela bakåt mot bakluckan.

914 Inlägg
12 maj 2006
Enligt min erfarenhet (har haft audi 100)  så spelar de bättre mot ryggstödet.

494 Inlägg
12 maj 2006
jag skulle nog också vilja säga att du bör vända dem mot ryggstödet alltså låta dem spela in mot kupen och när du åker själv så öppnar du skid luckan så kommer det låta bra mycket bättre min kompis har en lika dan bil och han har basarna in mot kupen låter bra med skid luckan öppen.

någon som sa att basen sprider sig aa de gör de men man vill att de hälst ska nå öronen samtidigt som alla annan musik och man kan ju tänka sig att ett stort säte bromsar ljudvågor rätt bra!!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
Finns endast ett mittarmstöd. Har väldigt stora problem med bakluckan som vill ta sig en flygtur nånstans.... Vibrerar grymt mycket! Inte så kul... Göra åt de??

914 Inlägg
12 maj 2006
peakof,asfalts matta ... bygga en egen skuff i 6-10 mm tjockplåt smile finns lite olika alternativ

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
Vilket är de bästa då? Hur blir de med ljudet utifrån isåfall? Vill gärna att andra ska få höra ljudet när man kör.... smile)

914 Inlägg
12 maj 2006
Ne men för å dämpa "rasslet" om luckan en del så hjälper peak off riktigt mycket har ej provat asfalts matta ännu så vet inte hur de blir med sånt. Sen på min bil hjälpte det att sätta extra list runt hela skuffluckan och jag kan lova dig när jag vrider på hörs det gott å väl i min omgivning när jag kommer är många pensionärer som snurrar runt på gatan när man kommer å letar efter ljudkällan smile

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
Okej tack så mkt för hjälpen!! Haha haha så de ska vara ju!! wink

Vet du förresten hur man kan mäta db nivån? Hittar ingen bra mätare.....

MiKeY
85 Inlägg
12 maj 2006
Har du tänkt o bygga en låda som "följer sätesryggen" o basarna spelar hur? ja har en låda som går slimmat mod sätesryggen, med basarna bakåt, sluten låda, o är det någon som har mage o säga att det spelar kass så.. varsågoda.. finns en bild på ljudet på min sida men den är dålig..
Åk till en bilträff o ställ ut typ som vi har här i mariestad.. ljudiadagen.. provspela med ljudias instrument kostar typ 20 riksdaler..

Mvh Robert
Senast redigerat av _Orb_ (12 maj 2006)

914 Inlägg
12 maj 2006
spelar ej kasst men när jag byggde i audin så märkte jag att jag med det jag hade då spelade bättre när dom var mot ryggstödet

Sök