4384
Sök

Vad bör man byta på en caprice som stått i 13 år?

Galen
849 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Tjenare!

Undrar vad man bör byta på en caprice som stått i ca 13 år?
Vet att det kan bli mycket om tex bromsrören har rostat sönder.

Men vad bör man byta i motor för att det ska kunna gå igen?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

2 122 Inlägg
3 november 2008
testa åka och besikta den så får du veta

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Allt i allo
358 Inlägg
3 november 2008
gör en service med olja stift filter etc. sen är det möjligt att diverse slangar och skit har murknat. vadå har du en som inte går igång eller? det är ju bara å sätta igång å felsöka, kolla över bilen då ser du vad som behöver bytas. har bilen stått i varmgarage i 13år så är den i mycket bättre skick än om den stått i tex gräs i 13år. du får nog formulera din fråga å berätta mer ingående om någon skall kunna hjälpa dig på ett bra sätt.
smile
//Ramneborg

De é nice !

Galen
849 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Okej, fick skriva lite snabbt då jag skulle åka iväg. Men men den har stått i ett varmgarage i 13 år när den ställdes undan så gick den inte på alla cylindrar. Tror ni inte man behöver byta tex toppackning och alla andra packningar?

Eller duger en hyfsat stor service med nya oljor kylar vatten osv..?

Haar ingen som står undan men finns en som jag skulle vilja köpa som stått länge och har inte ens snackat med ägaren om han vill sälja den men var bara lite fundersam om man nu kanske köper den vad man skulle få byta.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

7 100 Inlägg
3 november 2008
om den har stått i varmgarage så har du nog klarat dej ifrån rosten!

men bytt olja,oljefilter,luftfilter,tändstift,bensin mm

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 november 2008
Omöjligt att svara på. Förmodligen kommer den inte starta om den gick illa när den ställdes för 13 år sedan. Byt olja, stift (och kylarvatten om du vill vara noggrann, men det behövs ju inte för att starta upp) Tändningen generellt kan vara i behov av koll. Brytare om den har sådana, lock, rotor etc.

Sedan testar du. Om det går. Alles Gut. Om inte får du felsöka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 november 2008
bmx skrev:
bensin

Just det!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 163 Inlägg
3 november 2008
Som om andra säger, olja, filter, rotor, lock och tändstift... Det är grunden.

Sparka precis igång en gammal 360 V8, bara stift och färsk bensin rakt i förgasarn så starta den trots att ha stått i skogen under 6år så du ska inte ha några problem.
Men om du ska köpa bilen så se till att starta den innan du ger pengar så den inte har kassa packningar i topp osv och glöm inte att koppla loss tändspolen för att låta den gå runt på startmotorn en stund och bygga upp oljetryck...

Bromsar brukar sällan vara mer problem än att dom sitter, cheva har trummor bak så det är enkelt, bara knacka loss och slipa bort ev. rost.
Fram sitter det troligen en kolvs OK, bus enkla att byta men ta helst en mindre rörtång än att försöka med insex som det ska vara, sen behöver du bara trycka in och ut kolvarna ett par ggr och smörj rikligt inanför packningen runt kolven...

Lycka till. smile

Galen
849 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
bmx skrev:
om den har stått i varmgarage så har du nog klarat dej ifrån rosten!

men bytt olja,oljefilter,luftfilter,tändstift,bensin mm

Njae har inte kollat på bilen så jätte noga men vad jag har sett så är det rost på bilen alltså på dörrar osv men får fråga honom om han är intresserad av att sälja så kanske man kan få kolla under bilen och så.
Men så det är inget mer jag behöver kolla? bara olja, stift, bensin, luftfilter kylar vatten kanske?

Jag trodde att man skulle få plocka isär motorn och byta topppackning och andra packningar tongue

677 Inlägg
3 november 2008
Vafan fredde ska du skaffa en riktig bil äntligen? wink
Vad är det för motor föresten?
topppackningen borde vara okej dock så vet man aldrig med oljetrågspackningen eller grenrös o sånt.. iofs rätt enkla att byta... har du riktig otur kan du ha frätskador på vevlagrena från oljan

1 163 Inlägg
3 november 2008
Det ska gå bra... Har startat betydligt värre motorer. smile
Få bara upp olje tryck, färsk soppa och se till att den tänder så kommer den starta, det lovar jag...

Galen
849 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Bergkuist skrev:
Vafan fredde ska du skaffa en riktig bil äntligen? wink
Vad är det för motor föresten?
topppackningen borde vara okej dock så vet man aldrig med oljetrågspackningen eller grenrös o sånt.. iofs rätt enkla att byta... har du riktig otur kan du ha frätskador på vevlagrena från oljan

Fan vad du tjatar om riktig bil hela tiden? Börjar du bli stressad för att du har körförbud på bilen eller?
Oljetrågspackningen tror jag är okej då den inte läckt på dom senaste 13 åren big_smile men efter vad alla har skrivit så verkar det inte vara mer jobb än vad jag trodde.

NightCruiser skrev:
Det ska gå bra... Har startat betydligt värre motorer.
Få bara upp olje tryck, färsk soppa och se till att den tänder så kommer den starta, det lovar jag...

Joo jag blev redigt sugen på att testa lite, men får väll snacka med killen om han ens är intresserad av att sälja. Sedan kan ni skriva vad som är bra att byta på en bil som stått stilla så länge.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
3 november 2008
Det är inget generellt som behöver bytas mer än dom vanliga servicegrejerna som är uppräknade. Sen får man ju kolla över bilen o se så det inte är nåt som uppenbart är trasigt. Annars är det bara att ut o köra med den lite försiktigt, troligen kommer det uppkomma småproblem allt eftersom. Men förhoppningsvis inget allvarligt utan bara lite spruckna slangar o så.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök