2104
Sök

hur mycket skillnad på varm o kall luft ?

207 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#1
satte i ett nytt sportluftfilter i bilen idag och när jag startar den när motorn är kall så hör man riktigt hur den låter som en dammsugare inne i bilen en stund, men ljudet försvinner efter ett tag när man kört.
Så hur mycket skillnad gör det när motorn får riktigt kall luft än när den börjar bli lite varm av motorn ?
Tänkte bygga ner det lite mer mot grillen vid sidan av kylaren så den tar in kallare luft men hur blir det med stänk och dyligt när det tex regnar ? Ska jag bygga nåt skydd framför filtret isåfall som tar det mesta av stänken ?

/anders


3 235 Inlägg
6 november 2008
#2
Motorljudet är alltid ganska "grovt" när den äar kall, och vid normal arbetstemp blir ljudet mjukare.
Det du hör är ljudet från insuget.
Motorn mår bättre när den får kall luft, och lite vattenstänk i insuget ska nog inte vara nån stor fara.

Jag har en aluslang från luftintaget i fronten som går direkt till luftfilterboxen, och aldrig haft problem vid t ex regn eller snöfall.
Kanske inte bra om vatten sprutar direkt på luftfiltret, men annas går det säkert bra.


10 287 Inlägg
6 november 2008
#3
10 grader högre temp motsvarar ca 3% lägre effekt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whitetrash
589 Inlägg
6 november 2008
#4
Gör väl i stort sett lika väl som att du tycker bättre om att dricka kallt vatten när du är törstig, jäntemot varmt vatten.

Sen den hiskeliga effekten du uppnår genom att ha öppet filter får du använda sökfuktion för att ta reda på.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
6 november 2008
#5
Ca. 1 häst per grad kallare insugstemp.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

207 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#6
satte fast en temp på utsidan av filtret o körde en runda på nån kilometer, fick upp en temperatur på runt 35-38,5 grader som mest.
Är det på tok för varmt eller ?
Återkommer när jag byggt ner det lite mer mot grillen vilken temp jag får då.


207 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#7
ja medans jag körde, tempen när jag startade låg på ungefär 11 grader.
Är dock inte helt säker på att det var den tempen som var lagrad som MAX registrerad temp på termometern eller hur pålitlig den är i sig men kollade nångång medans jag körde o då låg den på 22.4 grader under en rätt lång tid.
Senast redigerat av a-rosdahl (6 november 2008)


Norrlänning
1 453 Inlägg
7 november 2008
#8
Kornz skrev:
Ca. 1 häst per grad kallare insugstemp.

De är väl inte riktigt sanning? För när de blir riktigt kallt så minskar ju syret i luften...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

435 Inlägg
7 november 2008
#9
Ellertz skrev:
Kornz skrev:
Ca. 1 häst per grad kallare insugstemp.

De är väl inte riktigt sanning? För när de blir riktigt kallt så minskar ju syret i luften...

Kall luft tar mindre plats, därför kommer det in mer syre i förbränningrummet varjegång ventilerna öppnar

No risk, No reward

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
7 november 2008
#10
Kornz skrev:
Ca. 1 häst per grad kallare insugstemp.

Så bilen får 40 hästar mer på vintern? (20+/20-)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Civ.Ing.
70 Inlägg
7 november 2008
#11
discokapten skrev:
Kornz skrev:
Ca. 1 häst per grad kallare insugstemp.

Så bilen får 40 hästar mer på vintern? (20+/20-)

Kanske smartare att uttrycka sig i procent.


Norrlänning
1 453 Inlägg
8 november 2008
#12
Perss0n skrev:
Ellertz skrev:
Kornz skrev:
Ca. 1 häst per grad kallare insugstemp.

De är väl inte riktigt sanning? För när de blir riktigt kallt så minskar ju syret i luften...

Kall luft tar mindre plats, därför kommer det in mer syre i förbränningrummet varjegång ventilerna öppnar

Joo ja har läst bra mycket fysik ja också så ja inser det. Men det stämmer till en viss gräns. När det blir tillräckligt kallt så minskar syrehalten.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

184 Inlägg
8 november 2008
#13
vet iaf att i uppförsbackarna så skiljer det en halvväxel i lastbilen när det går tungt o det är kall luft ute, så nog får man mer effekt när det är kallt. visserligen snackar jag om en luftkrävande diesel på 16 liter men ändå big_smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
8 november 2008
#14
Med andra ord är det bra att hålla insugsröret så kallt som möjligt, t ex genom att isolera det från topplocket med hjälp av en isolerande insugspackning. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök