5265
Sök

Byta topp.packning på Saab H-motor. Lätt el lämna bort?

1 217 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Hejsan, Min gamla saab började koka häromdagen och jag märkte till min förfäran att 4,5liter vatten var puts väck mad

Nu drar den ca 1 liter kylvatten på 2-3 mil vilket känns enormt i min mening.

Därför undrar jag nu om jag som rookie vågar mig på att byta topp-packning på eget bevåg eller om jag ska lämna bort det?

Bilen går i övrigt bra men ryker lätt vitt vid kallstart och oljan är fräsch och inte grumlig överhuvudtaget.

Mvh

4 586 Inlägg
9 november 2008
bilen har kamkedja och detta gör ett byte av packning lite jobbigare då det är mer jobb att ta bort en kamkedja istället för kamrem. Sedan kan bultarna till grenrörer sitta som berget måste värmas bort

1 062 Inlägg
9 november 2008
Är det en og900 8V så är det busenkelt!
Kamkedjan vållar inga problem alls kan jag lova,  har bytt på två bilar så jag vet.
Kedjan låter man bara ligga kvar där den är i transmissionskåpan tills man ska bulta ihop allt.
Bara att skruva bort insug, servopump, kammdrevet från kamaxeln, styrtryckshuset, fördelare och avgassystemet ifrån grenröret och lyfta toppen men grenrör på.
Grenröret tar man bort på arbetsbänken smidigt och det brukar inte sitta så farligt.. men spraya nån dag innan så.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (9 november 2008)

1 217 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Är det en og900 8V så är det busenkelt!
Kamkedjan vållar inga problem alls kan jag lova,  har bytt på två bilar så jag vet.
Kedjan låter man bara ligga kvar där den är i transmissionskåpan tills man ska bulta ihop allt.
Bara att skruva bort insug, servopump, kammdrevet från kamaxeln, styrtryckshuset, fördelare och avgassystemet ifrån grenröret och lyfta toppen men grenrör på.
Grenröret tar man bort på arbetsbänken smidigt och det brukar inte sitta så farligt.. men spraya nån dag innan så.

M.V.H.

Det är en Saab 90:)

Det låter ju inte allt för klurigt då det är samma motor vad jag vet:)
Ett plus för mig är ju att jag inte har servo:)

1 062 Inlägg
9 november 2008
Servon kan krångla lite ibland så du spar du lite tid där. Motorn är samma ja och du slipper skruva bort styrtrycksventilen då du har förgasare.
Glöm inte att rista in/märka upp hur fördelaren satt innan du lossar de tre skruvarna.

M.V.H.

Sök