Tips kamval, Planing 531och extraktor? 245gl -93

Zelda
6 november 2008 · 14 Inlägg

ska plana min 531 topp men jag undrar hur mycket som kan vara lagom. har läst att 2mm ska va ganska lagom.kör ibland med bensin och ibland med e85 beroende vilket som blir billigast.

Ska köra med dessa grejorna hade jag tänkt.

motor: b230f

avgas: 2,5tums avgas och borttagen katalysator

topp: 531 planad?

kam: vx3, K, kg003 eller tips på nån annan

"KG003 bra gatkam steget över KG002, varvar något mer. Bra vridmoment. Kräver insprutning. Effektökning ca 15%. Går även bra med 2X45:or. Ej B21."
v-lyft nockvinkel duration
11.0 110° 304°

ställbart kamdrev

något av dessa extraktorgrenrören:

240 TYP1
B19/B21/B23/B200/B230 motor. Första steget vid trimning av dessa motorer. Ger mycket bra råstyrka (vridmoment) och bra acceleration. Bör kombineras med 2.5" avgassystem.
TYP1-240 2195:-

240 TYP2 Motorer enligt ovan. Ännu grövre modell för trimning från steg 2-3 topp. Med kamaxel KG7 eller liknande. Dubbla 45-48:or.
TYP2-240 2295:-

Hur mycket blir lagom att plana och vilket grenrör av dessa två hade ni valt? och vilken kam hade ni valt?hur många hk kan detta tänkas ge? 140-150hk?
Bilen kommer att användas till vardagskörning och lekkörning.
zelda
Visa allmän profil
Skicka PM till zelda
Hitta fler inlägg av zelda
Lägg till zelda på din kompislista

TWR
6 november 2008 · 114 Inlägg

Plana toppen 2mm, kg003 kammen och om du inte har några planer på att trimma vidare senare så ta grenrör typ1. Detta recept och en kry underdel skulle jag gissa ger ca. 150-160 hk.
Lycka till!

Topper Gillar stora förgasare
6 november 2008 · 342 Inlägg

Vart bor du?

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
loop
6 november 2008 · 297 Inlägg

Vad ska du göra med motorstyrningen? Insprutet och tändningen.

Zelda
8 november 2008 · 14 Inlägg

loop skrev:
Vad ska du göra med motorstyrningen? Insprutet och tändningen.

tändningen hade jag tänkt att antingen jorda pin 18-19 för att höja eller sänka tändningen. Eller polvända vevaxelgivaren för att höja tändningen
Insprutningen hade jag tänkt byta till lite större spridare om det behövs.

Toppen är inlämnad på planing nu iallafall det blir 2mm.

ingen mer som har åsikter om kam och extraktor?

loop
8 november 2008 · 297 Inlägg

Jag tror inte att den kommer att gå så bra. Atts tälla tändningen på det där viset låter inte speciellt exakt. Och att enbart ändra insprutningen genom att byta spridare utan att ändra mappningen låter inte heller bra. Låt bli att byta kam om du inte tänker vara mer seriös med motorstyrningen.

Zelda
9 november 2008 · 14 Inlägg

Tändningen kan man ändra i 3graders intervaller på det viset. Det kanske inte låter så seriöst. Men går det så går det.
Och att bara byta spridarna utan mappning, är ju inte heller det bästa, men det är enklast och billigast.
Men om det blir omöjligt att få ordning på orginalsprut och tändnng så får man väl byta till MS. Har ett liggandes...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang