5080
Sök

OG 900 misständer vid 5000rpm och hög CO

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Hallå Gossar å Flickor

Har en og900 en lågtryckare 91årsmodell

Har problem med att bilen misständer å bakskjuter väldigt vid 5000rpm å fullgas det går att smyga förbi det varvtalet med mindre gaspådrag å sen går den fint igen på högre varv..

Har även problem med för höga CO värden dom e väldigt höga typ 3.8 på tomgång???  Bilen e lite lätt ommoddad med en intercooler från en t16 å JT 3 tum med batteriböjjen. Bilen har original katten kvar dock med 3" anslutningar

Olja e fräsch å den drar heller ingen olja luftfilter kör jag utan så det kan inte va tätt motorlampan lyser inte och den fungerar det vet jag då den tände sig när jag sköt en tryckslang en gång.

Mina egna funderingar ligger mest runt en defekt LMM eller lamba.. å möjligtvis katten med... nu iaf efter alla baktändningar..

Har kört med bilen i ett par år med dessa problem (tur man känner folk som nollar 2:or) men det börjar kännas lite dumt att åka runt så här.

Har testat med e85 men det gjorde ingen eller väldigt liten skillnad på CO halten.

Tacksam för tips

+E det nån som vet om det går att läsa ut nåra felkoder eller om det finns nåra mätningar man kan göra på LMM för å se om det e den som strular.

E Volvo mek men kör Saab har dock alldrig behövt skruva med nått sånt här på Saab innan så håll er till hyffsat sakliga svar då jag har ett litet hum om vad jag håller på med... Dåligt med erfarenhet av Saab bara..
Senast redigerat av JaggaChafen (19 oktober 2008)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Ingen som har nåra tips?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Hmmm har ingen direkt lust att bita i det sura äpplet å handla på mig ny luftmassemätare e det verkligen ingen som har nått tips

Better than God \o/
1 886 Inlägg
20 oktober 2008
Luftläckage?
Tändstift?
Tändkablar?
Fördelarlock & rotor?
Läckage avgassystem?

vad kör du på för laddtryck?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Aaaa äntligen ett svar.

Har tanken själv på stift å kablar lock rotor å tändspole e bytt. men det e lite mysko att den misständer just vid 5000rpm å sen e de bra.. Märkte dock igår att den misständer tidigare när den e kall ca3000rpm.

Har kollat så jag inte har nåt läckage på insugsidan genom att provtrycka det. Men det kan va så att det läcker i avgassystemet ja.. hör inget dock skall provtrycka det me.. måste mecka om mina vrktyg så dom passar 3" dock.

Laddtrycket nu ligger väll på ca 0,7. Har dock kørt bilen på närmare 1,6 i ladd nästan ett år å inte en enda spikning. d¨¨arav min mistanke om att den får alldeles før mycket soppa.

Førbrukiningen ligger strax øver 1l/mil med vid långkørning så något står inte rätt till.

Bilen startar väldigt fint å går bra førøvrigt

blacken
21 oktober 2008
Tändförställningen som har fått spunk??..

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Tändförställningen som har fått spunk??..

Kan väll kanske kännas så med nån gång ja

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Uppdateringar.

Justerade tändningen på den idag. hjälpte ner HC lite från ca 400 till 280. å fan va mkt bättre den gick.
Lambda ligger ungefär på 1,05 å CO mellan 0,7 å 1,0

Kollade även om jag hade nåra läckage på avgas eller insug. NIX

Har provat med en motorflush och injection cleaner hjälpte nada..

Bankade lite på katten hmmmm lät änna tomt här delade avgassystemet å såg att katten va helt tom..

Min fråga e nu tror ni att en ny kattalysator kan hj¨lpa ner mina värden tillräkligt mkt eller e det nått mera fel kanske..

Katten va gammal å jag har gjort om den med 3" anslutningar... Jag har även haft en defekt tändspole som gjorde att bilen baksmällde så det e väll kanske inget under att den dog..

Better than God \o/
1 886 Inlägg
21 oktober 2008
En katalysator hjälper säkerligen avgasvärden.
Du misstänker att bilen går fett, har du bytt chip i boxen eller är den original? Lambdasonden kan ju vara en felkälla med.

Min förra 900S körde jag på 0.83 längre sträckor landsväg, den jag har nu ligger på 1,2, så meddela när du funnit något mer galet.  smile
Senast redigerat av MrTurbo (21 oktober 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
fixat katten nu avgasvärdena blev kalasbra skall byta lite tändstift me å fått justerat t¨ndningen riktigt...

Boxen e inte chippad jag har bara monterat en intercooler från en 84 t16 3" avgas å ställt upp laddet

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Bilen misständer inte längre det va spolen som va kass

Köpte ny på Biltema den för 199:- å nu går den kalas skall byta t-stift med nån da så får vi se om den inte börjar dra lite mindre soppa med

Sök