5178
Sök

Hjälp med 940tic -92 lamperglöder och motorn viner..

260 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Har fåt lite problem med bilen någon som kan hjälpa kanske?
Den knackar ju fortfarande vet inte om det spelar in men den viner jag tycker det är från remarna
och så glöder batteri,varningslampan, och en lampa till men kommer inte ihåg vilken i mitten någonstans satt den. + att ABS lampan tändersig i bland.

Min teori är antingen jordfel eller eller kanske en kass rem / remskiva men alla remar verkar bra.

Någon som förstår något av det jag skrivit? kanske har en lösning?

kan läga upp video i morgon om det hjälper?
tänkte vara i garaget i morgon så lite tips att kolla upp vore inte heller fel.

Mycket tacksam för hjälp.

Entreprenör
1 784 Inlägg
5 november 2008
Muschke skrev:
Har fåt lite problem med bilen någon som kan hjälpa kanske?
Den knackar ju fortfarande vet inte om det spelar in men den viner jag tycker det är från remarna
och så glöder batteri,varningslampan, och en lampa till men kommer inte ihåg vilken i mitten någonstans satt den. + att ABS lampan tändersig i bland.

Min teori är antingen jordfel eller eller kanske en kass rem / remskiva men alla remar verkar bra.

Någon som förstår något av det jag skrivit? kanske har en lösning?

kan läga upp video i morgon om det hjälper?
tänkte vara i garaget i morgon så lite tips att kolla upp vore inte heller fel.

Mycket tacksam för hjälp.

Rent spontant så tippar jag på jordfel....

260 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
kom på att de lyser olika mycket mes när jag kör i runt 1500-2000rpm och sloknar när jag släper gasen och glöder lite på tomgång.

243 Inlägg
5 november 2008
generator kol? kolla upp laddningen och eventulla glapp vid kabel anslutningarna till generatorn.

Följ strömmen..
233 Inlägg
7 november 2008
Om batterilampan (generatorlampan) glöder och du har ett vinande ljud har du fel på diodbryggan och/eller statorlindningen i generatorn.

En vanlig fråga när det är den här typen av symptom är om det kan vara kolen och där är svaret nästan alltid nej. Lampan kan inte lysa om kolen är slut. Kolen är en del av kabeln som magnetiserar rotorn i generatorn och är de slut blir det samma resultat som om man skulle klippa av en kabel. I sällsynta fall kan kolen vara så dåliga att de inte riktigt räcker fram men generatorn laddar ibland och ibland inte, jag har dock aldrig varit med om att ett sådant fel gör så att lampan glöder, den brukar blinka.

260 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
För er som undrar så var det ladningsregulatorn alltså dåliga kol.

Sök