motorproblem volvo 740 16 ventilare

MrPalmqvist
11 november 2008 · 17 Inlägg

har en 740 16v som toppen rasade på för ett tag sen som jag har plockat ihop nu igen! men det är ett jävla liv på tryckarna som jag inte får undan, på volvo säger dom att det ska försvinna av sig självt men det gör det inte! har testat med tunna oljor som tex 0w-40.
sen igår skruvade jag isär det å då visade de sig att 14 av tryckarna satt fast så jag bytte ut som till andra som gick lätt! men inge bättre resultat!!  någon som har en lösning på detta?

Marlboroman
11 november 2008 · 8 234 Inlägg

Är tryckarna hela då? Inget som blockerar dräneringshålet? Hur mycket har du kört? Tar ju en stund innan de fylls med olja om man inte doppar dem i olja innan man monterar dem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrPalmqvist
12 november 2008 · 17 Inlägg

ja dom är hela! och jag har kört många mil utan nå bättre resultat

Mr_V
12 november 2008 · 243 Inlägg

någon får gärna rätta mig om jag har fel nu, men om lyftarna tickar borde man inte testa med tjockare olja t.ex 20-50 istället för tunnare?

XeptiQ Whatever :)
12 november 2008 · 1 652 Inlägg

Mr_V skrev:
någon får gärna rätta mig om jag har fel nu, men om lyftarna tickar borde man inte testa med tjockare olja t.ex 20-50 istället för tunnare?

jo håller med dig.. jag körde på helsyntet 5w40 gick jätte fint i början sen kom de här tickandet.. men de vart ändå dags att byta oljefilter och olja in för vintern så av misstag köpte jag fel och fick 15w40.. har inte hört något än tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Oge
12 november 2008 ·

Du har full koll på att det inte är stopp i dom små oljekanalerna då?.. Lätt att det blir om man smetar på för mkt av den flytande packningen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang