Topplocksbyte - Vilka steg gör man det i?

busta_rhyme
3 november 2008 · 54 Inlägg

Jag ska byta topplockspackning på min bil. Nån som kan ge mig stegen för hur man utför detta demontering OCH montering? (t ex, 1. skruva bort ventilkåpa, 2. ta bort kamrem och lås fast kamaxlar osv osv osv el liknande).. DET GÄLLER EN SUZUKI SWIFT GTI 1988.. Det är dålig kompression i den (7 - 9.5 - 8.8 - 8.8) och byter packning till att börja med..

Senast redigerat av busta_rhyme (3 november 2008)

jocke_gronberg
3 november 2008 · 4 586 Inlägg

lite tips härifrån och en Haynes bok och du fixar det. Skriv gärna vilken av dina bilar det gäller

Lurken_85
3 november 2008 · 832 Inlägg

som sagt köp en Haynes så står det mesta du bör veta egentligen så är det inte så mycket att veta det viktigaste är väll nollpunk på kamdrev och vev och momententen för toppackningen följer med packningen sen är det bara att riva tills du får bort toppen och komma ihåg vart allt satt. :p

Lycka till!!

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
busta_rhyme
3 november 2008 · 54 Inlägg

Ok jag nöjer mig med den infon. Verkar inte komma några bättre tips än så.
Alltså: Riv toppen, se till att kamdreven och vev är i fast läge, byt packning och sätt tillbaka med rätt moment. Piece of cake.. Tack!

marven
3 november 2008 · 551 Inlägg

först av allt köp en haynes bok och nollställ motorn innan du börjar skruva mycket lättare då. sen plockar du väl ventilkåpan, grenrör, alla slangar o sladdar till insug, insuget i sej behöver nödvändigtvis inte plockas av. sen skruvar du av toppen, kolla så den är ok, lämna in den på provtryckning, om du inte vill lägga ut pengarna på en provtryckning vilket egentligen är de rätta så bara riktplana den så du får den rak o fin, få bort all smuts på blockets yta så den e ren o fin från topplockspackningens rester etc. kolla även så där inte e hack. sen är de väl bara o skruva i den i rätt moment(står i boken)
7--3--1--5--9
8--4--2--6--10
så blir det fin fint.

Jag brukar köpa följande vid topplockspacknings byte.
Kamrem (eventuellt remspännare också)
Sotningssats
Nya bultar

Senast redigerat av marven (3 november 2008)

You can't B serious, oh K
Lurken_85
13 november 2008 · 832 Inlägg

Momenten står också på en lapp som följer med packningen.Sträckbultar bör bytas vilket jag inte tror det är på din bil men fråga när du köper packningen för mitt data program har visat fel förr men jag har momenten också.

Steg 1 23-31 nm
Steg 2 43-51 nm
Steg 3 63-71 nm

och toppen ska dras i den här ordningen

7-5-1-3-9
10-4-2-6-8

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
einherjer
13 november 2008 · 587 Inlägg

om du spänner kamremmen med vattenpumpen kan det ju vara läge att byta den också så den inte börjar läcka en kort tid eller direkt efter bytet å& det är ju onödigt tidskrävande o allmänt surt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang