4879
Sök

Saab 900 vs 9.3 viggen motor

155 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
Skulle veta vad det är för skillnad på underdelen på en Saab 900 Turbo  -97:a & en Saab 9.3 Viggen -01.
Skulle man ev kunna bytta underdel utan att för den skull behöva byta allt i hela motor rummet  ???
är fullt medveten om att så måste göras om man skall byta toppen.
Men det är inte den som skall bytas.
Vet att man måste byta drivaxlar & så men hur är det med el härvan  ???
Det är det som är det viktiga.

Kom nu inte med massa idiotiska inlägg om att jag kan ringa till Saab ......
Det vet jag redan att jag kan göra.

Vill kolla upp lite här innan jag ev gör det.
Berätta vad som måste bytas sakligt är ni snälla.

Det är nämligen så att jag har en Viggen motor på G som bara gått 6.000 mil .... inte ens inkörd ännu ju.
Därav frågan.

Mvh  Micke

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

2 164 Inlägg
15 november 2008
Ng900 har bättre motor ja.
Byt kolvar, stakar till dom som sitter i ng900 med topp packningen så har du en lika bra motor ungefär.

MVH

F

457 Inlägg
15 november 2008
Nog blir det lite el-pyssel skulle jag tro. Bland annat så har ju Viggen motorn luftmasemätare. Sen kommer det troligtvis bli en annan gång på motorn med din 900 låda i. Tomgången kommer bli annorlunda troligtvis.

Annan utväxling på Viggen lådorna har jag för mig!
Senast redigerat av Aern (15 november 2008)

7 283 Inlägg
15 november 2008
Lär ju gå att använda T5 delarna till T7 motorn då man brukar byta åt andra hållet.
Men ser ingen mening med att byta ut en T5 motor mot en T7 om båda fungerar...

155 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
Skillnaden är den att min talladega motor gått snart 30 tusen medans viggen endast gått 6 tusen.
Det är underdelen jag är mest intreserad av att byta ut då jag har planad topp på talladegan just nu ....

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

2 164 Inlägg
15 november 2008
Spindeln_Gbg skrev:
Skillnaden är den att min talladega motor gått snart 30 tusen medans viggen endast gått 6 tusen.
Det är underdelen jag är mest intreserad av att byta ut då jag har planad topp på talladegan just nu ....

Planad topp är inget att föredra på en turbo motor.
Skillnaden är i stora drag som jag sa innan kolvar och stakar.
Sen är de ju motorstyrningen.
Lådan passar men de är inte så lätt att anpassa ett block.
Men vill du ha en trimvänlig bil är de ju ng900 som är bäst.
Lådan går ju ta från 9-3an om man vill och konverterar till hydralisk koppling om man inte har de.
Framvagnen är lite bättre på og9-3 men skillnaden är inte jätte stor.

MVH

F

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 november 2008
Har du rasat T5 motorn som satt original? Ser annars ingen mening med att byta då T5 har bättre kolvar och stakar än T7.
Ska du trimma sen så kommer du få plocka saker från en T5 eller smidda om du ska över 300hk sträcket.

Verkar som en ganska meningslös operation enligt mig...

Har du historik på viggenmotorn? Ska du kunna njuta av att den bara gått 6000 så ska du ju veta att den är fullservad med...

Edit: Glömde svara på frågan, men ja. Det går att flytta över bröstkåpor och motorfästen och en del annat småplock så det går att blanda T5 och T7...
Senast redigerat av bumpe (15 november 2008)

Sök