4882
Sök

experiment med kylare!

352 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
Tja!
Har nyss bytt kylare på min lilla isuzu då den gammla var väldigt kass, grejen är ju den att man knappt hittar delar till bilen så jag hitta en någolunda passande kylare från en saab 9000.
Fick modifiera litegranna men nu är allt på plats och funkar klockrent! men en liten grej är saken att när han väl är uppe på temperatur och jag tar mig en sväng så kyler den nå grymt och kanske då ligger på 65-70 grader bara..

Är detta skadligt för motorn att åka på så låg temp eller skulle jag eventuellt kunna "vika" på en del av lamellerna på kylaren så inte lika mycket luft passerar och den arbetar då på 90grader ?

Tacksam för svar!

//MVH Polaren

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 november 2008
Polaren skrev:
Tja!
Har nyss bytt kylare på min lilla isuzu då den gammla var väldigt kass, grejen är ju den att man knappt hittar delar till bilen så jag hitta en någolunda passande kylare från en saab 9000.
Fick modifiera litegranna men nu är allt på plats och funkar klockrent! men en liten grej är saken att när han väl är uppe på temperatur och jag tar mig en sväng så kyler den nå grymt och kanske då ligger på 65-70 grader bara..

Är detta skadligt för motorn att åka på så låg temp eller skulle jag eventuellt kunna "vika" på en del av lamellerna på kylaren så inte lika mycket luft passerar och den arbetar då på 90grader ?

Tacksam för svar!

//MVH Polaren

65 e definitivt för lågt...det drar med sig högre soppaförbrukning + andra grejer som inte funkar optimalt...

Reparatör
630 Inlägg
16 november 2008
Polaren skrev:
Tja!

Tacksam för svar!

//MVH Polaren

tror mest det är din termostat i bilen som står öppen hela tiden dvs kass . byt den så funkar det säkert med ditt hemmasmide ska du se tongue

352 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
Jag har faktiskt funderat på om termostaten är paj x) då fläkten aldrig verkar hoppa igång heller trots att den  står på längre studer..
sen är ju faktiskt kylaren från en skrot så det är ju inte alls omöjligt!!

Tack för svar! kom gärna med fler förslag om det finnns!

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 november 2008
Polaren skrev:
Jag har faktiskt funderat på om termostaten är paj x) då fläkten aldrig verkar hoppa igång heller trots att den  står på längre studer..
sen är ju faktiskt kylaren från en skrot så det är ju inte alls omöjligt!!

Tack för svar! kom gärna med fler förslag om det finnns!

Va e de för samband med att kylaren kommer från skroten å termostaten då....?

352 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
jag tänkte väl fel... syftade mer på tempgivaren i kylaren.
Men om den nu blivit "kass" bara sådär, begriper jag inte då allt funka bra med gammla kylaren dock att den läckte någonstans.. ??

Sök